Vad tror ni om den här elskotern?

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.627
797
113
Kramfors
Den ser ganska bra ut och den har rätt bra räckvidd och effekt ber på modell.
Värsta modellen 180hk 220nm
- lite tung
+ Bra pris ändå måste man säga.
? Räckvidd vid snösurf och klättring?

 
Reactions: Poläriz1

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.083
885
113
Stora Blåsjön
Verkar faktiskt lite intressant, skulle dock vara kul att testa i riktig körning och se hur länge batteriet räcker. Skulle dock inte köpa en själv för att testa... om produkten fungerar så lär det ju dyka upp provkörningar lite här och där som alla andra tillverkare erbjuder.
Misstänker dock att det inte riktigt är funktionellt än.. Vikten är ju inte helt dålig 242kg är ju vad en pro rmk med elstart väger.
 
Last edited:
Reactions: Poläriz1

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.627
797
113
Kramfors
OM man kollar in deras vattenskoter som har samma motor(180HK) så räcker batteriet till 2 timmars åka och de lär gå lika tungt som i djupsnö. Kan man hoppas att batteriet räcker i två timmars lugnt tempo så får man va glad för jag tror inte vattenskotern går 2 timmar med inspirerad körning. 2 timmar X 15-20kmt i genomsnitt blir 3-4 mil ren snöåka de vore imponerade allra helt om man kan åka hur hårt man vill 3-4 mil.

Deras räckvid beskrivs så här..... Range is dependent on riding conditions, riding style & terrain. For average trail riding at 60km/h you should expect at least 100km of range with standard battery option.
Baserat på det och vattenskotern med samma kw på batteriet så kan vi nog inte räkna med mer än 3-4 mil halvhård körning ospårat.
Men de går ladda 80% på 20 min om de nu finns så kraftig elförsörjning i närheten av åkningen. Annars 2 tim ladd på 120-240 volt va otroligt bra men då måste de nog behövas minst 16-20 amp propp om ens de räcker?
 
Last edited:

andhag

Välkänd medlem
27 dec 2009
1.149
24
38
det är väl ett gäng liknande elskotrar som blivit sålda till några skidanläggningar har jag för mig, för att ha i skidbackar och annat :)
 

mas

Välkänd medlem
17 dec 2011
1.151
146
63
Säfsen
Riktigt jävla spännande!
När de kommer på att de kan montera flera, men mindre elmotorer direkt på både drivaxel OCH på vändhjulsaxel så har de en drivning utan förluster. Dessutom tyngdpunkt på lägsta nivå.
I princip så skulle man kunna kapsla in hela boggien för minimalt snöinsläpp, och korta av framänden då inget motorutrymme egentligen behövs.
Det kommer att bli en Larven MegaMax med styrning 💪 💪 💪
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.627
797
113
Kramfors
En sak som är fantastiskt bra med denna skoter är att man kan åka 14 mil på led jag menar en skoter går ju 2-4ggr tyngre än en bil eller hoj. Redan nu börjar de bli riktigt grymt med elskoter vi kommer nog få se monster på uppimot 300hk inom några fåtal år och de kommer snart bli lättare än en soppaskoter. Tänk liknade Teslas nya roadster på 2500hk 0-100 på 1,9 sek!! :)
 
Reactions: mas

Poläriz1

Prospect sledder
10 feb 2018
39
7
8
Dalarna
det är väl ett gäng liknande elskotrar som blivit sålda till några skidanläggningar har jag för mig, för att ha i skidbackar och annat :)
Tror det var Idrefjäll eller skistar sälen som redan beställt ett x antal tills nästa säsong
--
Nu är jag inte insatt i detta alls,men om jag bara ska skriva rakt ut såhär så får jag det inte att gå ihop alls,batterier och kyla går ju inte hand i hand direkt,dessa hade ju dock någon mojäng som höll det varmt,men frågan är ju hur bra det kommer att fungera? Ska man sedan vara ute en heldag långt bort från civilisation och köra hård lössnökörning lär det ju inte bli långvarigt.
Vill inte komma här och låta som en dysterkvist men chansen att detta kommer sluta så som det gjorde för Alta Motors är nog aningen hög.
Vid skidanläggningar kan det ju bli en höjdare dock.
Intresant och vågat att någon ger sig in på detta iallfall,lyckas det så vore det ju kul.

Men det återstår väl att se. 🙂
 
Last edited:

monno

Välkänd medlem
16 okt 2010
3.605
92
48
Örnsköldsvik
Alta hade ju dock i min uppfattning riktigt bra produkt. Men dels släpptes dom inte in i några tävlingar (vilket är obra för en cross tillverkare) sen blev det ju något jävligt knepigt i hela historien med H-D. Nästan så H-D sänkte dom. Eller ja, när H-D drog sig ur efter man sagt man skulle pumpa in pengar så gick det på tok.
 

drdryyls

Välkänd medlem
28 dec 2005
1.112
51
48
Örnsköldsvik
Tror det var Idrefjäll eller skistar sälen som redan beställt ett x antal tills nästa säsong
--
Nu är jag inte insatt i detta alls,men om jag bara ska skriva rakt ut såhär så får jag det inte att gå ihop alls,batterier och kyla går ju inte hand i hand direkt,dessa hade ju dock någon mojäng som höll det varmt,men frågan är ju hur bra det kommer att fungera? Ska man sedan vara ute en heldag långt bort från civilisation och köra hård lössnökörning lär det ju inte bli långvarigt.
Vill inte komma här och låta som en dysterkvist men chansen att detta kommer sluta så som det gjorde för Alta Motors är nog aningen hög.
Vid skidanläggningar kan det ju bli en höjdare dock.
Intresant och vågat att någon ger sig in på detta iallfall,lyckas det så vore det ju kul.

Men det återstår väl att se. 🙂
Om jag förstod taigas info rätt så har de ett kylsystem med kylare i tunneln precis som befintliga skotrar. Dock kyler det batterierna så de inte ska bli för varma när man kör. När batterierna är kalla när man ska ut och köra så har den ett varmkörningsläge där du inte kan köra med full effekt innan batterierna uppnått en viss temp. Uppvärmningen drar en del ström ur batterierna. Har man laddaren i så är batterierna varma nog för att bara kunna ösa iväg.
Om inte priset avskräcker tror jag de kan sälja en hel del utility maskiner till skidanläggningar och skoteruthyrare som kör samma turer varje dag. Djupsnövarianten torde bara säljas till några få som vågar prova och har råd.
Förhoppningsvis funkar utility maskinerna bra och ger kassaflöde och vinst till Taiga så de kan fortsätta lägga pengar på att utveckla ny teknik som kanske gör att de kan erbjuda varianter med lång räckvidd om några år.
 
Reactions: Boost III