vad har hänt här? (haveri)

antonbc

Välkänd medlem
17 sept 2012
924
67
28
6
kopierar från inlägget i min projekttråd
M7 -05 med 600 speedwerx twinpipes boondockerbox


"så fort det blev snö och bra före gick det mkt enklare att mappa! (kanske lite mer pepp mest)
kom upp till steget på 7800, där fick jag dock problem.

Det blev som stopp på varven där, väldigt tvärt. Snålade då ner, då kunde skotern kliva över det steget och sedan gå bra. Men då jag segdrog så blev det fortfarande stopp, dock mer av misständande karaktär. Vet inte om det riktigt lät som spikningar, men åt det hållet.

Alltså på en skillnad på bara någon punkt i boondockerboxen så gick den från att "sura fast" till spiktendenser.
fortfarande om man gasade fort så kom man över punkten och skotern gick bra.

Har märkt av detta problem hela tiden, men då jag minskat soppan har man inte märkt problemet vid av/på gasning utan hamnat på växlingsvarv (8400 typ)

Idag blev jag dock less, försökte mappa bort problemet. Tillslut såg det ut såhär.









ser inget skumt vid packbocken, och motorn reagerar inte när man badar pto-packboxen i startgas på tomgång, likadant när jag sprayar på spridartätningarna. Kan det ändå vara packboxen som drar tjuvluft? varför gick den bra på fulla varv?

Blir dock väldigt förvirrad då det inte är ett enda spikmärke i toppen.

Piporna har samma stingerdiameter, och "stoppet" märktes av lite med grövre stingers också.

Hjälp tack...

*bilderna är dåliga, men mag stiftet och förbränningsrummen ser okej ut tycker jag, lite fett då jag safear lite på mappen på toppen
kolvarna är SnoPro pirater. 12;5 kompförhållande. 1,5graders tändkil."
 

antonbc

Välkänd medlem
17 sept 2012
924
67
28
6
joo, men varför bara en cylle. behöver lite teorier. har beställt packbox nu iaf fast den ser ok ut och inte släpper igenom startgas
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.639
801
113
Kramfors
Den har skenspikat för det syns inga äldre spikmärken någonstanns. Det beror på för snål soppa på förmodligen full gas i samband med trång stinger. Om du har dubbla dämpare skulle ena utblåset kunnat få lite mer motstond pga snö därav den cyllen som smälte???

Hur grova stingerrör inv är det nu och hur långa fullgasningar gör du? Ju längre repor desto grövre stingrar behövs. Ett kännetecken för smal stinger är att maskinen drar bra en bit typ 50-100-150m för att sedan droppa i effekt. Fundera på om den beter sig så för då hjälper inte fetare mapp.

kolvspolningen och sotet på kolvar o toppar ser helt perfekta ut så jag skulle tippa på för lång pull vs stingergrovlek.

Om du tar bort Tändkilen ""Kan"" det ev gå med en hårsmån med dessa stingers.
 

odysse

Välkänd medlem
17 jan 2008
3.531
3
38
luleå
precis som vanligt har jag och Boost fullständigt olika uppfattningar om hur det ser ut och vad som hänt , jag har skrivit i andra tråden (varför två ? ) att det inte skett på fullgas och att den spikat på båda sidorna

- när någonsin har en kolvs spolbild varit en perfekt cirkel ? lika ren spolad på varmaste avgassidan som vid överströmmarna , och dessutom sotigast på kallaste insugssidan ?
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.639
801
113
Kramfors
precis som vanligt har jag och Boost fullständigt olika uppfattningar om hur det ser ut och vad som hänt , jag har skrivit i andra tråden (varför två ? ) att det inte skett på fullgas och att den spikat på båda sidorna

- när någonsin har en kolvs spolbild varit en perfekt cirkel ? lika ren spolad på varmaste avgassidan som vid överströmmarna , och dessutom sotigast på kallaste insugssidan ?
Ang spolbilderna så är de förvirrande när man kollar på kolven som är sönder. På den bilden är spolningen bra dvs mer sot mot utblås. Kolven som är ok har mer sot nära insug underligt nog? Topparna törs jag inte uttala mig om för jag vet inte vilken väg de är monterade på en f7.

Jag tror oavsett spolbilder är stingrarna för trånga för den längd han vill kunna hålla full gas.
 

Mr-twostroke

Välkänd medlem
16 dec 2011
521
9
18
Luleå
Måste hålla med Boost, ser precis ut som när jag höll på med Hurricane portade stormar på 90 talet.
Brände många kolvar innan vi bytte pipor till några med grövre stingers.
Det funkade för korta dragracing repor men för någon typ av annan körning brände kolvarna på avgas sidan.
Som Boost sa spelade det ingen roll hur mycket bränsle vi än fetade på.
 

antonbc

Välkänd medlem
17 sept 2012
924
67
28
6
kylaranslutningen hamnar på avgassidan för toppen i det här chassit, man måste sno om den. så den är sotigast mot avgassidan.

Stingerdimension invändigt är 29mm. Tog upp till 32först men ångrade mig av någon anledning.

två trådar pga det är nog ingen som läser min projekttråd förutom dig Dysse, bättre gensvar här, ber om ursäkt för slöseriet av din tid när du orkade svara i bägge!

är lur på det blev varmt vid fullgasrepa en gång, den tappade orken plötligt. Dock hade ja hållt fullt längre innan utan problem, men på ett lägre varvtal, hade gjort lite ändringar innan den fullgasrepan.
Brydde mig inte mer om det och for och mappade mellanregistret direkt, så det är väl inte omöjligt att det är orsaken.

Men kan ju knappast vara lätt att bedömma vad som hänt med knapphändig information av en tvåtaktsrookie..

Är också konfunderad över mer sot mot insugsidan. Skotern har ju gått en del på tomgång osv innan isärplockning, vet inte om det spelar någon roll, den är inte isärskruvad direkt efter ja märkt den börjat gå sämre
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.639
801
113
Kramfors
Jag läste igenom byggtråden och ser då att du kör 29mm stinger nu som du säger. Det ska funka mot bara 300cc cylinder förutsatt inte dämparen stryper mer!. Men någ som inte framkommer i tråden om jag inte är blind är vilken typ av ljuddämpare du kör? Om du kör 2st och de har inv mått på 32-34mm på perforörer så ska det funka. Men kör du singelburk måtse vi veta inv mått på perforerade röret och även om det stryps något vid utblåsrör.

Toppen ser bättre ut i sotbilden nu om än lite väl sotig mot utb, dysse trodde nog den satt andra vägen.

Det kan fortfarande vara ett snålbränsleproblem men i förta hand måste vi reda ut vilket motstånd du har i dämparen.

Hur långt har du stummat fullt gärn?
 
Last edited:

odysse

Välkänd medlem
17 jan 2008
3.531
3
38
luleå
det syns på den havererade sidan ochså att den gått rätt länge efter då det byggt över skadan , hur ser cylinder ut ? har den fått en liten radie mot avagsporten på en fullgasrepa , så spikar det mycket lättare där på nästa osv , som jag sa finns det massor av soppa vid 7800 men vid 8400 15-20% mindre i org mappningen

här är en riktigt fet wash :
http://www.arcticchat.com/forum/attachments/z-zl-zr-zrt-tcat-ext-jag-cougar/222039d1359517537-piston-wash-jetting-evaluation-img_0828-1-.jpg

och här är kolven på väg att smälta:
http://img135.imageshack.us/img135/5900/p7090025uh2.jpg
 

antonbc

Välkänd medlem
17 sept 2012
924
67
28
6
cylindern klarade sig! ska ner och tvätta bort en liten fläck aluminium om ja bara blir klar med plugget

dämparna är av denna typ



storleken går upp efter pip-stingern till 32mm hela vägen genom perforör till utblås om jag inte minns fel, kan vara så att utblåset på dämparna är större. kan kolla sen ikväll. Är detta för trångt för 350cc cylinder?
gick tillbaks från 32mm innan jag förstod varför jag hade bekymmer med vettigt gassvar och avgastemp, det var bara mappningsbekymmer såhär i efterhand men jag trodde (efter att ha läst och fått sagt på nätet) att stingrarna var för grova

var ju tvungen att ta mig hem efter jag upptäckte skadan, och det märktes inte på skotern att något var fel förutom bekymmerna vid 7800varv men jag tror dom är kvar med fräscha kolvar. Eftersom variatorerna är helt fel än så äre svårt att känna av någon kraftskillnad, blev rätt paff när jag såg kolven pga detta.
 
Last edited:

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.639
801
113
Kramfors
Sv: Re: vad har hänt här? (haveri)

Stingrarna 29mm "bör/borde ev funka" mot dessa dämpare och 350cc. Du bör kunna hålla full gas 200m minst. Men obs det är inte helt säkert för man vet inte hur hårt piporna laddar. Piporna kan ha koner som laddar svinhårt på högre varv och då krävs större stinger. Piporna kan behöva lägre förtändning på högvarv och mer förtänt på lägre varv vilket blir svårt i detta fall. Piporna bestämmer i första hand hur tändkurvan ska ändras. Man kan med andra ord få ändra förtändningen hit o dit x ant ggr innan motorn ger bra effekt. Dessa pipor kan lika gärna kräva mindre förtänt än org dvs backa läget.

Som ref så har jag 333cc per cylinder och kör 26mm stinger för dragrace men då är smältrisken väldigt stor redan vid 150m. För allroundkörning och fullgasåka 500m+ kör jag 32mm stinger med separata dämpare med samma mått som dina. Jag har då 12,4-1 i k-f och varvar 8400 till 9300v ber på variatorinställning.
Jag har även kört 29mm stingrar men mot en singeldämpare som ger lite mer motstånd än lika dämpare som du har. Det gick inte köra 95okt då utan spikning och 98okt gick på en nåder (12,4-1 i k-fäven då)

Säkrare mått på stinger för allroundåka brukar vara 32mm på en 330-400cc cylinder. 31mm skulle nog vara optimalt och säkert i ditt fall. Du kan rulla ihop en 0,5mm plåt och stoppa in i de större 32mm stingrarna du förmodligen har kvar och svetsa dit dem igen. Då minskar du risken för liknande problem.

kolla kolvarna på utblåssidan under och runt kolvringar,,, om det är gråaktigt sot i utblåsöppning så är stingrarna för smala (dödsaska). Visa gärna en bild på kolvarna på utblåssidan.

En viktig fråga är vilket oktantal du körde på för 95okt är för farligt mot 29mm stinger!
 
Last edited:

antonbc

Välkänd medlem
17 sept 2012
924
67
28
6




98oktan, dock norrlands-inlands-bensin så vet inte hur gammal den hinner bli på macken.
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.639
801
113
Kramfors
Man ser inget grått sot direkt så inget exakt svar på ev trång stinger. Om du byter kolv och testar mer med bef stingers så ta bort tändkilen.

Smältningen kan bero helt på för snål mapp eller en kombi av snål mapp på gränsen till för smal stinger och 1,5gr tändkilen + ev gammal 98 okt soppa.
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.639
801
113
Kramfors
Mät hur lång tuninglängd piporna har så kan vi räkna ut hur högt i varv de ska dras och reda ut om de ens går att köra med.

Måttet mäts från kolvs utsida i utblås till mitten sista kona (revkona). Mitten revkona är halva sträckan från sista svetsskarv på fetaste mage till där konan skulle ha gått ihop till 0 dvs utan stinger. Mät så mitt i pipan som möjligt hela vägen.
 

antonbc

Välkänd medlem
17 sept 2012
924
67
28
6
111cm +-1cm där någonstans. lite svårt att uppskatta slutet på revkonan, dessutom är piporna lindade så lite svårt att avgöra revkonans början också. Därför blir det med lite byggtoleranser

Ska finnas en F7 med dessa pipor med 29mm stingers som gav bra med effekt. Det + att jag fick tag i dessa pipor till rätt kurs blev att ja kände för att prova. Man blir rik på erfarenheter om inte annat!

Vet dock inte vad mer som är gjort med den eller hur mycket han varvade. Vet inte hur länge han håller fullgas heller :)

Den enda "portningen" som är gjord på denna motor är dubbla cylinderfotspackningar (en packning 0.5mm). Vet inte ens vad org durationer ligger på
 

antonbc

Välkänd medlem
17 sept 2012
924
67
28
6
det varvas 8700 med modkittet på 600an (dessa pipor alltså), vet inga durationer där heller
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.639
801
113
Kramfors
111cm är ju perfekt längd. Samma längd som de crankchop pipor jag har hemma här till en rotax 800ho. Rotaxen ska dras till ca 8100v med dessa pipor. Din bör kunna ge full effekt vid 8200-8300v. Det skulle stämma bra att en 600a ska dras till 8700 med den tuninglängden.

Crankchop piporna till rotaxen har 32mm stinger och lika dämpare som du har.