Vad gäller egentligen ang olja 850 e-tec?

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.606
793
113
Kramfors
Jag kör med den oljan du länkade till. Jag har kört ca 3 år och ca 30-35 liter av den i min 800 E-tec som snurrat strax över 1000 mil.
Sambon gnäller på att det luktar väldigt mycket avgaser från den in i Nila pulkan, det kan stämma?

Kör på säger Jag. Jag köpte in ca 50Liter olja av den modellen så har kring 15 liter kvar, ska köra upp den sen blir det OKQ8 Sprint som polarna kört med sen 2012 i deras e-tecks
Hur tycker ni att ok sprint oljan ryker och luktar för jag funderar på köpa en 20l av den nu och jag ska köra 5% oljeblandning i tanken pga av effektökningen de ger så de lär ryka och lukta ormen i vilket fall men de vore bra om den är lågrykande och luktande i normala i separatblandnings maskiner. Just den oljan kan va riktigt bra till e-tec för den har extremt låg flampunk typ 70c som brp oljan så rent sotmässigt kan den förutsättningar att va bra renlig. Kolla hur den flyter vs brp oljan innan du kör på den bara för skillnaden i hållbarhet på en trög olja och billig vs en dyr olja med rätt tröghet kan va över dubbla livslängden på hela motorn. Nu är många nöjda med 1000 mil hållbarhet men 2000 mil tror jag är absolut möjlig med bra olja även i en e-tec 800 och speciellt 850 ser ännu bättre ut i konstruktion av hela veven och smörjsystemet.
 

suregom

Välkänd medlem
14 jul 2009
1.193
69
48
Skellefteå
kört med sprint olja i 2013 etec som gick 150 mil innan den skar, sedan 265 mil i arctic 800 utan problem. sprint oljan får man nästan ha grötslev å tanka med vid kyla. MEN den är billig å luktar 2 takt👍
 

suregom

Välkänd medlem
14 jul 2009
1.193
69
48
Skellefteå
En annan fördel med sprinten är att den är rätt barnsäker, krävs lite kraft för å veva igång maskineriet
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.606
793
113
Kramfors
kört med sprint olja i 2013 etec som gick 150 mil innan den skar, sedan 265 mil i arctic 800 utan problem. sprint oljan får man nästan ha grötslev å tanka med vid kyla. MEN den är billig å luktar 2 takt👍
Oj de lät inte bra att den skar och att den är seg i kyla. Seg att dragstarta är min fiende no1 för jag är så taskig i ryggen. Men ang skärningen vad berodde det på? Jag antar de inte va oljan för då skulle du knappas köra den i Arcticen också.
 

suregom

Välkänd medlem
14 jul 2009
1.193
69
48
Skellefteå
Vet ej vad den skar för, tror ej pga olja för då hade den nog skurit tidigare. Körde hela vintern i 20 minus utan problem, den skar 1 maj med 5 plus ute. Förmodligen speidarfel men vet ej 100
 

Hestra

Välkänd medlem
14 apr 2017
157
27
28
Hur tycker ni att ok sprint oljan ryker och luktar för jag funderar på köpa en 20l av den nu och jag ska köra 5% oljeblandning i tanken pga av effektökningen de ger så de lär ryka och lukta ormen i vilket fall men de vore bra om den är lågrykande och luktande i normala i separatblandnings maskiner. Just den oljan kan va riktigt bra till e-tec för den har extremt låg flampunk typ 70c som brp oljan så rent sotmässigt kan den förutsättningar att va bra renlig. Kolla hur den flyter vs brp oljan innan du kör på den bara för skillnaden i hållbarhet på en trög olja och billig vs en dyr olja med rätt tröghet kan va över dubbla livslängden på hela motorn. Nu är många nöjda med 1000 mil hållbarhet men 2000 mil tror jag är absolut möjlig med bra olja även i en e-tec 800 och speciellt 850 ser ännu bättre ut i konstruktion av hela veven och smörjsystemet.
Sprint oljan luktar och ryker något kopiöst, detta var på en ski-doo 800 e-tec som orginal skulle vara vit, men den var mer brun än vit, iallafall på avgasrörs sidan. Dem rök som en gammal dieselbil men dem går än idag på det. Även M8000 funkar på sprint, den rök om möjligt ännu mer än e-tecarna.

Men som sagt, så ryker min e-tec också mycket på oljan som ts länkade, ingen eld utan rök.
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.606
793
113
Kramfors
Sprint oljan luktar och ryker något kopiöst, detta var på en ski-doo 800 e-tec som orginal skulle vara vit, men den var mer brun än vit, iallafall på avgasrörs sidan. Dem rök som en gammal dieselbil men dem går än idag på det. Även M8000 funkar på sprint, den rök om möjligt ännu mer än e-tecarna.

Men som sagt, så ryker min e-tec också mycket på oljan som ts länkade, ingen eld utan rök.
Fan då kan jag inte köra sprint oljan hör jag för om den både ryker luktar och är tungdragen blir de för många nackdelar. Då får de bli Statoil/circle-k billiga twoway low smoke för den är nästan lika billig som ok sprint på 20l dunk. Den ryker och luktar apa också men troligast mindre än ok sprint låter de som. Den har en stor fördel den är inte segdragen. De va den oljan jag fått se en mopedmotor som gått 3000 mil på , motorn varvade dessutom ca 11000v och den gick 90 knyck! Vi bytte kolv vid de milen fast de behövdes inte och nu har den gått en bit över 4000 mil utan att byta ett skit i motorn.

Såhär beskrivs den men de enda som stämmer är att den ger bra skydd mot slitage och god pumpbarhet samt att den är blå

2-Tway Low Smoke Ger mycket bra skydd mot slitage. Upp fyller de strängaste rökkraven och minskar koksuppbyggnad i motorn. God pumpbarhet, fungerar utomordentligt väl vid låg temperatur. Oljan är blå. Performance level: ISO EGD, API TC, JASO FC, HVA 346/232/372.
 
Last edited: