val av mountainmaskin

Fire_Dude

Välkänd medlem
26 mar 2007
434
0
16
Glommersträsk
hej nu är de så att ett nytt skoterköp är på g. har kollat på mountaincat 600-01 för att jag har hört bra saker om dom och att dom ligger i min prisklass. men sen har jag kollat på rmk. rmk 500-00-01 lr rmk 600-99-03.andra förslag är också välkomna ej skotrar under 136" och ej över 144". och högst 600 cc. oc den ska funka på led

har kollat runt på forumet men ja känner mig fortfarande inte helt säker.
 
B

Biosteel

en mountain cat 600 är en riktig kalas skoter eller så har du ju en M5 som e riktigt fin och ha schysst bränsle förbrukning :);)
 

arjeplogarn

Välkänd medlem
11 mar 2008
3.792
3
38
Residenset
Ta en m-serie.
Om du vill ta dig framår i snön så finns det inget bättre än en m-serie.
Det finns en episod där två rmk edge och en x-trim inte kunde ta sig efter den m5 jag hade då. Notera att jag drog en Nilapulka.
 

rmk700_05

Välkänd medlem
27 okt 2006
461
0
16
:hahaha:
Ta en m-serie.
Om du vill ta dig framår i snön så finns det inget bättre än en m-serie.
Det finns en episod där två rmk edge och en x-trim inte kunde ta sig efter den m5 jag hade då. Notera att jag drog en Nilapulka.
kul med folk som gillar att drömma :laugh:
m5 är långt bakom, ALLTID punkt

den har helt enkelt för klen motor
men däremot på någon myr eller tjärn med c.a 70 cm snö är den hur kul som helst.
 

bytoken

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.388
0
16
Kiruna
Skippa 500 om du vill komma fram i snö, den orkar för lite.
Av dom du räknade upp så tror jag att rmk 600 -02 eller -03 är bäst.
 

Silly Bear

Moderator
27 maj 2005
3.465
23
38
43
Umeå/Boden
Personligen skulle jag inte köpa en artic äldre än 05 pga att du förmodligen kommer spendera mer tid garaget än ute i snön

Som bytoken säger en 500 kan aldrig bli riktigt bra i djupsnö den är helt enkelt för klen

När du beskriver skotern du vill ha tycker jag mer du beskriver en hybrid än en mountainskoter
 

Fire_Dude

Välkänd medlem
26 mar 2007
434
0
16
Glommersträsk
jo en m-serie skulle ju sitta fint men de va de här med ekonomin. glömde säga de men budgeten ligger vid 30 000. rmk 600. vare 99an som enligt många drog mkt bensin och var i allmänhet "dålig"... så ni menar att en rmk 500 inte är ngt at satsa på. ja är ju ingen våldsam hillclimber. va är det med mountaincaten som är så dåligt har bara hört bra grejer med den(är de samma motor som i zren)
 

_night_stalker_

Välkänd medlem
17 jan 2007
4.334
1
36
Strömsund / Straejmie
Jag är riktigt nöjd med köpet. Den är lätt å smidig. Går riktigt bra efter led, kan utan problem hänga på kortare maskiner, iofs så sitter det en Camoplast 32mm RipSaw QT (QuietTrack) från en CrossFire på den. Tar sig fram nästan vart som helst. Bra toppfart, har kört 160 efter mätarn så den kanske går 140-150 i verklig fart.
 
B

Biosteel

:hahaha:

kul med folk som gillar att drömma :laugh:
m5 är långt bakom, ALLTID punkt

den har helt enkelt för klen motor
men däremot på någon myr eller tjärn med c.a 70 cm snö är den hur kul som helst.

jo men han ha ju sj påstått att han inte e nån specciellt stor hillclimber så varför skulle han inte kunna he en M5 som både e billig i inköp lätt går billgit +++++ alla andra fördelar ?
 

rmk700_05

Välkänd medlem
27 okt 2006
461
0
16
jo men han ha ju sj påstått att han inte e nån specciellt stor hillclimber så varför skulle han inte kunna he en M5 som både e billig i inköp lätt går billgit +++++ alla andra fördelar ?
jag håller helt klart med dig det är fina skotrar men det jag kommenterade var det här.

"Det finns en episod där två rmk edge och en x-trim inte kunde ta sig efter den m5 jag hade då. Notera att jag drog en Nilapulka."
 
B

Biosteel

men det e väll fortfarande inte helt otroligt .. jag ha då lärt mig att allt sitter i vilken kokosnöt som styr skeppet.. ;)
 

Fire_Dude

Välkänd medlem
26 mar 2007
434
0
16
Glommersträsk
de lät ju bra att du är nöjd..ja ja är ingen hillclimber men ibland så måste man ju för att ta sig fram. en m5 kan ja inte köpa då den kostar lite för mkt. och om det komer ngn som är i min prisklass så är den nog ganska slut. hur är en summit 600 jämfört med mountaincaten? finns ju vissa 99 och 02 för lämpliga priser
 

arjeplogarn

Välkänd medlem
11 mar 2008
3.792
3
38
Residenset
jag håller helt klart med dig det är fina skotrar men det jag kommenterade var det här.

"Det finns en episod där två rmk edge och en x-trim inte kunde ta sig efter den m5 jag hade då. Notera att jag drog en Nilapulka."

Det finns ingen anledning att skryta på internetforum. Jag nöjer mig med att jag vet att episoden är sann och att jag endast tog upp den för att visa på m5:ans duglighet. Jag vet att det är sant och det är det enda som betyder något.