Vajern i drivaxeln ?

Skotran

Välkänd medlem
1 jan 2000
671
0
16
Bjurholm
Mellan drivaxeln och hastighetsmätarväxeln går en liten vajer, 75mm lång. I drivaxeln är det ett runt hål och i det hålet har jag satt en rörbit från en hastighetsmätarvinkelväxel fär att kunna få snurr på vajern ( det var trasigt när jag köpte skotern så jag vet inte hur det ska se ut).
Problemet är att vajerbiten går av hela tiden ( dom har hållit 300m, 7km och 0m). :mad:

Min fråga är: Hur långt ska rörbiten sticka ut utanför drivaxeln? Min sticker ut 11mm. Jag tror att när jag skruvar dit växeln så trycks vajern ihop. :(
 

2stroke

Välkänd medlem
31 dec 1999
4.445
2
38
Norrbotten
www.lynxtalk.se
felsökning..........

:eek: Knivigt det dära......


På närmsta LYNX handlare så bör du till att börja med köpa rätt "Rör stump" som
skall sitta i drivaxeln.
Den kostar 46:-

Har du vänt "Driv pinnen" åt rätt håll ??

Har du kollat att inte vinkelväxeln är trasig/går trögt ??

OM du har bytt detta utomhus så kan det vara så enkelt att du har vatten inne i vinkelväxeln ( Fryser ) som gör att växeln står still = Driv pinnen kaputt.

Kolla även att själva hastighetsmätaren snurrar lätt.


- - - - - - - - - -
 

kmu

Medlem
11 jan 2005
44
0
6
35
Övertorneå
samma problem på min, han som hade skotern före hade istället för en sån dära liten wire tryckt en spik dit in, nu när jag tagit bort spiken, bytt vinkelväxel och lagt dit en lynx wire, alltså en sån dära liten mellan drivaxel och vinkelväxel, men vill inte fungera ändå, nå tips? den funkar givetvis från wire till mätare, måste vara dära ngnstans felet är, undrar om stumpen är för kort?
 

Skotran

Välkänd medlem
1 jan 2000
671
0
16
Bjurholm
Vajern går lätt (den är ny).
Mätaren är bytt (den gamla satt på höger sida och när man stänger huven tar vajern i oljebehållaren och det blir knäckt i mätaren, bytte plats på varv och hast-mätaren, vet ej vad som är org.)
Växeln går jättelätt ( har iofs bara frovat i +grader.)

Lynxhandlaren visste in hur det skulle vara. :(
"Driv pinnen" är det vajerstumpen? Isf den går inte att vända fel, den är liksidig. :)

Har tänkt göra en fuling, lägga brickor i växeln och sen skriva dit den. då går den inte att skruva in lika långt och det klämmer inte på vajern. MEN jag ska först kolla att inget fryser ihop i minusgrader. :cool:
 

Skotran

Välkänd medlem
1 jan 2000
671
0
16
Bjurholm
axeln snurrar centrerat, jag har satt dit en spik och det har hållit i 2,3 mil nu, får se hur länge det håller.
 

kmu

Medlem
11 jan 2005
44
0
6
35
Övertorneå
tog isär min alderless nyss då jag märkte att hela vinkelväxeln hade lossnat. pinnen mellan axeln och vinkelväxeln var helt borta, ska hämta en ny i morgon.
hur ska det exakt se ut egentligen? kan man kolla skidoos sprägnskiss på denna sak?
ska det bara gå en wire stump från hålet, in i vinkelväxeln, och sedan hastighetswiren in i vinkelväxelns andra del?
 

Skotran

Välkänd medlem
1 jan 2000
671
0
16
Bjurholm
om det är ett fyrkantigt hål du menar så ska det va så. kolla så att inte felorsaken är kvar när du monterar en ny.
 

kmu

Medlem
11 jan 2005
44
0
6
35
Övertorneå
problemet löst hos mig, var vinkelväxeln som var fel, kom från en skoter där den suttit på andra skotern, så när mattan for bakåt rörde sig mätarn, har beställt en ny nu så.
 

BuBBe

Medlem
16 feb 2005
6
0
1
Storuman
HAde samma problem med min Lynx.Du måste va noga med hur du drar vajern så du inte få så mycket krokar på vajern då går det för tungt att driva runt.
 

Hagström

Medlem
3 aug 2006
6
0
1
Björbo
Ursäkta om jag lånar denna post. Men den där wiren mellan vinkelväxel och drivaxel kan man se den utan att ta bort vinkelväxelen ?