Vad ger egentligen SLP pipa?

stralle

Välkänd medlem
21 feb 2007
402
0
16
Piteå
en kompis hade en XCR 600, han gick hur bra som helst, nästintil nyrenoverad motor. så när han fixade trimpipor så haverera den efter 30 mil.
 

130fi

Välkänd medlem
1 mar 2007
810
0
16
Drevdagen
Men det är onödigt med pipor/pipa, det går bara sönder .. motorn slits mer.
OCH låter mer.....
Optimera variatorerna tycker åtminstone jag är rätt ände att börja i,brukar göra stor skillnad,finns många bra kit för detta.
Bra inställda variatorer gör garanterat mera för prestandan än 10 hk trimpipa + trimpipa(or) är olagliga,och att dom låter mera än dom ger.
 

hehe

Aktiv medlem
5 nov 2006
62
0
6
norrbotten
OCH låter mer.....
Optimera variatorerna tycker åtminstone jag är rätt ände att börja i,brukar göra stor skillnad,finns många bra kit för detta.
Bra inställda variatorer gör garanterat mera för prestandan än 10 hk trimpipa + trimpipa(or) är olagliga,och att dom låter mera än dom ger.
Variatorn är redan fixad av ett företag, och den låter inte så mycket som vissa andra gör. Faktiskt helt okej. Förresten vem vill att skotern ska låta som en symaskin? kanske touring -gubbarna men inte då jag = )


Stralle: Jag känner en som kör en XCR 600 -95a tror jag det är med trimpipa, han har haft den i mer än 5 år och den funkar fint fortfarande. Så det beror kanske på hur bra skotern är inställd för pipan?
 

hehe

Aktiv medlem
5 nov 2006
62
0
6
norrbotten
Blir stor skillnad på pol 800 motorn med slp-singel, men du måste fixa variatorkit om du byter pipa, annars ger det ingen större skillnad.
hmm okej, även om den varit inne på verkstad och dom fixat med variatorn samtidigt som dom stoppade dit pipan? Tänkte att dom har väl anpassat variatorn efter pipan .

Men hur många hästar tror ni den har? dom har väl kring 130-140 original.
 

hehe

Aktiv medlem
5 nov 2006
62
0
6
norrbotten
Min bromsning på Vertical Escape:en. Jag körde inte med så små munstycken. Den spikade på långa fullgaskörningar med 400, körde 410 som minst.

http://img218.imageshack.us/my.php?image=bromsningzo6.jpg
okej, ca 144 hk alltså. Du kör med bara SLP singelpipa?, gjort nåt me variatorerna? Är det samma motor i switchback -04 som vertical escape -03?


EDIT: vad kostar det egentligen att bromsa en skoter? blev lite sugen men det beror på priset.
 

Peggan

Välkänd medlem
25 jan 2005
684
0
16
55
Vallentuna
www.superclamp.se
Troe det skiljer på toppen. Sitter högkomp. på Vertical Escape -03 Den är ju gjord för 3000möh orginal. Körde på 98oktan, Boysen reeds satt på oxå. Variatorerna var det Slp-grejer i, MTX vikter bla.
 
R

Robin

en kompis hade en XCR 600, han gick hur bra som helst, nästintil nyrenoverad motor. så när han fixade trimpipor så haverera den efter 30 mil.
Att jämföra hållbarhet vid trimmning med en XLT/XCR motor är inte så lyckat.
Just dessa motorer är extremt känsliga mot trimmning!
JA jag vet, har/hade en själv ;)

mvh/Robin
 

hehe

Aktiv medlem
5 nov 2006
62
0
6
norrbotten
Troe det skiljer på toppen. Sitter högkomp. på Vertical Escape -03 Den är ju gjord för 3000möh orginal. Körde på 98oktan, Boysen reeds satt på oxå. Variatorerna var det Slp-grejer i, MTX vikter bla.
De va som fan, såg i en annan tråd att dom trodde RMK 700 hade kring 130 hästar, och typ 140 hästar med slp pipa? Då drömde dom...

EDIT såg på skoterbanken att RMK 700 -03a hade 130 hästar och switchback 800 -04 "bara" 136hk stämmer det?
 

PärHagman

Välkänd medlem
11 maj 2005
544
0
16
34
Drängsmark
Att jämföra hållbarhet vid trimmning med en XLT/XCR motor är inte så lyckat.
Just dessa motorer är extremt känsliga mot trimmning!
JA jag vet, har/hade en själv ;)

mvh/Robin
din erfarenhet är det du läst på ett forum.
jag har en xlt med pipor och den har skurit en gång och det berode på att det läkteglykol ur en slang.
vist jag har själv läst där de stod att xlt motorerna är känsliga men inget som jag själv upplevt.