Vagnsbult RS Venture TF -06

DHYamma

Medlem
25 aug 2018
15
2
3
43
Arvika
Hej,
Någon av er som gjort detta som kan lägga upp en bild på hur det ser ut?
Märkte igår att det brände rätt bra när jag åkte där det var lite mindre med snö och en passagerare på.
- Storlek på vagnsbult? Typ av bricka och mutter?
- Hur göra hålen?
- Gärna en bild på hur det ser ut.
Tack!
 
Reactions: trixa

DHYamma

Medlem
25 aug 2018
15
2
3
43
Arvika
Hej igen! Ingen som har gjort detta eller har andra alternativ på vad man kan göra åt detta? Isrivare är redan monterade.
 
Reactions: trixa

neol100

Välkänd medlem
1 jan 2000
241
0
16
36
Leksand
Om jag får gissa lite på hur du menar så tänker jag mig att du borrar ett 8mm hål långt bak och på insidan av skidan. Sätt i en lång helgängad m8-skruv alt gängstång. Bricka och mutter på vardera sida. Sen är det bara att ut och åka och justera in höjden efter tycke och smak.

Om m8 är för klent och viker sig så går du upp till m10
 

DHYamma

Medlem
25 aug 2018
15
2
3
43
Arvika
Hej, sorry var dåligt förklarat i början. Det jag menar är att slidesbränningen är hård på skotern, speciellt på bakre 1/3 och när passagerare åker med. Har hört om lösningen med att dra vagnsbultar i mattan i var tredje stängd port i mattan.
Har också läst på amerikanskt forum att folk har satt dit extra hjul i boggien för att lösa detta?
 

mas

Välkänd medlem
17 dec 2011
1.150
145
63
Säfsen
Har gjort det på en VMax 1997 och det funkade bra.
Förborrade 8mm hål och knackade igenom vagnsbult så att toppen på bulten var lika lång som mattkammen är hög, då fick man en dubb på köpet (var 22mm kam på den mattan) la på en bricka och sedan en nyloc-mutter.
Vissa vagnsbultar har gjuten text på skallen, det får man slipa ned så att det blir slätt.

Extra boggiehjul hjälper också, men det bästa är nog om du köper DuPont-slides. Då behöver du inte fundera över slitage på väääldigt länge...
 

mas

Välkänd medlem
17 dec 2011
1.150
145
63
Säfsen
Japp M8.
Men det kanske skulle funka lika bra med M6, då blir det mindre punktering i mattan. Huvudsaken är att du får en slät metallyta mot slidesen.
 
Reactions: ersdahl