Vad klarar en 340 att dra

minisillen

Välkänd medlem
3 nov 2011
1.426
0
16
borlänge
hej ja vill bara veta vad en 340 kan klara att dra. Det är ju inte precis nån drag maskin men den är så liten och smidig så ja tänkte om man drevar ner den. Så lär den vell endå klara att dra en rivsladd eller en spårsläde. Möjligt vis att frakta stockar med också vad tro ni ?
 

edvinsjolund

Välkänd medlem
8 jan 2006
5.598
4
36
40
Roknäs
Problemet är nog inte effekten utan snarare matta.
Den är ju ganska kort och smal så. Du kan ju prova, det kostar inte mer än lite bensin!
 

polarisindy400

Välkänd medlem
11 jan 2009
3.386
16
38
piteå
exakt, enda som sätter stopp för att dra något ät mattan. många äldre bredbandare hade ju enstånkare som klarade av att dra sladdar och vedlass, dock så hade dom ju låg utväxling, men är mattan som är viktigast
 

minisillen

Välkänd medlem
3 nov 2011
1.426
0
16
borlänge
Jag har ju köpt en ny så den är ju iallafall 25mm kammar om det nu duger. Sen kom ja ju att tänka på att den klarade ju av att dra min kompis snöskoter på en upp och ner vänd sladd med medar. Dock på hårdpackad väg för det fanns inge snö i skogen. Men det var sådär precis fick inte stanna. Bästa att dreva ner den lite.
 

polarisindy400

Välkänd medlem
11 jan 2009
3.386
16
38
piteå
nej dreva inte ner den förrän du har provat, variatorerna ska sköta det där av sig själva egentligen så länge du inte hänger på ett vedlass men då kommer du inte iväg för du har inge matta. för att vara en bra dragare krävs dels lång och bred matta, sen finns det ju mer men det är det viktigaste. och det har inte du
 

minisillen

Välkänd medlem
3 nov 2011
1.426
0
16
borlänge
Så du menar att variatorerna klara mer en vad motorn gör lär inte det slita ganska hårt på remmen om det går för tungt. Jag är inte ute efter att åka fort utan bara krypa fram däför ville jag dreva ner den.
 

JohanL_EFI

Välkänd medlem
13 feb 2009
922
0
16
Örnsköldsvik
Hej. Har för ett bra tag sedan kört och dragit både ved och pulkor med en -79a 340. Både mindre doing med ved, mindre sladd och kälke med allt möjligt. Visst går det men visst är kapasiteten långt ifrån vad senare maskiner har klarat av. Fästet var väl största begränsande faktorn. Visst fick väl motorn jobba endel och farten kanske inte den högsta. Men det gick väl hyfsat.

Så min råd är kör och va glad. Men samtigt inse att maskinen har sina begränsingar så man kanske inte ska förvänta sig ha största sladden eller kälken. Om det ska fundera bra.
 

bcool

Välkänd medlem
20 mar 2008
5.277
5
38
Luleå
Om du ska dreva ner en ET kan du lika gärna byta till en bättre skoter, för det är inte gratis.
Gör som pöbeln säger, kör som den är och var glad! :)
Räkna själv, neddrevning + variatorfix (krävs om du ska dreva ner) + ev bättre matta + ev andra drivhjul som passar mattan + massa jobb = du får med lätthet en fiiin ockelbo 600 som du kan dra ved med, och behålla din ET i orginalskick.