Vad har jag för primärfjäder på Min Nytro MTX162-12(Bild)

SkInNeR

Medlem
5 feb 2020
5
0
1
53
Örebro
Hej!

Har en Nytro MTX 162 2012 och är trött på "hopp-starterna".

Ska byta primärfjäder för mjukare start/tillslag. Vill kunna mjukstarta och krypköra och kör relativt lugnt oftast och aldrig över 100. Tycker även motorbromsen är lite halvjobbig men den är hanterbar. Maskinen har gått runt 150 mil(har ägt den sen 135 mil) Jag vet inte om det är orginal set-up på variator. I övrigt helt original.

Önskar helst idéer om primärfjäder eftersom det är billigast, men tar gärna emot tips om andra lösningar för att få till en drömvariator enligt min kravspec för en rimlig peng.(Under 1000-lappen)

  1. Vilken primärfjäder har jag nu?(Bild)
  2. Vilken sekunderfjäder har jag?(Bild)
  3. Vad ska jag byta till?
  4. Är det möjligt över huvud taget att minska motorbromsen med primärfjäder?
Bild på primärfjäder28883

Bild på sekundärfjäder
28884

Tack på förhand!
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.083
885
113
Stora Blåsjön
Vet inte hur det är på yamaha variatorn men det effektivaste på polarisvariatorn för att få ett ryckfritt tillslag är att shimsa om primären så remspelet blir minimalt. Då utnyttjar man vikterna bättre från hälen. Det gör faktisk större skillnad än att byta fjäder, men vill man ha en silkeslent tillslag så är nog fjäderbyte nödvändigt också.
 

Glider

Medlem
9 mar 2011
30
0
6
Umeå
Bästa lösningen är att byta rullarna till 14,5 mm och borra bort yttre niten i vikten,
Hej,
Lånar denna tråd.
Är detta beprövat?
Är det alltså en bra lösning att montera en ny primär fjäder Gul Gul Gul och byta rullar till 14.5 och vad jag förstår borra bort den yttre niten?
Hur blir då karaktären på maskinen?
Mvh
Patrik
 

Mr-twostroke

Välkänd medlem
16 dec 2011
521
9
18
Luleå
Det är väl beprövat, du behöver ej byta fjäder också.
Karaktären är som original men inte ryckig vid inslag.
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.627
797
113
Kramfors
Hej,
Lånar denna tråd.
Är detta beprövat?
Är det alltså en bra lösning att montera en ny primär fjäder Gul Gul Gul och byta rullar till 14.5 och vad jag förstår borra bort den yttre niten?
Hur blir då karaktären på maskinen?
Mvh
Patrik
Som Asker skrev så är inshimsning av remspelet axiellt klart effektivast av allt, de kan få bort allt ryck. Sätt spelet till 0,5mm. Men de är ju ett drygt jobba att shimsa in så köp justerbart vred från Kn racing. Om manskinen gått uppimot 800 mil så är de även slitagegropar på vikterna som gör hoppstart,.Jag gick just över en Nytro varre som gått 1200 mil och den hade rätt stora gropar både i hälen just vid tomg och lite längre ut där man ligger o kör ca 20-30kmt.
Ang motornbromsen så kan man ställa upp tomgången en hel del de hjäper en hel del. Den kan man höja ända till strax innan variatorn slår till.
Köper man detta ställbara lock så kan man snabbt ställa in minimalt spel i takt med att remmen slits. Jag garanterar att de blir mjuk start. Byta vikter fjädrar mm ger mer tveksam förbättring,.
 

chevelle66

Välkänd medlem
10 feb 2010
327
11
18
Rävvåla
Du har 50kg i preload och 116 kg i totalforce ! Gå ut på kn racing dör har du listor och kanon v-kitt blir och smyga iväg som en ny renoverad 350 låda 😁
 

Glider

Medlem
9 mar 2011
30
0
6
Umeå
Och du slipper flyga över styret direkt du släpper gasen
Hej
Tack för alla svar.
Känns som det finns många vägar att gå.
Är det alltså värt 5500kr för ett helt v-kit?
Att bara köpa rullar är en betydligt billigare lösning?
Mvh
Patrik
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.627
797
113
Kramfors
Hej
Tack för alla svar.
Känns som det finns många vägar att gå.
Är det alltså värt 5500kr för ett helt v-kit?
Att bara köpa rullar är en betydligt billigare lösning?
Mvh
Patrik
Bara rullarna ger inget alls, de enda som händer är att vikterna och rullarna håller längre och den kan växla lite bättre men inget ögonbrynshöjande förbättring. Däremot hela variatorkittet låter lovande om de är så bra som Chevelle skriver.
Frågan är vad du stör dig mest på, rycket vid tillslag eller motorbroms? Om de är rycket vid tillslag så mät spelet mellan rem och primärvariatorns skiva. Om de är över 1mm så kommer den bli väldigt smood om du shimsar ner till 0,5mm. Och är de över 1,5-2mm spel så blir den extremt mycket bättre med 0,5mm även 0,7mm duger. Motorbromsen kan du prova om de duger med uppställd tomg för de är en snabb test. Ställa upp tomg är vanligt trix vid enduro och crossåka med hoj. På min Husabergare 650cc fick jag ha 3000v tomg annars flög man över styret vid gassläpp
 
Last edited:

Tompa72

Välkänd medlem
20 nov 2018
422
79
28
norrland
Kan man höja tomgången på en Nytro ? Jag har haft en Nytro MTX -10 och fjäder byte på den gjorde den helt ok vet inte hur Yamaha tänkte när dom bestyckade variatorn. Om man har besvär med motorbroms på 4T skulle jag vilja påstå att man vänjer sig och väl van är det väl inte direkt nån nackdel.
 

Glider

Medlem
9 mar 2011
30
0
6
Umeå
Bara rullarna ger inget alls, de enda som händer är att vikterna och rullarna håller längre och den kan växla lite bättre men inget ögonbrynshöjande förbättring. Däremot hela variatorkittet låter lovande om de är så bra som Chevelle skriver.
Frågan är vad du stör dig mest på, rycket vid tillslag eller motorbroms? Om de är rycket vid tillslag så mät spelet mellan rem och primärvariatorns skiva. Om de är över 1mm så kommer den bli väldigt smood om du shimsar ner till 0,5mm. Och är de över 1,5-2mm spel så blir den extremt mycket bättre med 0,5mm även 0,7mm duger. Motorbromsen kan du prova om de duger med uppställd tomg för de är en snabb test. Ställa upp tomg är vanligt trix vid enduro och crossåka med hoj. På min Husabergare 650cc fick jag ha 3000v tomg annars flög man över styret vid gassläpp
Hej,
Den har nog redan rätt hög tomgång. Den kan ibland röra sig själv framåt om den står i lite medlut på vägen.
Stör mig nog mest att den slår av och på vid låg fart. Samt att den motorbromsar rätt hårt. Men man kanske blir van att hantera det med tiden.
Förstår resonemanget kring att schimsa. Men hur kan då ett v-kit lösa problemet? Det kn har inga schims brickor vad jag kan se? Inte heller modshop, dock så är det ett helt annat set-up med ny Helix istället för rullar.
Känns som i v-kiten är det Big Venom I sekundären som gör störst skillnad 🤔. Man vill ju vara rätt säker att det blir en stor skillnad om man skall plöja ner de pengarna på ett v-kit.
 

chevelle66

Välkänd medlem
10 feb 2010
327
11
18
Rävvåla
Hej,
Den har nog redan rätt hög tomgång. Den kan ibland röra sig själv framåt om den står i lite medlut på vägen.
Stör mig nog mest att den slår av och på vid låg fart. Samt att den motorbromsar rätt hårt. Men man kanske blir van att hantera det med tiden.
Förstår resonemanget kring att schimsa. Men hur kan då ett v-kit lösa problemet? Det kn har inga schims brickor vad jag kan se? Inte heller modshop, dock så är det ett helt annat set-up med ny Helix istället för rullar.
Känns som i v-kiten är det Big Venom I sekundären som gör störst skillnad 🤔. Man vill ju vara rätt säker att det blir en stor skillnad om man skall plöja ner de pengarna på ett v-kit.
Skriv till Kristoffer och förklara din delimma, han kommer alla gånger ge dig pengarna tillbaka om du inte blir nöjd
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.627
797
113
Kramfors
Hej,
Den har nog redan rätt hög tomgång. Den kan ibland röra sig själv framåt om den står i lite medlut på vägen.
Stör mig nog mest att den slår av och på vid låg fart. Samt att den motorbromsar rätt hårt. Men man kanske blir van att hantera det med tiden.
Förstår resonemanget kring att schimsa. Men hur kan då ett v-kit lösa problemet? Det kn har inga schims brickor vad jag kan se? Inte heller modshop, dock så är det ett helt annat set-up med ny Helix istället för rullar.
Känns som i v-kiten är det Big Venom I sekundären som gör störst skillnad 🤔. Man vill ju vara rätt säker att det blir en stor skillnad om man skall plöja ner de pengarna på ett v-kit.
Om den drar iväg i lätt utförsbacke är remmen för spänd . Ställ in remspänningen så att mattan just på gränsen står stilla med upphissad maskin med motorn på tomg. De justerar du med brickor bakom 3st skruvar på baksida sekundärvariator. Om den drar runt mattan på tomg (upphissad) så sätter du dit fler brickor eller en tjockare bakom skruvarna så går skivorna isär.
Ang att de inte följer med shims till variatorkittet så brukar de aldrig göra det man får köpa eller tillverka dem själv. Tomg ställer man upp på stoppskruven på spjällhuset, du kan ställa upp den till nära tillslag. På den 08 nyttro jag skruvat i nu så va tillslaget 2500v kall men ca 3400 varm så på den kan man inte ställa upp mer än till 2300varv. Original ligger den på 1300-1500v.
 

Tompa72

Välkänd medlem
20 nov 2018
422
79
28
norrland
Larmar den inte för fel om man ställer upp tomgången ? Är det inte tvärtom tunnare bricka slakare rem ?