Val av Reeds, 800 e-tec turbo

Swapped

Välkänd medlem
4 nov 2009
180
38
28
Håller på bygger turbo på Boondockern och undrar över vilka reeds som håller och inte, samt vart man får tag på dem.

I staterna verkar de köra dubbla orginal membran, men jag har inte hittat vart man kan beställa lösa orginalblad.

Nya Vforce3R verkar ju vara ett alternativ med, finns dessa till Rotax? Och isf vart kan jag beställa dem? Sitter ju orginal på nyare polarisar och de verkar tåla överladdning.

Har prövat prata med Oktan men utan resultat.

Vad kör ni med för något? Tips mottages!
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.084
886
113
Stora Blåsjön
Vforce 3r de med gummitätnig till bladen funkar fint, för de har bra reedstopp. Annars om det sitter riktiga reedstopp så ska orginal funka fint också så länge mappningen är korrekt så inte motorn håller på att ”hosta” och ”harkla sig”...
På polaris innan axys så sitter det inga reedstopp så dom äter reeds... även utan turbo.
 

antonbc

Välkänd medlem
17 sept 2012
924
67
28
6
Detta är ju ett intressant ämne att nörda ner sig i 😁

Vad är det som får reeds att hålla sämre?
Om man kör med reed stop på boysenreeds istället för deras "rev-plate" så är det bara på toppvarv de flödar sämre, enligt boyesen, alltså så öppnar inte fullt förrän 8000rpm.

Detta är ju som sugmotor, så med överladd öppnar antagligen reedsen fullt tidigare, och på fulla varv öppnar deför mycket för att hålla i längden?

Boyesens turboreeds har reedstop.

Eller är det vevhuskompet som knäcker bladen? En sugmotor har 5-20psi i vevhuskomp när kolven åker nedåt, detta ökar ju också med överladd. Originalreeds har reedstopp men går sönder ändå tydligen?

Att montera dubbla originalreeds löser ju problemet, och både om det är överflexandet eller vevhuskompet som är problemet så kan man ju förstå att två blad är styvare än ett.

Dock känns det som att sugmotor-egenskaperna borde få en märkbar försämring med dubbla reeds?


Lite ot, evinrude har filmat hur reedbladen jobbar. Dessa båtmotorer tror jag inte varvar så mycket mer än runt 6000rpm, ändå är det låångt kvar till reedstoppen.

Screenshot_20181125-090310_Gallery.jpg
3000rpm👇
Screenshot_20181125-090129_Gallery.jpg

Jag tänkte testa boyesen rad cage med reed stop, en chansning. Vet inte hur det funkar än, rätt mycket jobb kvar på min M8000