Val av ny GPS??

Ab600

Välkänd medlem
19 apr 2005
189
0
16
Lycksele
Hade tänkt skaffa en gps inför nästa vinter och undrar vad man ska ha för nån??
Kraven är färgskärm och att den är lätt-använd..
 

spacecow

Välkänd medlem
6 nov 2005
238
0
16
Falun, Sweden, Sweden
garmin har ju släppt en specialgjord för skoter/mcåkare. vattentät robust stora knappar på pekskärmen och lagomt stor skärm. kommer dock inte ihåg vad den hette
 

charlie_one

Välkänd medlem
14 mar 2006
360
0
16
Norrbotten
jag kör med Garmin quest och är kanonnöjd med den, liten och smidig, ryms i innerfickan då den inte används.
Jag köpte garmins cykelhållare och gjorde ett nytt fäste på skotern, dock så har man ju inte konstant strömförsörjning, men då batteriet räcker ca 20 timmar så funkar det bra för mig ändå.
Vill man ha ström hela tiden så finns det ett MC kit med en utgång för headset om man av någon anledning vill ha anvisningar via tal.
 

dema

Välkänd medlem
6 aug 2005
708
0
16
49
Uppsala
Jag var inne på Elgiganten och frågade, han sa att jag nog gjorde bäst i att behålla min Quest om jag ville använda friluftskartan. Ska dyka ner på Garmins hemsida och se om jag kan bringa klarhet i vilka karten den klarar av
 

Mikael_N

Välkänd medlem
12 aug 2004
4.403
4
38
55
Kalix, Sweden
www.kartman.se
Elgiganten?!?

Du hittar nog inte så mycket på Garmins hemsida. Svenska Garmin har fortfarande City Nav 8 som senaste version. Och på den engelska så finns inget om Frilufts.

Om det är till någon hjälp så vet jag att personer kör med Frilufts i sina Zumosar.
 

Ab600

Välkänd medlem
19 apr 2005
189
0
16
Lycksele
Vad tror ni om Garmin eTrex Vista Cx?? Är den för liten och "pillrig" eller..?
 
Last edited:

Spinnjonte

Välkänd medlem
8 okt 2006
486
0
16
Skellefteå
Var uppe till fjälls med en som hade en sån och den verkade funka grymt bra och lättmanövrerad och så, han gnällde iaf inte över nåt.
Skulle lätt kunna tänka mig att ha en sån.
 

Ab600

Välkänd medlem
19 apr 2005
189
0
16
Lycksele
Jodå, Friluftskartan Pro fungerar alldeles utmärkt i den. Precis som GPS-kungen Mikael N antyder.

Vi på Snowmobile har f.ö. gjort ett omfattande test av en hel hög GPS:r under en längre tid nu och all info, test etc kommer här på webben och i tidningen till hösten. Kan du hålla dig tills dess så hoppas jag att vi kan leverera svar på många av dina och alla andras frågor vad gäller användarvänlighet, mångsidighet, pris, prestanda och funktion både på skotern och inte minst utanför. Jag kan lova att det varit ett mycket intressant och roligt test att utföra.

Mikael Tarander
Tidningen Snowmobile
Det låter bra de.. Ska se om jag kan hålla mig till dess :)
 

EFI93

Välkänd medlem
1 jan 2000
506
0
16
Rundvik
hem2.passagen.se
Kör med en etrex legend c med cykelfäste och strömkabel på min skoter.
Funkar bra, men skärmen är i minsta laget om man tänker läsa den när man kör. Har jämfört med andra modeller men grafiken på gamla friluftskartan blir
bättre på den här än de större modellerna fast vi har samma karta.
 

Ab600

Välkänd medlem
19 apr 2005
189
0
16
Lycksele
Hur funkar det med kartor?? Brukar det följa med någon då man köper gps:en?? Ungefär vad kostar en karta??
 

Mikael_N

Välkänd medlem
12 aug 2004
4.403
4
38
55
Kalix, Sweden
www.kartman.se
Oftast så följer det inte med någon karta med GPSen, annat än GPSens inbyggda baskarta (som suger).

Men ibland så har endel ÅF kampanjer där de skickar med karta etc. för en viss peng.

Annars så kostar ex.
Frilufts Pro ca 1400:- (2 licenser)
City Nav 9 1300:- (2 licenser) uppgradering 700:-
Skoterledskartan 300:- (än så länge)
 

TurboTouring

Aktiv medlem
13 feb 2007
96
0
6
Lycksele
Jag köpte mig en Garmin 276c i vintras och monterade den på styret. Fördelen är att den har en stor färgskärm (man kan läsa av den under färd), den är snabb på att uppdatera när man zoomar eller söker på kartan. Jag är kanonnöjd, det är väl priset som är lite för högt....men det är glömt nu i alla fall.

Kolla in Micke´s GPS-sida, där finns mycket matnyttigt om GPS:er