Vad hände i Borgafjäll?

rojo8515

Välkänd medlem
25 feb 2006
192
0
16
Det var ju verkligen tragiskt med föraren av pistmaskinen som drunknade igår. Hur kunde detta hända undrar man, de brukar ju pista skoterlederna runt Borgafjäll med pistmaskin, var denna maskin mycket större och tyngre än de som normalt används? Och hur kunde kollegan köra fast med den andra pistmaskinen?
 

RilleJ

Välkänd medlem
26 dec 2008
304
0
16
Piteå
Det hade jag missat, men förmodligen svaga isar efter en tids blida.
Jag försöker då hålla mig från isarna så gott det går nu då jag är ute och kör..
:(
 

Purk

Välkänd medlem
23 jan 2008
280
1
18
Västerbotten
skulle tippa på att tempen skiftar ganska mycket så vattnet inte fryser till ordentligt och att snön som ligger ovanpå isen isolerar så kylan inte når vattnet
 

rojo8515

Välkänd medlem
25 feb 2006
192
0
16
Jag har fått höra olika uppgifter om vad det var för maskin, var det en snövessla eller en pistmaskin? Hur mycket väger en sån maskin, blir de mycket tyngre med en massa snö inpackad i drivbanden? De borde ju inte ha så högt marktryck, var det sprickor i isen och kantrade ett isblock eller åkte den rätt igenom bara?
 

Purk

Välkänd medlem
23 jan 2008
280
1
18
Västerbotten
jag tror att det blir lite väl mycket information att dela ut det här.. folk googlar som satan nu för tiden. skicka ett PM till mig om du verkligen vill veta men..
 

Mortz

Aktiv medlem
5 jan 2009
50
1
1
Mörsil
Det som hände var att när de/den som har hand om skoterlederna i Borgafjäll var påväg att larva från Borga->Borgafjäll när han då gick igenom isen på Avasjön.
Därefter skulle en av hotellets pistmaskiner larva samma väg för att hjälpa till att dra upp den första maskinen. Hädelsevis så har denna maskin brutit igenom isen ca: 300 meter före passagen av vägen som går ner till "Dammen" vid borgahällan. En liten tjärn som inte kan vara många maskinlängder rakt över.

Tänker inte starta några rykten om varför isen brast. Cirkulerar nog många redan.