Vad ska man kolla upp på nyköpt sx

J

Jona$

RE: Vad ska man kolla upp på nyköpt

kolla variatorerna speciellt glidklackarna och alla bussningar. sen kan du juh smörja allt som går att nippla och kolla efter slitna slides och lager i boggin mm
 

kråkan

Välkänd medlem
1 jan 2000
276
0
16
RE: Vad ska man kolla upp på nyköpt

Kolla Lagren i Kedjehuset och vid hastighetsmätaren. På drivaxeln under sekundären var slut på min och jag har hört flera som haft samma. Tyvärr finns inga SKF lager som passar och nya kostar mellan 500-700 spänn men det är billigare än en ny drivaxel i alla fall=). I kegjehuset finns det SKFlager som kostar 70:- istället för orginal som kostar ca 350:-. Sen kan du ju kolla kedjan och drev samtidigt.

Kolla att förgasarna har rätt munstycket och att dom är rena invändigt. Det är väl bra att gå igenom hela maskinen om man kan skruva lite annars kan man ju lämna in den åxå. Men är den köpt hos försäljare så har du väl garanti och dom brukar vara genomgångna, men det är alltid bra att kolla upp allt själv.
 

lappjohan

Aktiv medlem
1 jan 2000
74
0
6
Karlskoga/Arjeplogs Sverige
RE: Vad ska man kolla upp på nyköpt

Ok, studerar uppe i arjeplog o den ä köpt i boden så den går rätt fett.

vet du ungefär va det kostar att lämna in o få rätt bestyckning?
Eller vad en total genomgång kostar?

//JOHAN
 

indy500

Aktiv medlem
1 jan 2000
66
0
6
44
Mora
RE: Vad ska man kolla upp på nyköpt

jag har en xtc 700 -98 som jag plockat isär totalt pga mattbyte och lite andra godsaker. Passade på att även byta lagret på Vänster sida (vid hastigehetsvajern). De lagret finns som sagt inte som SKF, så där blev de orginal. Nu till de jag ville säga: SKF lagren till kedjehuset kostar orginal på yamaha center 840kr+moms!! Helt sjukt. Jag köpte på Stenmarksmaskin i Tärnaby 10st för 399Kr. Snacka om prisskillnad. De enda skillnaden är att man tar bort ena tätningen för att få in oljan i lagret. Lagret heter SKF 6205 och det sitter samma i boggien så ett 10 pack är rena klippet!
Ett tips från dalarna!
 

Freerider1

Semi PRO sledder
1 jan 2000
55
0
0
RE: Vad ska man kolla upp på nyköpt

>jag har en xtc 700 -98 som
>jag plockat isär totalt pga
>mattbyte och lite andra
>godsaker. Passade på att
>även byta lagret på Vänster
>sida (vid
>hastigehetsvajern). De
>lagret finns som sagt inte
>som SKF, så där blev de
>orginal. Nu till de jag
>ville säga: SKF lagren till
>kedjehuset kostar orginal på
>yamaha center 840kr+moms!!
>Helt sjukt. Jag köpte på
>Stenmarksmaskin i Tärnaby
>10st för 399Kr. Snacka om
>prisskillnad. De enda
>skillnaden är att man tar
>bort ena tätningen för att
>få in oljan i lagret. Lagret
>heter SKF 6205 och det
>sitter samma i boggien så
>ett 10 pack är rena klippet!
>Ett tips från dalarna!


Du kollade väl så det var lager med C3 glapp du fick...? Dessutom skall tätningen sitta in mot drevet.

 

indy500

Aktiv medlem
1 jan 2000
66
0
6
44
Mora
RE: Vad ska man kolla upp på nyköpt

Jag ska sätta på en "rip-saw" matta från en rx-1 -04 och satt på reed-spacers och lämnat in dämparna för renovering. Tror att det kommer bli en kanonskoter.Ev blir det ett variatorkitt senare i vinter!

Freerider: Måste det vara ett lager med C3 glapp? Finns det SKF med C3 glapp. Om jag uppfattat det rätt är det ett lager för hög värme och hög belastning.
Hör av dig!
 

Freerider1

Semi PRO sledder
1 jan 2000
55
0
0
RE: Vad ska man kolla upp på nyköpt

Det MÅSTE inte ha C3 glapp, men det sitter ett C3 Koyo original, och ett C3 håller lite längre än t.ex. ett C1. Ja, det finns SKF C3, men det är nog inget som alla järnhandlare ligger med hemma på hyllan. Ett C3 lager klarar större "vinkelfel" när drivaxeln flexar.
 

indy500

Aktiv medlem
1 jan 2000
66
0
6
44
Mora
RE: Vad ska man kolla upp på nyköpt

Tack så mycket *Freerider*. Jag var på järnhandeln imorse och dom tog hem två SKF 6205 C3 åt mig från Borlänge. Jag får dom imorrn kl 10,00 och dom kostade 127Kr/st så det blev en Mycket billigare historia än att betala 2200 Kr på Yamaha Center.

Tackar och bockar för dina synpunkter och för ett mycket bra forum!
 

Yaamahaa

Medlem
1 jan 2000
28
0
1
sverige
RE: Vad ska man kolla upp på nyköpt

Jag köpte nya skf lager till kjedjehuset och det vid hastighetsvajern + packboxar kostade 380kr på Momentum. Lagret på drivaxeln under variatorn finns på Momentum men det är med lös låsring men det spelar ingen roll.