vad kör ni på för olja?

jNs

Välkänd medlem
28 nov 2006
134
0
6
34
Kramfors
Hejhej, undrar vad ni kör på för olja och vad ni tycker funkar bra? :)

är lite kluven om vad jag själv ska köra på till nya skotern med tanke på de verkar va så kinkigt med att ves portarna snabbt blir skitiga? utan att man ska behöva köpa nån svindyr olja :)

Metso

Välkänd medlem
3 nov 2008
2.832
2
36
Sundsvall
Tjena! Jag kör med Statoils 2t lowsmoke olja, den funkerar alldeles utmärkt, håller portarna rena och fina. Har för mig att den vart utsedd till bästa skoteroljan förra året vart de nu va? Inte allt för dyr heller. Finns att köpa på "lösvikt" i alla fall här i Sundsvall.:ciao:

wenna

Välkänd medlem
21 okt 2007
202
0
16
LULEÅ
Förra vintern körde jag på Castrol TTS vilket jag alltid kört på i mina crosshojjar, men i skotern måste jag säga att jag är väldigt missnöjd med oljan. Skotern rykte väldigt mycket och nu efter en säsong när jag tog upp och kollade avgasportarna så var dom helt igensotade!

jNs

Välkänd medlem
28 nov 2006
134
0
6
34
Kramfors
okej, ös på med mer förslag! :) gärna priser och sidor dom finns på också. mobil 1, motul mm?

E

ejwbegysv

Allt utom rotax "vanliga" olja :)

Köper olja från fat i Hagaström, tror det var Shell olja.. Röd.

R

Robin

All sorts delsyntet-olja går väl fint i VES utan att det sotar igen?
Se bara till att rengöra portarna med gämna mellanrum så kan du köra på vad du vill. 1ggr var 100mil, dvs kanske 2ggr per sesong räcker mer än väl.

Själv kör jag på castrol, vad det gör för skillnad mot någon annan olja tycker jag mig är marginel och använder den enbart pga lukten.

Marcs

Välkänd medlem
23 dec 2006
1.344
0
36
34
Statoils 2-TWay Snowmobile, funkade fint i zren i ungefär 160 mil... ;)

Stryc9

Välkänd medlem
6 jan 2007
896
0
16
Kiruna
Kan man köpa 2-takts mineralolja på mackarna eller är det bara syntet och semisyntet som finns att tillgå?

BowmorE

Välkänd medlem
3 feb 2005
1.108
1
16
39
kiruna
jag kör på statoils "fiskolja" luktar ve och fasa när man häller i den i oljebehållarn men tycker den gör sitt jobb efter det.

pea

Välkänd medlem
1 jan 2000
238
0
16
Jag kör Ok:s Skoter TT i RMK:n och Polaris Ves Gold i Switchbacken
Märker du någon skillnad? Jag kör på Polaris VES gold, mest för att vara på den säkra sidan - och varit kanonnöjd. Tänkte mest om OK:s håller VES-portarna i lika fint skick eller måste man rengöra dom oftare med den oljan? Är den billigare i pris än Polaris original (antar det)? Är interssant med någon som kan jämföra med egna erfarenheter - jag har varit för feg för att chansa på något annat än Polaris egen olja (även om jag är övertygad om att andra oljor är lika bra/bättre - jag har inte haft tid eller lust att läsa på tillräckligt mycket)

wenna

Välkänd medlem
21 okt 2007
202
0
16
LULEÅ
Märker du någon skillnad? Jag kör på Polaris VES gold, mest för att vara på den säkra sidan - och varit kanonnöjd. Tänkte mest om OK:s håller VES-portarna i lika fint skick eller måste man rengöra dom oftare med den oljan? Är den billigare i pris än Polaris original (antar det)? Är interssant med någon som kan jämföra med egna erfarenheter - jag har varit för feg för att chansa på något annat än Polaris egen olja (även om jag är övertygad om att andra oljor är lika bra/bättre - jag har inte haft tid eller lust att läsa på tillräckligt mycket)
Tvivlar ju på att Polaris har egen tillverkning av olja. Dom klibbar sina klibbor på flaskan för o tjäna pengar!