Val av huva och goggles till airoh stelt.

enpatte

Välkänd medlem
22 jan 2011
2.070
68
48
Borgafjäll

Joola

Välkänd medlem
25 aug 2008
230
0
16
Västerås
Jag har likadan hjälm och jag kör med den huvan men har tagit upp (klippt) ett hål framför munnen för det frös och immade igen glasögonen.. Men nu funkar det väldigt bra tycker jag.

Jag kommer att köpa nya googles 509 Aviator eller Sinister. Har hört att dom funkar bra med Airoh Stelth och man kan byta siktskiva.

enpatte

Välkänd medlem
22 jan 2011
2.070
68
48
Borgafjäll
Då är vi faktiskt inne på lite samma sak.
Är sugen på 509 Aviator bara de passar i hjälmen av str L , någon som VET om de passar i Airoh stelt?

Huvan håller ihop sedan efter möte med saxen?
För i sådana fall blir det en sådan.

Kim.J

Välkänd medlem
27 nov 2011
523
0
16
Funäsdalen
Vad gäller googles så ska du köpa Spy Zed. Jag köpte precis själv både en Stelt Easy och ett par Zed. Sitter som en smäck. Du får dessutom med 2 linser.

Kanske ska tillägga att jag jobbar på Snökompaniet som säljer både Spy och Airoh. ring 0684-290 00 om du är intresserad så skickar jag ett par.

Joola

Välkänd medlem
25 aug 2008
230
0
16
Västerås
Vad gäller googles så ska du köpa Spy Zed. Jag köpte precis själv både en Stelt Easy och ett par Zed. Sitter som en smäck. Du får dessutom med 2 linser.

Kanske ska tillägga att jag jobbar på Snökompaniet som säljer både Spy och Airoh. ring 0684-290 00 om du är intresserad så skickar jag ett par.
Jag skulle rekommendera glasögon med nästippskydd. Skönt mot vinddraget. Jag har haft dom här tidigare och som har funkat halvbra. Men jag kommer satsa på ett par som det går att byta siktskiva och som har nästippskydd och som även har mer skumgummi så att det inte blir glipa och där med blir kallt:tongue1:

enpatte

Välkänd medlem
22 jan 2011
2.070
68
48
Borgafjäll
Frågade supporten på 509 om aviator skulle passa i hjälmen, de kunde inte lova.
Fick måtten 7-7 1/2 inch *4 1/4 och ett löfte om att gratis få returnera dem i fall de inte passade.
Ursäkta....men jävla amerikanare och deras jävla medeltida måttsystem, längdmåttet diffar ju flera cm.
Tänker testa och beställa från dem direkt så fort jag fått hjälmen av dirtbikeexpress, blir MYCKET billigare än att köpa från tex skoterdelen.

Är det någon som har testat fläkten som man kan köpa till : http://www.509films.com/store/anti-fog-fan-module.html

Är sugen på den, eller tror ni att det är bortkastade pengar

Tobbe...

Välkänd medlem
2 jan 2006
3.164
5
38
Västernorrland
Fläkten har jag inte provat.
Annars-både Sinister och Aviator har samma mått "mot hjälmen", bägge sitter som gjutna i Airoh.
Däremot blir nästippsskyddet på dom (ingår när man köper dom) lite tajt när man ska lirka in/ta loss dom från hjälmen.
Jag har två par Sinister, det ena har skyddet monterat men inte det andra.
Kör utan hjälmhuva oavsett tempratur-körde i vintras när det var under -30, då drog jag upp en buff upp till näsan, men är det varmare än -20 behövs det inte är min åsikt.

Utan att veta kan jag f.ö inte tänka mig att det finns ngn tillverkare med tjockare skumgummikant än 509. Det finns garanterat flera med samma tjocklek-men kanten är verkligen sinnessjukt tjock!

Och ja, jag är skitnöjd med dom.
För priset har dom varit super, kanske dom bästa jag haft-och defenitivt billigare än tidigare Oakley och Scott, som ivf inte på ngt sätt varit bättre.

enpatte

Välkänd medlem
22 jan 2011
2.070
68
48
Borgafjäll
Fläkten har jag inte provat.
Annars-både Sinister och Aviator har samma mått "mot hjälmen", bägge sitter som gjutna i Airoh.
Däremot blir nästippsskyddet på dom (ingår när man köper dom) lite tajt när man ska lirka in/ta loss dom från hjälmen.
Jag har två par Sinister, det ena har skyddet monterat men inte det andra.
Kör utan hjälmhuva oavsett tempratur-körde i vintras när det var under -30, då drog jag upp en buff upp till näsan, men är det varmare än -20 behövs det inte är min åsikt.

Utan att veta kan jag f.ö inte tänka mig att det finns ngn tillverkare med tjockare skumgummikant än 509. Det finns garanterat flera med samma tjocklek-men kanten är verkligen sinnessjukt tjock!

Och ja, jag är skitnöjd med dom.
För priset har dom varit super, kanske dom bästa jag haft-och defenitivt billigare än tidigare Oakley och Scott, som ivf inte på ngt sätt varit bättre.

Med den uppsättning som du har: hur lätt eller svårt är det för dig att få imma i glasögonen?

enpatte

Välkänd medlem
22 jan 2011
2.070
68
48
Borgafjäll
Svårt att tänka mig att de inte har samma öppning fram i hjälmen.
Ok men då är det väl lika bra att beställa då.
Köper utan fläkt tror jag och jag ska försöka komma ihåg att ge lite svar i denna tråd när grejerna har testats lite senare i vinter.

Wilber

Välkänd medlem
13 sept 2005
287
0
16
Örnsköldsvik
[QUOTE enpatte Tänker testa och beställa från dem direkt så fort jag fått hjälmen av dirtbikeexpress, blir MYCKET billigare än att köpa från tex skoterdelen.

[/QUOTE]

Vad tar dirtbikeexpress för att skicka en hjälm till sverige?

SeriousSam

Välkänd medlem
9 feb 2009
1.887
2
38
Örnsköldsvik
Har ett par Spy Zed och ett par 509 Aviator . skitnöjd med båda 2!
Dock har jag en Airoh Aviator hjälm, skiljer ju inte så mycket men.

enpatte

Välkänd medlem
22 jan 2011
2.070
68
48
Borgafjäll
Har nu beställt 509 aviator + 2st extra linser från deras hemsida, totalt med frakt blev det 1241kr.
Får hoppas att man slipper tull och moms nu.
Skulle jag beställt från tex skoterdelen hade det kostat 1897kr.
Så nu är det bara att vänta

Rackelsmurf

Välkänd medlem
21 okt 2008
284
0
16
Utanför Piteå
Svårt att tänka mig att de inte har samma öppning fram i hjälmen.
Ok men då är det väl lika bra att beställa då.
Köper utan fläkt tror jag och jag ska försöka komma ihåg att ge lite svar i denna tråd när grejerna har testats lite senare i vinter.
Har du hunnit testa din kombo nånting? Har beställt en Airoh Stelt och funderar på nya goggles, har nu ett par Scott Voltage X OTG men 509 verkar ju onekligen fina.

ErikBerg

Välkänd medlem
14 apr 2006
2.957
8
38
Utanför Umeå
Scotthuvan funkade inte för mig, det blev en glipa runt näsan och varmluften gick rakt upp i gogglesarna.
Tips: prova hjälm o googles o huva på nån butik före du köper.

enpatte

Välkänd medlem
22 jan 2011
2.070
68
48
Borgafjäll
Ok.......avråder starkt från kombinationen!!!!
Jag satt på mig dem utan huva med min hjälm och hade ca 3cm imma från botten efter ETT andetag.
Denna kombo kräver konstant fartvind för att inte imma, man får hålla andan om man ska korsa en väg , vända osv.
Upplever att jag får lite dåligt med tryck mot ansiktet men jag tror att de tätar endå.
Jag tycker att de hamnar för långt ner på ansiktet eftersom de tar i toppen på hjälmöppningen.
Ska testa med en annan hjälm när jag får möjlighet(feb).
Åkte givetvis också på full tull och moms på 383kr för 509 hade inte skrivit ner värdet på paketet.