Vad kan man förvänta sig?

blomQ

Välkänd medlem
12 aug 2007
230
0
16
33
Luleå
Hej!

Jag hade min Ski-Doo Formula 500 -97 inne på service hos en auktoriserad Ski-Doo Handlare för montering av en backväxel.

När jag hämtade ut den fungerade den klockrent och gick jättebra.
Sedan dess har jag kört lite drygt 1 mil.
Idag var jag ut och kollade till den och kollade bl.a. oljestickan i kedjehuset.

Då upptäckte jag att det var fullt med spån på oljestickan och att den även var torr. Dom har alltså inte fyllt på med olja i kedjehuset.

Kan man inte förvänta sig av en auktoriserad Ski-Doo handlare att dom åtminstonde fyller på med olja i kedjehuset?
Kan det har blivit några skador nu när jag har kört nästan 1 mil med skotern utan olja i kedjehuset?
 

aman_junior

Välkänd medlem
25 apr 2006
1.330
1
16
Lill byn
Du bör nog se över motorn med tanke på flisorna.
inga missljud då du körde?


Nämnde dom inget heller om att det inte fanns någon olja i? Dom gångar jag jobbat på auktoriserad polaris verkstad så har då givetvis dom fyllt på oljan.
 

groban

Välkänd medlem
10 jan 2007
3.251
4
38
Skellefteå
Med tanke på hur dyrt det är att montera backväxel samt de skador som kan bli av deras misstag tycker jag du ska fara tillbaks med skotern till dem och kräva att de går igenom skotern GRUNDLIGT alt att de drar av en del på priset
 

Bizz3

Välkänd medlem
4 mar 2006
414
0
16
Skellefteå
Firman har ju gjort en tabbe men de bör inte vara nå större fel på dreven och kedjan då du bara kört 1 mil, hört att det är dom som kört 40 mil utan olja bara öppnat smörjt lite då och då.
 

RotaX447

Välkänd medlem
24 sept 2005
3.206
0
36
Boden
Du bör nog se över motorn med tanke på flisorna.
inga missljud då du körde?


Nämnde dom inget heller om att det inte fanns någon olja i? Dom gångar jag jobbat på auktoriserad polaris verkstad så har då givetvis dom fyllt på oljan.

haha dagens:p

jag skulle åka till verkstaden och kollat hotfullt på chefen och berätta hur det ligger till;)

är du säker på att du inte har ett läkage då?
 

rotaxkungen

Aktiv medlem
9 jan 2008
80
0
6
Klart att firman kan göra ett misstag"det är ju trots allt bara människor".
Är tämligen övertygad om att det inte finns minsta skador på kedja eller drev,dom flesta som kör dragracing och backe kör med torra kedjehus för att underlätta omdrevning.

Dom sprutar på lite "typ 556 " efter omdrevningen.
Tror du kan vara väldigt lungn,men du kan ju påtala det för firman iaf.
 

blomQ

Välkänd medlem
12 aug 2007
230
0
16
33
Luleå
Jag fyllde på med olja i växelhuset och åkte ut på en tur på ca 1,5 mil.
När jag kom tillbaka kollade jag oljestickan och då var det lika mycket metallspån på den igen.

Ska jag byta olja igen eller vad ska jag göra?

 

muotkas

Välkänd medlem
2 jan 2007
1.462
0
36
Kiruna
Ring/far till skidoo verkstaden och fråga vad du ska göra, du lär ju få det fixat av dom gratis!
precis. öppna ingenting själv utan ring till verkstaden och hör med dom först. det brukar finnas ett visst garanti när man lämnar in saker för att de ska lagas. så öppna inte för då upphävs garantierna.

om dom har gjort ett misstag så bör de rätta till det oxå vilket tror jag dom gör.