Vad väger Nytro MTX

Prickskytt

Välkänd medlem
28 nov 2007
173
3
18
Vallentuna/Docksta
Åker hem till norrland på torsdag, hämtar Nytron på fredag i Ö-vik....sen blir det åka av.......ja vad väger den som tråden skall handla om, hittade tidigare någon länk till ett amerikanskt forum där dom hade en tabell med vägda produktionsskotrar tankade och färdiga. Hittar det inte nu tyvärr.
 

Tibur

Välkänd medlem
30 nov 2007
328
0
16
Piteå->Långträsk
Nej, nytron drar betydligt mindre och tar sig minst lika långt.
Är ens nån som har en inkörd nytro och vet vad den tar? 800R powertek är tämligen snål, knappast att den tar 30% mer än en nytro.

Vid fjällkörning så var min förra 600sdi snålare än en Warrior, och som sagt tror inte Nytron drar så speciellt mycke mindre än Warriorn.
 

matti

Välkänd medlem
7 aug 2004
1.022
1
16
Långå
www.herjedalen.se

mrplasma

Välkänd medlem
6 okt 2007
197
23
18
Byn i Norrbotten
Fråga? Är det inte lite overkill ang. detta med vikthysteri???:boring:

Själv har jag en så kallad "BETONGGRIS" och har en förarvikt på 105 kg!
Var och testade den lite efter vägar och jag måste säga att tyngden märkte jag då överhuvudtaget inte! Jaja...man kan tänkas i skråkörning mm kan vikten spela roll, men jag som bor i kusten har en annan typ av körning och tror mig inte bli sist på turerna i vinter!


Betonggris=RX1
 

Prickskytt

Välkänd medlem
28 nov 2007
173
3
18
Vallentuna/Docksta
jag är 197cm och väger 125kg.....så nytron kommer att RELATIVT väga mindre för mig än en xp800 för småkillarna......haha:aetsch::aetsch: eller kan jag gå ner 20kg......men det är ju inget alternativ......
 

Robster

Välkänd medlem
14 okt 2004
790
0
16
Dalarna
Fråga? Är det inte lite overkill ang. detta med vikthysteri???:boring:

Själv har jag en så kallad "BETONGGRIS" och har en förarvikt på 105 kg!
Var och testade den lite efter vägar och jag måste säga att tyngden märkte jag då överhuvudtaget inte! Jaja...man kan tänkas i skråkörning mm kan vikten spela roll, men jag som bor i kusten har en annan typ av körning och tror mig inte bli sist på turerna i vinter!


Betonggris=RX1
Visst är det overkill. Precis på samma sätt som att vissa tror sig åka på snabbaste skotern av alla, bara för att en likadan bänkats vid ett specifikt tillfälle till att ha mest hk. Att fäste, variatorer, förare mm mm mm spelar in är HELT OINTRESSANT för vissa. Tråkigt, eftersom det inte tillför ett vettigt skit.

Mvh R
 

mrplasma

Välkänd medlem
6 okt 2007
197
23
18
Byn i Norrbotten
jag är 197cm och väger 125kg.....så nytron kommer att RELATIVT väga mindre för mig än en xp800 för småkillarna......haha:aetsch::aetsch: eller kan jag gå ner 20kg......men det är ju inget alternativ......
Du tog orden ur min mun!
Yamaha är till för fullvuxna! 196 cm 105 kg (108 igentligen, men ändå)
 

130fi

Välkänd medlem
1 mar 2007
810
0
16
Drevdagen
Du tog orden ur min mun!
Yamaha är till för fullvuxna! 196 cm 105 kg (108 igentligen, men ändå)
Ungefär samma siffror här:laugh:.
Då tycker jag att vi kan slå fast att yamaha är till för riktiga grabbar,och inga små räkor.
Kanske är dom som gnäller värst över vikten?
 

Stryc9

Välkänd medlem
6 jan 2007
896
0
16
Kiruna
Åh, rent kontrollmässigt så är det nog en fördel att stå stadigt på marken, kör man åt helvete fast så känns nog de där extra 50-90 kg'na på skotern säkerligen ganska mycket ;)
 

Mikael_N

Välkänd medlem
12 aug 2004
4.403
4
38
55
Kalix, Sweden
www.kartman.se
Om man kör fast så spelar inte skoterns vikt så jäkla mycket. Tänk på vad blötsnön i mattan väger, typ 2 ggr skoterns vikt.

Så om maskinen väger 200 eller 300 spelar inte så stor roll då slutvikten i blötsnö med mattan full i snö är 400 eller 500 kilo.

Man orkar lik förb(/&annat inte lyfta den...


Det är trampa och sen full mutter som gäller...
 

Prickskytt

Välkänd medlem
28 nov 2007
173
3
18
Vallentuna/Docksta
Hämtade Nytron(MTX) i lördags, Yamaha försäljarna har inte lärt sig att deras skotrar har blivit lättare. Skulle lasta den på brorsans chevapickup och försäljaren sa att han skulle hämta hjullastaren.......jag sa att det är väl bara ta den och kasta på den...vi var ju två. Då svarade försäljaren att det inte går man kommer bara att göra illa sig. Vi tog varsin sida och lyfte upp fronten först sen var det bara att lyfta upp bakändan och styra på den.....och vi blev inte ens röda i ansiktet:aetsch::mad:
Ja glömde 280kg står det på mattuneln(Mass running order)
 

kråkan

Välkänd medlem
1 jan 2000
276
0
16
kolla på www.maxsled.com Där finns en viktjämförelse från förra året (iofs inte bara mountain) men en hel del olika modeller. Enligt samma våg så vägde Nytron utan back 576lbs fulltankad.
 

jammen600

Välkänd medlem
14 dec 2004
1.395
0
36
Timrå
Tänkte nästan säga skit i vikten o lär dej hantera maskinen lr det är ganja bakom spakarna, men visst det har blivit ett j****vla surr om vikter på maskiner hit o dit men som många skriver i detta forum så passar ju inte alla maskiner vem som helst.
Jag menar om man väger 63kg så är det väl ganska dumt att köpa en skoter som väger 300kg mer lr mindre tankad packad och klar, själv väger jag 100+ och maskinen 310kg men inte fan gör jag som jag vill med skotern så där har vi det med skit bakom spakarna men min dröm är att kunna åka som denna grabb. Hoppas att ni tittar på länken iallafall utan att snöa in på mitt inlägg.
http://www.youtube.com/watch?v=MKn9kOtVgEg&feature=related
 
Last edited:

Crossover

Välkänd medlem
22 mar 2006
150
0
6
Åker hem till norrland på torsdag, hämtar Nytron på fredag i Ö-vik....sen blir det åka av.......ja vad väger den som tråden skall handla om, hittade tidigare någon länk till ett amerikanskt forum där dom hade en tabell med vägda produktionsskotrar tankade och färdiga. Hittar det inte nu tyvärr.

På maximumsled i våras så hade dom en tabell på skotrar som dom vägt, ett gäng av årsmodell -08.
Vet inte om den finns kvar på deras hemsida.

MERA SNÖ TILL FOLKET
 

Barabaaaz

Ny medlem
9 feb 2011
2
0
1
Skulle tro att VV var ute på teambuilding en lördagkväll då dom gjorde vikten på Nytron.. :beer: Min korta ska enligt dom väga 330kg. HAHAHA Bara så där en 60-70kg för högt.. :p Dom måste ha vägt en RS Viking eller så kanske dom glömde att ta av han som körde upp skotern på vågen... :stupid:




Vägverket syn på tjänstevikt är fulltankad. och en chaufför på 70 KG inräknad. mvh
 

Hjulboggie rules

Välkänd medlem
21 sept 2004
3.987
25
38
Luleå
Venture 700 1998 har en tjänstevikt på 310kg.
Rex-1 ER från 2004 har en tjänstevikt på 300 kg (Mtn har 310kg).
SkiDoo Grand Touring 583 från 1998 har en tjänstevikt på 310 kg.
AC Pantera 550 från 2004 har en tjänstevikt på 300 kg.
AC Pantera 1000 har en tjänstevikt på 335 kg.
Lynx Sport Touring 600 har en tjänstevikt på 300 kg.


Tvåtakt lättare? Nej, inte alls. Det handlar om vilken typ av skoter det är.