Vad ska vi göra åt korna som trampar sönder lederna?

Mr_Smurf

Välkänd medlem
29 okt 2006
1.913
2
38
Selet
Ni har säkert hör deras muande i skogarna och sett de djupa gropar och spår som de lämnar efter sig på leden...

Vad kan vi göra åt dem?

psycho

Välkänd medlem
22 jul 2008
380
1
18
umeå
Jag vet av en gammal uppfining som ordnar sådna här problem, ska se om jag hittar någon bild på en sådan utrustnig.

Emme.G.H.

Välkänd medlem
10 nov 2009
2.056
0
36
KOR I SKOGEN???? ren-ko då elr vad?:stupid:nemen de hade vart en rolig syn att se en ko på leden när man är ute och kör:p

groban

Välkänd medlem
10 jan 2007
3.251
4
38
Skellefteå
haha..Vad fan..kossor på leden? måste vara alla gamm kärringar som är ute och går i spåret du menar???

polarisindy400

Välkänd medlem
11 jan 2009
3.386
16
38
piteå
ja jag har då hört muande kossor runt huset vårat men de är för att vi bor mitt ute på en åker, men jag har fan alldrig sett en ko i skogen. dom enda kossor jag har sett i skogen är älgkossor och renkossor

Lynxfun

Välkänd medlem
2 feb 2009
2.926
2
36
Norrbotten
Man stöter ju på spåren då och då, de verkar oftast röra sig i grupp och när det är varmare än -10 C.
Vanligtvis i rörelse mellan kl 1200-1600.
Ju större grupper desto mer råmar de, de kanske ska para sig för det är väl inte för att imponera på kvigorna.

Dessutom har de en enveten förmåga att alltid hitta en närmare väg längs lederna och de kan inte ens röra sig i samma spår utan måste göra var sitt.

Borde ju gå att sätta elhalsband på dem, råmar de så får de en kyss.

Min son tycker de låter som Terri, ni vet den där ilskna skördetröskan i filmen Cars vilken förövrigt är fascinerande att se, när man set den 78 ggr så hittar man fortfarande genialiska detaljer i animeringen..

Spillningen från dessa är lätt detekterbar, ofta lagd av ett fåtal individer och det är dessa vi måste tämja så inte resten av grupperingarna tar efter.

Deras latinska epitet är för övrigt "Tummepelepsis Ledrespectlösus"

Istället för bjällra kan man sätta stödhjul på dem tills dess de uppnåt mogen ålder http://forum.snowmobile.se/showthread.php?t=36384

Last edited:

Emme.G.H.

Välkänd medlem
10 nov 2009
2.056
0
36
men nu förstår jag inte... de måste väll ändå vara en yamaha som är ute och glider om man ska mista ljudet för att vara en ko:stupid: