Vad kör ni för olja i era nytro turbo?

Säfwast

Välkänd medlem
16 mar 2010
638
1
16
Sävast
Som rubriken lyder. Yamaha center sa såklart att yamalube är det enda som duger pga någon tillsats för startapparaten?
 

Chris

Moderator
15 apr 2010
5.213
3
38
Nol
Det har disskuterats tidigare att på Yamahas 4-taktare så löper startmotorn med motorn hela tiden. Den har ett "frikopplingslager" som drar runt motorn då man startar och sen "frirullar" den med då motorn är i gång.
Använder man vanlig motorolja så innehåller dom väldigt ofta tillsatser som gör att dom skall ha så låg friktion som möjligt. Och dessa tillsatser verkar förstöra detta lager vilket leder till haveri på startmotorn.
 

Chris

Moderator
15 apr 2010
5.213
3
38
Nol
Han menade att yamaluben innehåller en tillsats som vanlig olja saknande.
Skulle ju kunna tänka mig att den innehåller något som skall se till att detta lager, som har väldigt litet spel, skall smörjas.

Men det finns ju andra snöskoteroljor också som uppfyller samma krav. Tror det var Shells oljor som Yamaha använde innan dom kom ut med sin egen
 

Chris

Moderator
15 apr 2010
5.213
3
38
Nol
Hittade detta iaf föt Nytro -08...borde vläl inte ha ändrat

Recommended engine oil type:
For USA/Canada
YAMALUBE 4-S (0W-30) or
SAE 0W-30
For Europe
SAE 0W-30
Recommended engine oil grade:
API service SG type or higher,
JASO standard MA

Sen vet jag inte om några av dessa standrader tar just hänsyn till om det finns dom tillsatserna som ej är bra för startmotorn
 
K

krickus

Yamaha vill sälja sin olja precis som arctic menar att man måste köra på apv oljan till 2-taktare, finns ingen anledning att köpa deras argument. Det är bara rent skitsnack. Kör en olja som upfyller kraven.
 

Tobbe...

Välkänd medlem
2 jan 2006
3.164
5
38
Västernorrland
Med tanke på hur fruktansvärt många Nytro det finns därute som går 2-400mil/säsong, så borde det problemet vara välkänt-om det var ett problem.
Jag har mycket svårt att tänka mig att det ska vara ngt magiskt med Yamaluben som räddar startmotorn, och att det blir problem om man kör med ngt annat.
Själv kör jag Pennzoil av ngt slag.
 

JiBe

Välkänd medlem
2 feb 2008
816
1
16
Kåge
139:-/litern för för Yamalube 0w30 HELsyntet, är det dyrt eller?
Tycker bara att det är dumheter att chansa på en annan olja bara för att tjäna nån krona.

Om man räknar på vad en skotersäsong kostar per år så är nog oljebytet inte den största kostnaden ändå.
 

Säfwast

Välkänd medlem
16 mar 2010
638
1
16
Sävast
Yamaha vill sälja sin olja precis som arctic menar att man måste köra på apv oljan till 2-taktare, finns ingen anledning att köpa deras argument. Det är bara rent skitsnack. Kör en olja som upfyller kraven.
Det tycker jag med, har man en olja som uppfyller spec då ska det funka.
 

Säfwast

Välkänd medlem
16 mar 2010
638
1
16
Sävast
139:-/litern för för Yamalube 0w30 HELsyntet, är det dyrt eller?
Tycker bara att det är dumheter att chansa på en annan olja bara för att tjäna nån krona.

Om man räknar på vad en skotersäsong kostar per år så är nog oljebytet inte den största kostnaden ändå.
Det var inte priset jag funderade på iaf. Den är snarare billigare än tex motul snowmobile. Vad säger att yamaluben är bättre till en moddad skoter med tex turbo? Jag är inte säker på att Yamaha Center vet exakt. Till en original skoter vet dom garanterat.
 

stecka

Välkänd medlem
24 okt 2005
3.128
1
36
Jämtland,Lit
Yamaluben är en grym olja kan jag lova den slår många oljor på käften. Nästan som en raceolja till en bil jag skulle aldrig slå i nåt annat iaf.
 

Tobbe...

Välkänd medlem
2 jan 2006
3.164
5
38
Västernorrland
Problemet här är när man inte har en Yamahaåf som granne.
Eller visst-med lite planering är det ju faktiskt inget problem, men om jag utgår från mig själv:
I våras när jag ställde undan skulle jag byta olja. Precis samma historia som våren innan-"visst fan, oja var det ja..."
Då åker inte jag 12 mil till närmaste handlare för oljan-jag köper lokalt.
Nej, Pennzoil-oljan jag häller i är inte billigare...men den är kanske inte heller lika bra? Jag vet inte-men ok, jag ska ta det med mig och köpa på mig när jag har vägarna förbi nästa gång.
Har man lite framförhållning kan man ju beställa hem med post/bussgods, men om jag utgår från mig själv så brukar jag sådär på vårkanten köra en tur med skotern, åka iväg på jobb-och när jag kommer hem fjorton dagar senare så är det helt plötsligt slut på säsong. Utan förvarning liksom.

Ja-jag vet ju att våren kommer varje år, likt förbannat blir jag lika förvånad när det är full vinter när man åker på jobb och två veckor senare är tussilagon framme... =(

From nu ska jag ha olja hemma iaf! =)
 

Säfwast

Välkänd medlem
16 mar 2010
638
1
16
Sävast
Sen är det väl så också att Yamaha inte har ett eget raffinaderi som tillverkar Yamalube. Det är väl typ shell och statoil som står bakom 80% av alla oljor i sverige. Sen skiljer utseendet på förpackning och det är inköpsvolymerna som avgör priset. Jag tror personligen att en helsyntet 5w-40 från biltema fungerar lika bra som en mobil 1 5w-40. Men det är min personliga åsikt. Jag kan ha fel.

Har även hört det från flera olika källor att det ibland är samma i oljeflaskan vare det står motul, biltema eller mobil 1 mfl på den. Kan även ha fel där. Men det är nog mycket vi konsumenter inte vet.
 
Last edited:

ishtar

Aktiv medlem
2 aug 2004
92
0
6
46
Arvidsjaur
OK, nu tar vi det här från början,
Yamaha har ett envägslager på vevaxeln som nyper tag om vevaxeln när start motorn slår in när sen motorn går igång så rullar lagret fritt. Nästintill alla motorcyklar/ATV:er har detta start system. Man får inte ha en lågfriktionsolja i Yamahan, gäller även mc och atv pga att efter x antal mil så får inte envägslagret grepp om vevaxeln längre utan det börjar slira.
Det finns andra oljor än Yamaluben som funkar men det viktiga är att kolla specen, Yamma sätter en spec av en anledning.

Det stämmer att det finns typ 2 raffinaderier som gör oljor men kom inte och tro att bara därför finns det 2st oljor. Oljetillverkaren gör en olja med den spec som Kunden(Yamaha) beställer.