Vad skulle ni betala för en NY skoter utan garanti?

viperhauck

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.631
1
38
Ljusdal Sverige
Generalagenten kan inte göra ett skit då de inte har monopol på skoterförsäljning. Klart de kan bli sura och räkna med smutskastning från deras sida om de känner att du snor "deras" kunder. Ungefär som bilhandlarna reagerade då tyskimporten tog fart på -90 talet. Fanns väl ingen handlare som tyckte om en importerat "lik" bil. Fanns ett företag i östersund på 80-90 talet som hette Frösön fritidsprodukter eller liknande som sysslade med egen imort av bla polaris om jag inte missminner mig. Samma sak där, ett sabla liv på generalagenten

Yamaha_nisse

Välkänd medlem
22 mar 2007
7.744
5
36
Eskilstuna / Åre
www.ayriders.com
Men många säger att man måste droppa mycket i pris.. Men VAD är det som gör detta?
Ni som köpt ny skoter, hur stor inverkan har ÅF haft följande säsong? Har den verkligen vart värd att betala 20'000:- --> 50'000:- extra för?

viperhauck

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.631
1
38
Ljusdal Sverige
Tror det är så mycket mer än bara pris. Många köper av samma handlare under många år, förtroende byggs upp. Köparen kanske får bra pris på köp av reservdelar/kläder under hela resans gång. Tror det är mycket svårt att fånga upp den målgruppen. Därimot den spontane köparen som har kapital och helt plöstligt vill ha en häftig skoter när det kommit en rejäl snödämp har du goda chanser att få. Sen är det ju fult att tjäna pengar i landet lagomt och där finns också ett litet problem om nu köparen vet att du kanske tjänar 20k på en skoter. Tror inte det går att sälja många skotrar per sesong i detta prissegment i sverige. Marknaden är nog helt enkel för liten. Men det här är vad jag tror och jag kanske har helt fel.

groban

Välkänd medlem
10 jan 2007
3.251
4
38
Skellefteå
Men många säger att man måste droppa mycket i pris.. Men VAD är det som gör detta?
Ni som köpt ny skoter, hur stor inverkan har ÅF haft följande säsong? Har den verkligen vart värd att betala 20'000:- --> 50'000:- extra för?
Jag tror att varför många tycker att priset måste ner ordentligt är för att med en ÅF så har man trygghet, skulle nåt strula så finns ÅF kvar och hjälper, ser jag bara till mej själv och hur jag handlar så skulle jag hitta en skoter hos ÅF som ligger bra i pris köper jag den hellre där än privat egentligen bara för tryggheten med garanti osv.

Ellsworth

Välkänd medlem
17 nov 2007
880
0
16
Skellefteå
75-80k.. Hur mycket är det i förhållande till vad de kostar hos åf? låter som 40-50k kr billigare?
Som jag förstår det vill folk betala det priset, en c:a 2år gammal skoter av samma modell kostar. Dvs runt 40% billigare.

Vad är det som får er att hällre köpa en Beg skoter för ungefär samma summa?

Vissa crossåkare betalar 82k för deras splittnya maskiner dock fullt körklara och reggade vid leverans.
Men de känns ju inte som att man vill betala över 100k för en skoter som varken är reggad eller köpt på företag splittny.

Ellsworth

Välkänd medlem
17 nov 2007
880
0
16
Skellefteå
75-80k.. Hur mycket är det i förhållande till vad de kostar hos åf? låter som 40-50k kr billigare?
Som jag förstår det vill folk betala det priset, en c:a 2år gammal skoter av samma modell kostar. Dvs runt 40% billigare.

Vad är det som får er att hällre köpa en Beg skoter för ungefär samma summa?

Vissa crossåkare betalar 82k för deras splittnya maskiner dock fullt körklara och reggade vid leverans.
Men de känns ju inte som att man vill betala över 100k för en skoter som varken är reggad eller köpt på företag splittny.

Yamaha_nisse

Välkänd medlem
22 mar 2007
7.744
5
36
Eskilstuna / Åre
www.ayriders.com
Ellsworth,

Verkar inte som du läst tråden riktigt helt!

*Skotrarna säljs av ett företag
*Skotrarna är reggade o klara vid levernas
*Skotrarna är oberoende årsmodell Nyregisterade.

Viperhauck:
Jo, har mycket väl den känslan att folk i Sverige "hatar" att folk kan tjäna pengar på saker.
Vänder man på steken då, är folk medvetna om hur mycket generalagent och ÅF tjänar på försäljning?

En ny yamaha snittar ut ur fabrik 50'000:-! Och såld i Sverige runt 110'000:-

Men börjar få lite mer grepp hur många ställer sig till nyskoter köp!

viperhauck

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.631
1
38
Ljusdal Sverige
Tror dock inte åf är den som tar den stora kakan. Utan staten och generalagenten som tjänar bäst. Är väl bara att kolla när polaris sålde ut -08:eek:r eller vad det var för 1-2 år sedan. Inte var det åf som kunde ta så mycket på sin marginal utan det var generalagenten.