vad ska jag göra med bensinen?

Ingo

Ny medlem
1 jan 2000
4
0
1
har halv tank och säsongen är ju slut nu. så då undrar jag: vad ska jag göra med det som är kvar? händer det nåt med bensinen om den får vara kvar i tanken över sommaren? hur ska jag annars göra mig av med den? slanga?

Robban1

Semi PRO sledder
1 jan 2000
90
0
0
ja bensin kan faktist bli gammal!! slanga ur den och tanka i bilen om det inte är blndat då vill säga!!

Larsson

Välkänd medlem
1 jan 2000
402
0
16
58
Sandviken
Finns ett medel som man har i soppan & kör lite så det når förgasarna.
Sen kan den stå utan problem över sommaren.
Kommer inte på vad det heter,men kolla med nån handlare.Så finns det även en spray som mad sprutar in i luftburken när skotern går,för att smörja alla lager m.m.
Till sist sprayar man i tändstiftshålen.
Så gör jag varje vår.

¤

!"#¤%¤&(

Det är väl bara att gå och starta den nån gång då och då

B

Binge

Ski-doo & Lynx återförsäljarna har en flaska som heter Bombardier fuel stabilizer.
Nu har väl alla de andra märkena det också, men det var bara ett tips!!

torbjorn

Välkänd medlem
1 jan 2000
2.526
9
38
Sundsvall
Det brukar funka bra att bara låta bensinen vara kvar också, åtminstone om man sommarförvarar skotern på något svalt ställe med stabil temperatur (typ källare).

Det finns specialbensin som är åldringsbeständig, bl a tankas försvarets fordon med sådan innan de ställs undan i mobförråd. Men jag är skeptisk till att blanda tillsatser i "vanlig" bensin, tror knappast de gör någon större nytta.

Men det bästa är ju att slanga ur bensinen och köra bilen på den. Det brukar vara nyttigt att ta loss tanken och vända den upp och ned också, det brukar kunna komma ut en hel del intressanta saker :) Barr, kottar, skruvmejslar, rester av gamla bränslemätare...

Om man har oljeblandad bensin (och inte vill hälla den i någon modern bil med katalysator) så går det alltid att göra slut på den i någon utombordare eller gräsklippare under sommaren.

mickE

Välkänd medlem
1 jan 2000
704
0
16
Bensin kondenseras med tiden, generellt sker det inte så mycket under de månader din skoter står still. du kan låta lite bensin vara kvar i tanken men då måste du se till att fylla upp full när du drar igång den till hösten igen. Allternativt vilket är att föredra många gånger, tanka fullt.

Innan start till hösten skulle jag flöda igenom så du får bort ev kondesbubblor i slangar / insprutning.

Men jag föredrar fulltank och startar maskinen 5 minuter nån gång i månaden.

Inget att oroa sig för. Men starta alltid på frisk bensin så slipper man problem med spikning och annat.

U

uk

så bensinen går inte förstört om man låter den vara kvar i tanken och under sommarn så drar man igång den nån gång i månaden?

torbjorn

Välkänd medlem
1 jan 2000
2.526
9
38
Sundsvall
Det som händer med tiden är ju att de lättaste kolvätena avdunstar, bensinen blir alltså tyngre, med lik lacknafta/fotogen/dieselolja med tiden. Om den får stå riktigt länge (5 år eller så) kan det börja fällas ut hartser ur bensinen.

Det problem man brukar märka med gammal bensin är framför allt att det är svårt att kallstarta. Har man väl fått igång motorn brukar det gå bra.

Att det blir kondens i tanken har däremot inget att göra med att bensinen åldras. Det beror på luftens fuktighet. Ju mer temperaturväxlingar en ventilerad tank utsätts för desto mer fukt kommer att slå sig ner i den. Men det är lätt att avhjälpa med k-sprit.

Att starta motorn nån gång i månaden är meninslöst om man tror att man ska hålla kondens borta på det sättet. Det är bättre att konservera motorn genom att ta bort luftburken, köra på tomgång och pumpa in någon seg olja (t ex växellådsolja) med oljekanna i alla förgasare/spjällhus, sen stänga av snabbt när det ryker som mest.

Om det sitter batteri i skotern bör man ta bort det och ladda det varannan månad eller så.

Smörj alla smörjställen i boggi och framvagn så att du får ut gammalt vattenblandat fett ur lager och leder.

Byt kylvätska och bromsvätska om det är dags (alltså mer än 2-3 år sedan sist).

mickE

Välkänd medlem
1 jan 2000
704
0
16
Så rätt så, anledningen till att jag skrev att man kan starta någon gång emellanåt är för de som väljer att inte konservera motor.

Genom att starta någon gång eliminerar i största möjligaste mån att det bildas ånglås i bränslesystem.

Tyvärr är det många som fullkomligt ger blanka f_n i sina investeringar när sommaren kommer. trist eftersom det i många fall är investeringar i nivå med en liten bil

Tjo flöjt.

John

Välkänd medlem
1 jan 2000
110
0
6
Men gud förban_at låt skoter j_veln stå min har jag alltid låtit stå å den startar alltid på hösten!

L

LynxLynx

Det största hotet mot skotern är inte att soppan "surnar" genom att de lättflyktiga ämnena dunstar eller att man får kondens i.
Rekommendeationen att tömma tanken orsakar faktiskt mer kondens än att låta bensinen vara!
Nej, det som är värst är det faktum att i de fall tvåtaktsoljan står blandad med bensinen kan den börja att "separera" från bensinen.
Exakt hur får ni fråga kemisterna om.
Smörjningen uteblir i värsta fall.
Läs varningen i instruktionsboken så förstår ni...

Mattman

Välkänd medlem
1 jan 2000
352
0
16
Råneå Sverige
Det är nog inte så värst avancerat. Den tyngre vätskan(den med högst densitet)börjar väl långsamt sjunka mot botten helt enkelt.
Alltså egentligen sker ju troligen detta så gott som i molekylformat.

antic

Välkänd medlem
1 jan 2000
616
0
16
Luleå Sverige
norrland.legonet.org
Jag försöker ha tanken full under sommarn för att minska kondens, startar nån gång då o då för att slippa att konservera speciellt, sen slangar jag över bensinen till gammelbilen på hösten och startar på färsk tank.

Ett tips bara. Kolla förgasargummit innan ni drar iväg i smällkalla vinterns pudersnö ;)

Hasse Gashäng

Välkänd medlem
1 jan 2000
184
0
6
Piska skotern fram å tillbaks på sjön hemma i sommar, se bara till att du inte är på det djupaste stället när bensinen tar slut.

Jag lovar att vattenkörning på sommaren är det tuffaste sättet att förbruka din halva tank med bensin.

Michael

Välkänd medlem
1 jan 2000
399
0
16
Jag har aldrig tömt någon tank eller tillsatt något till bensinen i skotern eller utombordaren under den korta tid som dom står stilla, utan det är bra att starta upp efter förvaringen. Det är en annan sak om man har tänkt låta dom stå i flera år.

Bacon

Välkänd medlem
1 jan 2000
576
0
16
Sverige
Jag brukar starta och varmköra min skoter en till två gånger i månaden så brukar det inte vara några problem, så får mattan och de andra grejorna röra lite på sig det skadar inte.
Åsså får man känna lukten...