vad kan felet vara?

j-son

Välkänd medlem
18 jul 2006
1.157
4
38
33
Min skoter släcker på ena cylindern när jag landar efter ett hopp, men sen när jag kommitiväg ca 3-4m så går den igång på båda igen. Jag tror att det är nåt glapp vid nån elkoppling/tändning lr nåt då det bara är 1 cylinder den dör på. vad säger ni?
 

skoternörden

Välkänd medlem
9 okt 2006
260
0
16
Haparanda
Kolla inne i tändhatten,kan vara att den hoppar upp och sen landar den till rätta igen. Var ungefär så på min et340 fast då hoppade jag ju inte men bara i ett litet gupp så flög den upp.
 
R

Robin

Är även likadant på kusinens SRX om han landar taskigt, Dock tror jag inte att det är något direkt fel, utan att bara motorn får sig en smäll och tändningen bryts för en kort sekund. Det är nog ingenting att oroa sig för.

//Robin
 

j-son

Välkänd medlem
18 jul 2006
1.157
4
38
33
Tändhatten sitter där den ska, om det är de du menar, den glappar inte lr så. Eller tänkte du på någon speciellt innuti tändhatten?
Vet inte vilka kablar som går till tändningen och har därför inte orkat bry mig om att kolla men kanske får ta o kika på det.
Jo det är säkert inget farligt men det är ju lite drygt om man säger så.
 
R

Robin

är det så att det altid efter varje landning det här uppstår?

vad är det för skoter vi pratar om?

//robin
 

j-son

Välkänd medlem
18 jul 2006
1.157
4
38
33
ja det händer efter varje landning, det är en 500ss -04
 
R

Robin

Då låter det mer som glapp någonstans, men samtidigt borde ju samma sak hända då du kör på en gropig led i högre fartet eller är det endast i hopp det händer?, hur stora hopp?
Eller så är det bara du som landar som en anka ;)

Men har du tillgång till en mulitmeter så kan du mäta på tändhatarna och samtigtig be någon tycka lite i tändkablar och diverse andra kablar för att se om värdena ändras något, på så sätt borde du kunna lokalisera felet, om det är något som är fel dvs.

//Robin
//Robin
 

j-son

Välkänd medlem
18 jul 2006
1.157
4
38
33
jo det kan hända ibland efter gropig led men det är sällan, endast då det blir en lite hårdare landning. Det är inte så stora hopp, ca 10-15 meters flygtur och ca 2-4 meter uppi luften.
 
R

Robin

Det du kan testa är att klämma åt alla kabelskor och se om det hjälper. Glappar oftast dära.

//Robin
 

Pitabroed

Välkänd medlem
7 nov 2005
3.254
77
48
Övik
Du mäter ALDRIG spänning i tändhattarna med en vanlig multimeter, det är flera tusen volt över deras mätområde..

Är du verkligen säker på att den börjar gå på en cylinder då? Tänker så att det inte är någon givare alt. MPEM boxen som får sig en smäll och drar ner hela tändkurvan eller något i förgasarna som hoppar ur läge och drar ner/flödar på soppan.

Lite halvknepigt fel, men börja med att syna alla kablar som har med tändningen att göra..