vad ska jag uppdatera på skotern?

mickE

Välkänd medlem
1 jan 2000
704
0
16
jag har en indy 500 sp efi - 92. har 25 mm kammar, räcker väl? kommer väl ha ca 3000-6000 att lägga på skotern. dämpare har jag inte tänkt köpa nya.
Har ni nå tips om vad jag ska trimma eller byta osv? sliter det mycke på skotern om man trimmar? om ni vet så kan ni ju skriva vad sakerna kostar.
 

PolePosition

Välkänd medlem
31 dec 1999
1.055
0
36
37
Umeå
RE: vad ska jag uppdatera på skoter

Så du har redan fräscha dämpare eller? Om du redan har gas så kan du juh låta renovera dem. I övrigt borde väl ett variatorkit vara lämpligt för bättre acceleration...
 

EFI93

Välkänd medlem
1 jan 2000
506
0
16
Rundvik
hem2.passagen.se
RE: vad ska jag uppdatera på skoter

Kompositskidor köpte jag till min på skroten
Blir ett lyft. Betalade 1400 . Köp helst
nån bredare modell typ Artic pantera eller
widetrac.
 

mickE

Välkänd medlem
1 jan 2000
704
0
16
RE: vad ska jag uppdatera på skoter

poleposition: jag har gas dämpare, det kanske är värt att låta renovera dom. du vet inte vad det kostar?
EFI93: blir den mycke lättare med komposit skidor eller vad händer?
 

JockeG

Medlem
1 jan 2000
12
0
1
RE: vad ska jag uppdatera på skoter

Det beror på vad du har för dämpare. Men det brukar gå på mellan 500 och 800 per dämpare. Det är lätt värt det. För utan fräscha dämpare så kan man ju ändå inte åka så mycket snabbare även om man trimmar.
Sen kan det ju vara en idé att se över variatorerna.
 

mickE

Välkänd medlem
1 jan 2000
704
0
16
RE: vad ska jag uppdatera på skoter

det är inte aktuellt att sälja skotern dark_ice
 

XC600

Aktiv medlem
1 jan 2000
86
0
6
RE: vad ska jag uppdatera på skoter

Som en före detta 500sp -92 ägare så skulle jag rekomendera att du renoverar dämparna,ser över variatorerna och skaffar riktiga plastskidor. Dessa åtgärder bör du kunna klara på din budget. Jag skulle inte rekomendera att trimma, då din motor säkert har gått rätt långt. Om du fixar dessa tre punkter så får du en skoter som går mycket bra(för sin ålder).
 

PolePosition

Välkänd medlem
31 dec 1999
1.055
0
36
37
Umeå
RE: vad ska jag uppdatera på skoter

Som sagt var, dryga 500:ingen per dämpare. Det kan verka mycket, men då blir skotern som ny igen (nästan)
 

XC600

Aktiv medlem
1 jan 2000
86
0
6
RE: vad ska jag uppdatera på skoter

Jag vet inte vad dom kostar, men ring på skroten och hör om dom har några skidor från Polaris -98 eller nyare.Jag har även sett Polaris med Artic skidor så det går säckert att fixa några till rätt kurs.Fördelarna är vikt men framför allt bättre styrning och följsamhet av underlaget.
 

Michael

Välkänd medlem
1 jan 2000
399
0
16
RE: vad ska jag uppdatera på skoter

Riv bort EFI'n så slipper du bekymmer i framtiden + att du får mer att köra med.
 

PolePosition

Välkänd medlem
31 dec 1999
1.055
0
36
37
Umeå
RE: vad ska jag uppdatera på skoter

Men är det inte så att EFI:n ger någon åsna extra i motorn? Men som sagt, tycker också att du ska byta, när det går sönder så gör det det rejält...
 

jeppe

Välkänd medlem
1 jan 2000
244
0
16
39
RE: vad ska jag uppdatera på skoter

De är ju trögt o byta om de inte behövs! blir samma kostnad att byta även om den inte fungerar, och brukar till 500 modellerna fungera felfritt. Har haft både med insprutning och utan, mycket bättre än gasare, går allti rent oberoende höjd,väder mm.Även mer att köra med och bränslesnålare..

"Nä, ska inte skriva någon töntig slogan"
 

mickE

Välkänd medlem
1 jan 2000
704
0
16
RE: vad ska jag uppdatera på skoter

xc600: vad menar du med se över variatorerna, menar du trimma dom. och vad kan jag ha för plast skidor. från vilka modeller?
finns det skoterskrot i närheten av luleå?
om det finns så kanske nån kan nummret :)
 

Mattman

Välkänd medlem
1 jan 2000
352
0
16
Råneå Sverige
RE: vad ska jag uppdatera på skoter

[Uppdaterat: Senast editerat den 11-Apr-03 kl 09:11 PM (CET)][Uppdaterat: Senast editerat den 11-Apr-03 kl 09:10 PM (CET)]Luleå skoterdemontering, i måttsund
http://www.luleaskoterdem.se/
numret står väl där orkar inte kolla

 

XC600

Aktiv medlem
1 jan 2000
86
0
6
RE: vad ska jag uppdatera på skoter

Det jag menar,är att kolla om dom behöver renoveras.Om dom redan är renoverade kan du givetvis bestycka om den efter körstil (bättre ax eller högre toppfart,det är bara att höra med din Polarishandlare)men jag tyckte att orginal funkade bra på min.Det är klart att den kunde fått axa lite bättre, men jag ville inte bli för långt efter dom andra när leden blev rak(160 km/h obs. mätarfart). Plastskidorna från nyare Polaris ska passa rakt av vad jag har hört(ev. någon bricka eller så)och Artic skidorna var det bara storleken på bulten.Men det är bara att gå och titta på skotrar med plastskidor och mäta.