Vad gör man med verkstad som inte s

northpaw

Medlem
1 jan 2000
42
0
1
Östersund Sverige
[Uppdaterat: Senast editerat den 28-Feb-03 kl 11:22 PM (CET) av Forumchefen (moderator)]..sköter sej??

Lämnade in min skoter (Ski-Doo) på försäkringsskada på XXXX(Censurerat av red) (Aukt. Ski-Doo verkstad...) ifjol, de hade skotern i 2,5 månader, när jag fick tillbaka den hade de inte skruvat ihop den, motorfästet var löst, snöfiltret felmonterat med KLISTER!! (vilket gör filtret obrukbart om man vill montera det rätt), dekaler saknades (fick svar att de inte fanns och att om jag minsann fick fram numret på dem skulle de beställa dem, 5min på Motorhuset tog det att få fram numret...de kan inte ens ha brytt sej om att kolla.. ), vattenslangen under motorn var inte rätt fastskruvad så den läckte litervis, huvgångjärnen släppte efter 7km körning, stötdämparna som de beställt var till fel skoter, så jag fick ta hem skotern å få dämparna på bussgods...m.m. Ringde å klagade, fick spydiga svaret "Vad ska vi göra åt det??" Ser ut som om de låtit en praktikant skruva å sen vill de inte ta ansvaret, jag fick skruva ihop allt själv.

Just nu väntar jag på en cylinder som jag skickade på nikasil renovering på XXXX(Censurerat av red) motor, han sa det skulle ta 3 veckor, nu är vi snart uppe i 5!! XXX(Censurerat av red) blir bara förbannad när jag ringer å frågar om han kan svara på när den kommer tebax, även fast jag bara ringt 4ggr efter att de tre veckorna gått ut och han dessutom lovat mej ta reda på när den kommer, men när jag ringer säger han sej inte ha haft tid att kolla.

Vad ska jag göra? Kan man begära prisreducering eller kräva kompensation när firmorna bryter mot avtal? Finns de nån verkstad som verkligen bryr sej om kunden å gör ett bra jobb?


 

torbjorn

Välkänd medlem
1 jan 2000
2.526
9
38
Sundsvall
RE: Vad gör man med verkstad som in

Om det är en försäkringsreparation som verkstaden har slarvat med brukar det vara effektivt att upplysa försäkringsbolaget som har betalat också.

Klaga gärna skriftligt hos verkstaden och skicka kopia till försäkringsbolaget (den skadereglerare som har haft hand om din skada) och kommunens konsumentvägledare.

När det gäller tids- och prisuppgifter på reparationer ska man se till att om möjligt få dem skriftligt. Om inte, så se till att det finns ett vittne på vad verkstaden har sagt muntligt.

Se konsumenttjänstlagen för övrigt!
 

diablo666

Välkänd medlem
1 jan 2000
198
0
6
Borlänge Sweden
RE: Vad gör man med verkstad som in

Vänd dig till konsumentombudsmannen/kvinnan på din ort/kommun/stad etc, dom kan ge dig råd och hjälp hur ska göra i såna situationer.
Hoppas att det löser sig för dig och att "nissen" på versta´n fattar att han inte är oumbärlig i sitt arbete, MAO det finns andra som gör saker bättre och är tillmötesgående mot sina kunder......
 

mickE

Välkänd medlem
1 jan 2000
704
0
16
RE: Vad gör man med verkstad som in

Det är ju förjävligt hur dom kan hålla på!
Kontakta konsumentombudsmannen. Det skulle jag ha gjort.
 

northpaw

Medlem
1 jan 2000
42
0
1
Östersund Sverige
RE: Vad gör man med verkstad som in

Ja, jag blir så förb...! Lade ner 6 timmars jobb i fjol när det bara skulle vart ut å gasa...

Men nu tolererar jag inte det här längre, får jag inte avdrag på priset på cylinder reparationen så blir det ett ärende för Allmänna reklamationsnämnden, jag har pratat med konsumentvägledaren och hon sa att jag ska begära ersättning för förseningen och får jag inte det bör jag anmäla det.

Jag rekommenderar er allihop att hur seriös och bra rykte en verkstad har, se till att alltid få skriftligt på priser och leveranstider för såna grejor, och tryck till dem rejält om de inte sköter sej, jag möter alldeles för stöddig attityd från de här människorna, de borde vara jättelätt att konkurrera ut dem från marknaden om man vill öppna eget...
 
D

Daniel

RE: Vad gör man med verkstad som in

Jag kan bara tycka synd om dig.. !

Har inte änna haft samma otur med återförsäljarn
 

jon1

Semi PRO sledder
1 jan 2000
24
0
0
RE: Vad gör man med verkstad som in

Skriv ett väldiktat brev eller ring till Generalagenten för ski-doo, ett till bombardier kanske inte skulle skada heller. Kräv lite svar och Namnge Gärna de personer du haft att göra med vid dina besök. En auktoriserad verskad ska väl för fan hålla en viss kvalitets nivå, och om inte annat ta ansvar för fel dom har begått. Det räcker med en sån verkstad och att det kommer fram till exempel här för att märket och andra verkstäder ska få dåligt rykte.

Dom propagerar för att man ska välja en auktoriserad verkstad för service och underhåll men vem fan vill läna dit grejerna när dom är i sämre skick när man får tillbaka dom.

Det är fan så man storknar "the millenium bug" var tydligen inget som drabbade datorer som folk trodde, Det var ett virus som sätter sig på folks förstånd nu är javlar i mig slutet nära och inte ens Jonke vid bron kan åka i från det på tegsnäsarna. ........typ
 

Hasse Gashäng

Välkänd medlem
1 jan 2000
184
0
6
RE: Vad gör man med verkstad som in

[Uppdaterat: Senast editerat den 28-Feb-03 kl 11:11 PM (CET) av Mikael_Tarander (admin)]Låter som dom har gjort ett hafsjobb på din skoter. Kontakta försäkringsbolaget och berätta för dom att du har fått satt ihop skotern själv.

Angående nicasilen av cylindern så vet jag av erfarenhet att det brukar ta ca 3 veckor och det var ju vad xxx(Censurerat av red)sa. Men ibland så har företaget (i England) som nicalserar alltför mycket jobb och då kan det dra ut på tiden ordentligt. Så det är inte xxx(Censurerat av red) fel utan han väntar nog på cylindern lika mycket som du.
 

northpaw

Medlem
1 jan 2000
42
0
1
Östersund Sverige
RE: Vad gör man med verkstad som in

men de borde ju han veta att det isåfall kunde ta MER än tre veckor! Till mej sa han atagligen att det tar tre veckor bara för att få jobbet...hade han sagt att det tar upp till eller mer än fem hade jag köpt en ny cylinder och fått den på tre dagar!!

Att han dessutom e grinig när jag ringer å frågar gör ju inte saken bättre, dessutom sket han i att ringa å kolla med firman fast han lovat att göra det.
 
J

Johan N

RE: Vad gör man med verkstad som in

[Uppdaterat: Senast editerat den 28-Feb-03 kl 11:04 PM (CET) av Mikael_Tarander (admin)]Du är iaf inte den enda som har anmärkningar på xxxx (Censurerat av red). Jag pratade med en kille för några dagar sen och han drog en liknande historia som din. Även han hade mötts med arrogans. Den gången gällde det en feljusterad variator på en ny Ski-doo. Dom gjorde ett flertal försök att åtgärda felet men hade fortfarande inte lyckats. Killen hade då bytt sex remmar på 150 mil... och det fortsätter...
 

danne3

Semi PRO sledder
1 jan 2000
142
0
0
RE: Vad gör man med verkstad som in

[Uppdaterat: Senast editerat den 28-Feb-03 kl 11:07 PM (CET) av Mikael_Tarander (admin)]Bra! detta är ett viktigt ämne som tas upp. Jag har själv varit med om flertalet tillfällen som skoter återförsäljare agerat surt och arrogant. Jag hade lämnat in skotern på XXXX (Censurerat av red) för en genomgång av variator, det enda som gjorts var att sätta på en ny rem, som förövrigt inte var billigt..Bussningar m.m skulle jag tydligen ordna med själv. Det finns vissa som borde lära sig lite mer om kundvård
 

Bacon

Välkänd medlem
1 jan 2000
576
0
16
Sverige
RE: Vad gör man med verkstad som in

[Uppdaterat: Senast editerat den 28-Feb-03 kl 11:37 PM (CET)]Hur belyser vi detta problem så att dom verkstäder som är kassa fattar att de inte är oumbärliga.
Sätta ut dom på nätet med firmanamn och ort?.
Är ej olagligt enl PUL (PersonUpgiftsLagen).
 

Forumchefen

Välkänd medlem
31 dec 1999
130
0
6
43x Cyberworld
www.snowmobile.se
RE: Vad gör man med verkstad som in

[Uppdaterat: Senast editerat den 28-Feb-03 kl 11:20 PM (CET)]Bacon mfl, vi har inte för avsikt att det här ska bli nåt enkelriktat pajkastarforum!

Att ange firmanamn etc när någon känner sig felbehandlad kommer vi inte att tillåta. Det är oftast inte ens fel att två träter och att låta någon spy galla ensidigt är inte rättvist oavsett hur illa behandlad man känner sig.

Att PUL skulle tillåta att firmanamn skrivs ut må vara rätt kanske, men förtal tillåts inte. Och innan saken är provad i rätten där båda hörts så kan inte vi låta folk skriva vad som helst. Alla har rätt att förmedla sin syn på en historia, men det får ske i rätten och inte här på leden. tror det blir bäst så för alla parter.

Hoppas ni accepterar och förstår hur vi menar även om någon helt klart blivit felbehandlad.
/red
 

Bacon

Välkänd medlem
1 jan 2000
576
0
16
Sverige
RE: Vad gör man med verkstad som in

Det är inte meningen att det ska kastas paj häller.
Men jag tycker att det inte är fel med varningar häller.
Men det bäste vore ju om man kunde märka verkstäderna ungefär som bilverkstäderna med någon form av kontrolerad verkstad skylt så slipper man kanske bli lurad.
För av någon anledning så är skoterverkstäderna överrepresenterade när det gäller detta så på något sätt borde det finnas nån bättre koll på dessa.
Då menar jag inte att detta forum behöver stå för detta!!
Men tidningen skulle kanske göra lite odeklarerade kontroller på dessa verkstäder som teknikens värld har gjort på bilverkstäderna det ligger i allas intresse det kan jag lova.
Eller alla i branchen kanske är släckt på något sätt...
Och det ska vara ett frågetecken och inte en punkt efter ort fel av mej.
 

jeppe

Välkänd medlem
1 jan 2000
244
0
16
39
RE: Vad gör man med verkstad som in

Jo, visst de är alldels riktigt men på något sätt måste det gå och sätta imot handlarna. Konstigt egentligen när bilhandlare hängs ut titt som tätt i massmedia, men det beror säkerligen att bilbranchen är så mycket större och fler driftiga människor som vågar frågasätta. Men sanerligen kommer detta även att bli verkligenhet bland skoterhandlarna när skotern inte längre går att laga med eltejp och morakniv
 

Forumchefen

Välkänd medlem
31 dec 1999
130
0
6
43x Cyberworld
www.snowmobile.se
RE: Vad gör man med verkstad som in

Jeppe, Bacon mfl. Ok, vad de andra tidningarna tycker eller gör får står för dom. Vi på skoterleden.net fjäskar inte eller hymlar om något är fel. Skulle aldrig komma på fråga. När bilhandlare hängs ut som ni påpekar så beror det på att det mediet, och redaktionen för detta media själva kontrollerat uppgifterna, t.ex gjort egna kontroller. Inte kan ni väl ens tro att de skulle hänga ut någon grundat på det någon skriver i ett forum eller säger.

Om vi själva kontrollerat och finner att något är fel skulle vi naturligtvis kunna stå för uppgifterna. Men om någon utanför skoterleden.net påstår en sak, hur rätt det än må vara så är det inget vi kan gå i borgen eller ta ansvar för.

ARN, brukar f.ö. informera om "dåliga" företag. Ni som har problem, hör av er dit! För visst finns det säkert företag inom skoter som inte har rent mjöl i påsen. Även om vi faktiskt är övertygade att de allra flesta sköter sig. Jeppe du skriver att bilbranschen är större, den är inte lite större om man säger så, ser man procentuellt så är naturligtvis chansen 1000-tals gånger högre att hitta en oseriös där.

Vi försvarar inte oseriösa handlare eller verkstäder men innan de hängs ut så ska vi själva kunna stå för det.
/Red.
 

Jepp

Medlem
1 jan 2000
8
0
1
RE: Vad gör man med verkstad som in

De handlar inte om vilken branch som har flest antal oseriösa handlare utan att bilbranchen rör så pass många fler. Angående biltidningar så har det flertalet gånger varit insädare från läsare som har haft kritik mot de en o andra. Jag förstår att du inte kan ta ansvar för en smutskastning på forumet, men på något sätt borde köparnas åsikt komma fram.
 
S

Sw Mannen!

RE: Vad gör man med verkstad som in

Laga själv! spara pengar!
varför lämna in till idiotiska verkstäder!
det ända dom kan är att byta grejjer "om äns det" dom kan aldrig försöka kolla vad som är felet och kanske reparera det!, och det är ju klart dom tjännar ju in pengar då och tid att sitta och dricka kaffe och dylikt! nej åk dit och skrik lite åt dom!

/Yamaha "räcer" Sw 440 -75 & Honda Cr250 -91