Vad har ni för skoterkläder?

W

Wettainen

Tjena!

Tänkte göra en tråd där vart alla skriver vad man har för kläder på sig när man är ute och kör skoter, vad som är för/nackdelarna med sina grejjer är osv :)
hoppas det inte finns någon annan likadan tråd nu hära då men iallafall.

Vad har ni för kläder på er när ni är ute och kör skoter?
Handskar,jackor,byxor,skor,hjälmhuvor,underställ osv :)
vad är för/nackdelen med dom? om ni inte gillar nånting av det du har, varför?

Och då kan jag väl börja då :)

Jag har:

Svart wesc jacka
Grön wesc byxa
Vanligt underställ
Helly hansen tröja
Goretex kombi handskar
Fodrade stålhetta skor med lågt skaft
Airoh dome hjälm
Smith glasögon


Hjälmen och glasögonen funkar utmärkt, inga problem alls med dom! 10/10.
Skorna skulle ha varit riktigt bra om dom skulle haft längre skaft så dom får nog en 6/10.
Understället är varmt men kliar för mycket så den får 6/10
Handskarna är sköna från -5 till -25, men enda nackdelen med dom är att den har kort skaft så det kommer in snö och gör så att den blir inne, så den får en 6/10
Helly hansen tröjan är fodrad och varm, man kan ha den på sig så länge det är över -13/14 grader ute annars blir den för varm! den får 8/10
Jackan gillar jag inte så speciellt mycket då den är för stor för mig och den är en " snowboard jacka " så den är riktigt kall när det blir över -15 ute och jag gillar den inte alls. Samma med byxorna, dom blir blöta direkt och dom är kalla då det blir över -15 ute. Dom får 3/10
( jag använder bara jackan och byxan denna säsong då jag fick dom gratis )

Ska inhandlas nytt till nästa säsong men vad föredrar ni för byxor,jacka och skor ? :)
 

Nordda

Välkänd medlem
13 okt 2005
3.154
1
36
35
Helsingfors, Finland
www.pixbox.se
Jag kör med ett svart Ride North.
Underställ som jag lånat ifrån Försvarsmakten.
Mjukisbyxor och långärmströja.
Tjockare ylletröja (beroende på kylan) som jag också lånat ifrån FM :)
Extra fodrade arbetshandskar alt. skinn-tumvantar.
Powerboots.
Hjälmluva för 50 spänn då det blir kallt.
Snopro-hjälm och Scott brillor.

Ride North kläderna hann jag använda en vecka sen körde jag över mig själv och ena armen hade en del hål, dessutom min kropp :D Så man lejde nån sykunnig som lyckades få ihop det bra. Det var ju iofs självförvållat men ena dragkedjan har lossnat från ena benet när man drar igen vid foten. Fabriksfel eller mitt fel, jag vet inte.

Det jag har tänkt införskaffa inför kommande vinter är ny hjälm som helst matchar kläderna + brillor + utandningsskydd. TekVest-skydd eftersom det är bra om jag skulle lyckas få mattspinn på mig själv igen och man får lite mer självförtroende :D Sen ordentliga handskar.
 

Stins1!

Välkänd medlem
15 mar 2008
5.264
10
36
Sundsvall
Arctic Cat Racing ställ (Skal jacka)
Beroende på temp så antingen långärmad underställs tröja eller så en tjocktröja. Kör alltid med långkalsong eller underställs shorts.
Sen har jag rygg skydd som värmer ganska bra.
Halvarsson handskar eller nå andra skoterhandskar som jag inte kommer ihåg namnet på.
Hjälm och glasögon används alltid + ryggskyddet !
HMK skor

Nått mer behövs inte, det brukar alltid bli nästan för varmt så man får öppna alla vädrings hål på jackan för att palla med dagen ^^
 
E

eMe181

Eftersom detta blir min första skotersäsong, men har använt kläderna tidigare när jag kört ;)
Jacka - WesC. Grym värme i dom, nästan lite för varmt.
Teckbyxor - Random? Köpta på H&M. Väldigt bra värme i -20
Skor - Några vanliga skoterskor, väldigt sköna och varma.
Hjälm - Jula, samt glasögon därifrån, men dom duger iaf.
Vanligt underställ.
Tjocksockar.

Det är det jag brukar använda för det mesta.
 

oliverandersson

Välkänd medlem
14 jun 2009
2.100
1
36
örnsköldsvik
kanske kan liva upp tråden lite om man lägger upp en bild på sin "outfit"? så tar insiativ och gör de!

kör iaf med underställ, en polotröja sen är det riktigt kallt blir det en till tröja men annars klara jag mig.
Ett Volcom ställ, med "zip-tec"(dragkedja på jacka och byxa så de blir som en overal) rätt skönt ibland om det är mycket snö.
skor:ett par Head snowboar kängor, stabila varma och sköna.
på huvudet sitter en fox v2 hjälm, glasögon, antingen spy bias, dragon rouge eller spy klutch, beroende på väder då de är olika linser.
knäskydd och ryggplatta kör jag jämt med också.
på händerna, ett par hanskar från workwear, konstigt nog dom skönaste hanskar jag haft, har ett par tjockare och ett par smidigare tunna.
 

Bamsegrill

Välkänd medlem
24 okt 2007
2.374
1
38
Östersund / Stora Blåsjön
kanske kan liva upp tråden lite om man lägger upp en bild på sin "outfit"? så tar insiativ och gör de!

kör iaf med underställ, en polotröja sen är det riktigt kallt blir det en till tröja men annars klara jag mig.
Ett Volcom ställ, med "zip-tec"(dragkedja på jacka och byxa så de blir som en overal) rätt skönt ibland om det är mycket snö.
skor:ett par Head snowboar kängor, stabila varma och sköna.
på huvudet sitter en fox v2 hjälm, glasögon, antingen spy bias, dragon rouge eller spy klutch, beroende på väder då de är olika linser.
knäskydd och ryggplatta kör jag jämt med också.
på händerna, ett par hanskar från workwear, konstigt nog dom skönaste hanskar jag haft, har ett par tjockare och ett par smidigare tunna.
Hahaha vem ere som har dött i bakgrunden :cheesy:

nej jag vet, :) men skoter kläder är väl å ta i :) inget illa menat! :)
Välkommen till ett skoterforum ;) Nördigt? Yes, men kan ändå va bra inspirationskälla, idag är ju skoterkläder för många mer än nått halvslitet helställ och P-boots (dock grymma stövlar :))...
Här har du ju vad som händer på skid/snowboard forum, säga vad man vill :weird: http://www.freeride.se/forum/thread.php?t=72028
 

IamFredrik

Välkänd medlem
2 okt 2008
3.474
2
36
Gällivare
Det enda som fungerar enligt mig, KLIM! :)

Har allt ifrån Klims Climate-serie, jacka, byxor, skor, sockar, handskar och underställ!
 
W

Wettainen

Det enda som fungerar enligt mig, KLIM! :)

Har allt ifrån Klims Climate-serie, jacka, byxor, skor, sockar, handskar och underställ!
Ser att du inte bor så långt bort från mig :) så jag undrar om du har köpt dina saker här i norrbotten eller har du beställt?
eller om du vet någon bra affär här nånstans i norrbotten som säljer bra skoterkläder och för bra pris! :)
 

Klassisk

Välkänd medlem
14 feb 2010
528
0
16
Bara tvungen att lägga upp! Tog kortet på sensommaren förra året. Tror ni jag längtade när jag hade köpt nya munderingen?

brillor 509, one hjälm - monster edition, Scott skalkläder, hestra goretex - finger i, tumme utanpå. T-shirt, långisar och jofa mysbyxor/tröja. Fungerar jättebra! :eyebrows:
 

Attachments

Ellsworth

Välkänd medlem
17 nov 2007
880
0
16
Skellefteå
Jag har åkt med

Jacka/Byxor: Tobe Outwear polaris ställ
Handskar: Cross/sinisalo tunna handskar
Skor: Powerskor (kan säga att åker ni cross eller så är de inget jag kan säga är direkt bra)
Hjälm: Troy lee designs och några andra.
Skydd: Ryggskydd och knäskydd.
Glasögon: Fox main pro inked


Näst år åker jag helt annars
Jacka/Byxor: Ski-doo race ställ
Hjälm: Airoh Aviator
Handskar: Sinisalo tunna handskar
Skor: HMK
Skydd: Tekvest, knäskydd,leatt brace nackskydd.
Glasögon: 509 aviator eller Adidas inte bestämt till 100%
 

setras

Välkänd medlem
1 jan 2000
526
2
18
Sollefteå
Undertill: Craft Lager 1 underställ och Craft Lager 2 tröja. Mysbyxor och ibland en tjocktröja eller försvarets "helly-hansen".
Jacka: Scott X-One TP.
Byxor: Scott Kinos.
Handskar: VertCal tumhandskar med tunna fingervantar inuti, är det jävligt kallt så drar jag på ett par försvarets vinter mc-ställ ytterhandskar.
Skor: Kängor av okänt märke, blir nytt till vintern.
Hjälm: Försvarets MC/Cross-hjälm, helvit.
Glasögon: Scott Enduro OTG med gul siktskiva och faceguard alternativt Scott Recoil Safari med grå/gul siktskiva.
Övrigt: Balaklava alternativt facemask i neopren. Ryggskydd med njurbälte.


 
Last edited:

Bränsle

Välkänd medlem
20 nov 2010
328
0
16
-Överlevnadsdräkt/flytoverall från Fladen
-Isdubbar
-Rånarluva
-Can hjälm
-Fox glajjer
-Bambu underställ
-Skidhandskar(ska skaffa riktiga till säsongen)
-Kängor(skoter skor på gång)

Till nästa säsong blir det nog köpa nya Skor, hjälm, handskar sedan ryggplatta.

Överlevnadsdräkten har ja för jag bor i sthlms skärgård o kör mycket på havs isen :)

Mvh


Skickat från min iPhone via Tapatalk
 
W

Wettainen

Bump!
Tänkte att vi ska få upp tråden igen så man får mer att läsa :)