vad ska jag välja för skoter???

widell1111

Välkänd medlem
11 okt 2006
692
0
16
sundsvall
hej ! nu äre såhär att jag funderar på att köpa en skoter för ca 15-30papp men vet inte riktigt vad jag ska välja ... vill inte ha en touring utan är mer ute efter en sportmaskin ... köpet blir dock inte den här vintern :p men har kollat runt lite ändå ! själv faller jag för Artic cat ZR "greenklicker" men jag har sedan hört att Artic cat gör dåliga grejjer vilket låter helt fel men JAG vet ju inte ! har ni några tips på bra skotrar som håller för att hoppa med osv ?

MVH//Robin
 

rotax 4-life

Välkänd medlem
10 jan 2006
374
0
16
Om du ska ha en 600 hade jag nog satsat på en mxz 600 -99 (kostar runt 30k).
Om du ska ha 440 så hade jag satsat på en mxz 440x typ 99-00 (kostar också runt 30k)

Det är vad jag hade köpt.
 

Polaris mannen

Välkänd medlem
5 jun 2006
980
1
16
skogskoja
Håller med "rotax 4-life" om det där med 600...

Men ett annat alternativ är ju edge 500 -01:DMen då ska helst bakre boggie dämparen vara fixad..
 

Moose

Välkänd medlem
1 jan 2006
162
0
6
Om du inte ska köpa denna vinter. Då är det lika bra att vänta innan du väljer skoter för att se vad priser ligger till sommaren å hösten för att få ett bra pris ! ;)
 

widell1111

Välkänd medlem
11 okt 2006
692
0
16
sundsvall
Om du inte ska köpa denna vinter. Då är det lika bra att vänta innan du väljer skoter för att se vad priser ligger till sommaren å hösten för att få ett bra pris ! ;)

jo det har du väll rätt i :) men vill ändå veta vad folk tycker man ska köpa för skoter osv,, tänkte förmodligen handla skotern i sommar eftersom dom lär ju vara ett par tusen billigare då:) så priset är ju MAX 30papp men positivare om man hittar en skitfin för 20papp tex :) jag tror ju inte skotrarna blir dyrare iaf :p
 

ski-dooer

Välkänd medlem
21 nov 2006
212
0
16
jämtland
På våren är dom väl billigast när snön börjar försvinna.. sen får man ju vad man betalar för, visst artic är billigare än te:x motsvarande yamaha eler ski-doo men blir nog dyrare i längden...
 

emmes

Välkänd medlem
1 apr 2006
252
0
16
det är rent utsagt bullshit det alla säger om att ac inte är bra grejjer....

satsa kanske på en greenklicker zr lr zl......
 

Mordecaien

Välkänd medlem
28 jan 2006
376
0
16
Kramfors
det är rent utsagt bullshit det alla säger om att ac inte är bra grejjer....

satsa kanske på en greenklicker zr lr zl......
Sant, mycket beror på ägarna. Men på ZR får man nästan räkna med att statorn går minst en gång under tiden man äger den. Boggien brukar också bli sned om man gasar på där det är buligt. Kräver även tätare service pga ett högre effektuttag (inte ett dugg konstigt).

Men byter man direkt och mot en originaldel så håller dem. Fast de blir dyrare i drift än t.ex. Yamaha (br 250 undantaget, rasar nästan dagligen), eftersom de inte tar ut lika hög effekt och således inte kräver lika täta serviceintervaller. Självfallet beror det till stor del även på vem som kör.


Och alla skotrar har sina egna för och nackdelar. Ett bra tips är att försöka provköra så många som möjligt av de som du är intresserade av (kompisar kanske har? Någon ÅF som har någon inne?) för att se vilken du själv tycker bäst om. För det är ju ändå du som ska köpa skotern.
 

r-dish

Välkänd medlem
9 feb 2005
172
0
6
LULEÅ
inte vet ja om dom tar ut så mycket mer effekt arctic än vad någon annan skoter tillverkare gör.. ta tex zr 700 115hk i en 700? är inte mkt jämför med polaris xc 700 utan ves så ser man nästan exakt samma hk antal...
Sen så verkar det som att arctics 600EFI verkar krångla ordentligt mycket, tre utav mina polare hade sådan och allihopen skar och allämnt rucklade lite då och då.
 

ski-dooer

Välkänd medlem
21 nov 2006
212
0
16
jämtland
Mmm de funderade jag oxå på... inte har väl arctic mer hästar generellt..? vist alla har ju värre modeller men då får man ju jämföra dom me varann..
En bekant åt mig envisades med att köpa arctic flera år, först en wildcat efi, som skar på en kolv, sen la efi:n av. Den stog på verkstan nästan hela vintern sen köpte han en pantera, minns ej exakt felen på den men den stog då oxå på verkstan några månader. efter de vart de yamaha... har även hört och bevittnat ett annat antal negativa historier om arctic.. Detta är ju bara mina erfarenheter och de kan ju vara sammanträffanden.. har dock avskräckt mig men har andra haft problemfria arcticar är ju de bara bra.
 

widell1111

Välkänd medlem
11 okt 2006
692
0
16
sundsvall
hej igen ! nu har jag kollat runt å faktiskt bara hört skit om Artic cat av mina polare :) (synd eftersom dom är så grymt snygg) men nu har jag fallit för Skidoo MXZ X 440 -99 -00 -01 ! men har kollar runt lite å alla verkar säga att dom pajjar osv tävlingskörd , sprickor i chassie osv ! nu är ju inte jag en van skoterförare ... det blir min första skoter .. har bara åkt på pappas grand touring 380 -97 ,,, men asså ser man sprickor osv hur vet man bäst att inte skotern är helt slut:S finns ju några på blocket nu för 25-35papp .. men vad tror ni om en sån man blir ju grymt sugen ! ska vara skönt ljud pigg som fan går billigt ... jävligt fin osv :) men som sagt vad tror ni ???

MVH//Robin
 

edvinsjolund

Välkänd medlem
8 jan 2006
5.598
4
36
40
Roknäs
inte vet ja om dom tar ut så mycket mer effekt arctic än vad någon annan skoter tillverkare gör.. ta tex zr 700 115hk i en 700? är inte mkt jämför med polaris xc 700 utan ves så ser man nästan exakt samma hk antal...
Sen så verkar det som att arctics 600EFI verkar krångla ordentligt mycket, tre utav mina polare hade sådan och allihopen skar och allämnt rucklade lite då och då.
Inte så snällt att jämföra 700:an som är 10 år gammal.. Ingen kör ju 700 (utom F-serien, men den motorn ville du inte jämföra), så du hade ju kunnat ta 600/800 ist.
 

k-len

Välkänd medlem
12 jul 2005
8.891
38
48
35
mellansel
www.skoterlon.nu
inte vet ja om dom tar ut så mycket mer effekt arctic än vad någon annan skoter tillverkare gör.. ta tex zr 700 115hk i en 700? är inte mkt jämför med polaris xc 700 utan ves så ser man nästan exakt samma hk antal...
Sen så verkar det som att arctics 600EFI verkar krångla ordentligt mycket, tre utav mina polare hade sådan och allihopen skar och allämnt rucklade lite då och då.

får jag fråga varför du jämför en motor från -89 med en polaris XC700a?

Då får du väll jämföra med en motor från -89 på polaris också. vilket är 650n (ja, -89 va även arctic en 650, så det blir INTE orättvist) och den låg på cirkus 103 hk.)

Så att arctic plockar ut bra med effekt jämfört med andra tycker jag nog stämmer ganska bra. En orginal ZRT 600a från -96/-97/-98 har ju lika många hästar som en SX-viper 700a. som är betydligt nyare.

Och då du själv valde polaris så fortsätter jag där. F7an har 140 hk. (700cc) medan edge 700an har ca: 130. och pro-x 700an ett par hästar fler. 132-125 (?)

Nu är inte dessa siffror några rena faktum, men de säger väll nånting iallafall. Och för att jag skall slippa komma tillbaka och försvara arctic igen så säger jag NEJ dom kanske inte har fler hästar. Men då mannen jag citerade jämförde med motorer som har flera år mellan sig i utveckling, så kände ajg att jag måste göra ett ingrepp..

Och till trådskaparen. Köp en ZR Greenclicker. Dom rackar inte mer än andra, det är bara vad folk har fått för sig. Och det ä'r sällan du hör någon som har HAFT en säga att dom racklar (visst, de finns, men inte många), utan det är bara dom som "hört" eller har en "kompis".

Nej köp en 600a och var nöjd. Har själv kört en greenclicker i vinter. vet inte riktigt exakt men runt 120 bekymerslösa mil (eller, okey då, en rem har blive dålig, men de va den innan jag köpte den)

Och ägaren innan hade kört 300 mil och han hade bara bytt vikter/rullar osv i variaor för dom började bli lite dåliga.

Sen har jag även en mycket god vän som kör ZR 600a, haft den i 3 vintrar nu, kört över 400 mil. Inte nå fel alls, förutom att han bytte variator för den gamla började bli sliten.
 

440power

Aktiv medlem
17 feb 2007
90
0
6
Älvsbyn
ett tips för en bra skoter(köpte min för 25 tusen) indy 440 gen 2 -94
min första skoter.
jävligt nöjd med och den har inte rakla nått, tar sig i snön rätt bra och rolig efter leden.
rätt snygg ochså lite lågt styre när man står upp, men de går att fixa med hjälp av flytta fram styret.
 

Stig Larsson

Välkänd medlem
27 okt 2006
2.886
2
36
Arvidsjaur
www.assf.se
01-ans AC 600 har problem med kolvringslåsningar som vill släppa.
Så dom motorer som skar vart fixade på garanti, med nyuppdaterade kolvar. Tror rent av att dom hade förlängt garantin till 3 år för att hjälpa sina kunder med detta. Kan kanske finnas kvar några som inte haft problemet och inte blivit uppdaterade.

Men det är ju skitsnack att AC racklar mer än andra märken. F7-motorerna har ju definitivt inte fungerat sämre än motsvarande motorer från sina märkeskonkurrenter.
Fråga bara sanningsenliga Ski-doo 800-ägare som kört 04-,05-or vad dom känner till om Ski-doos kolvbekymmer på dessa motorer. Många Ski-doo ägare har fått nya kolvar utbytta på garantin.

Eller dom sannigsenliga Polaris-ägararna om "Kvallan" på "Giljotinerna" i dom rörliga avgasportarna på 700 & 800-orna av samma årsmodeller. Vilket har fått till följd att kolvarna inte riktigt rymts under topparna.
Men även Polaris har ställt upp föredömligt och hjälpt sina kunder med nya "Giljotiner" i Rostfritt.
 

chres

Medlem
17 nov 2006
38
0
1
Norge
ett tips för en bra skoter(köpte min för 25 tusen) indy 440 gen 2 -94
min första skoter.
jävligt nöjd med och den har inte rakla nått, tar sig i snön rätt bra och rolig efter leden.
rätt snygg ochså lite lågt styre när man står upp, men de går att fixa med hjälp av flytta fram styret.

Evolution het chassiet. ;)
 

440power

Aktiv medlem
17 feb 2007
90
0
6
Älvsbyn
nå fan heter de väl gen2? står ju de på dom flesta ställerna, tex cobra rutor ståre passar till gen 2 + att jag har ju själv en 94 med gen 2 chassiet