Vad gäller egentligen ang olja 850 e-tec?

emiil

Välkänd medlem
18 mar 2010
139
0
16
Ljusdal
Halloj! Har en 850 boondocker och skulle vilja kolla med någon som vet! Är det bara xps oljan som är godkänd? Någon som kör någon annan olja? Känns som att det bara är ett spel för galleriet för att tjäna extra från brps sida och att det skulle funka med annan likvärdig olja med. Men vilka oljor kan man isåfall köra på?
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.634
798
113
Kramfors
De är lurigt med E-tec man måste hitta en olja som inte kläggar igen spridaren i toppen för den sitter mer utsatt för sot vs alla andra tvåtaktare! De gäller hitta en lika rengörande olja och liknande flamtemp så den absolut inte sotar! BRP oljan har extremt låg flamtemp (runt 70c) just pga minsta möjliga sot i toppen. En sak till som gäller alla maskiner med separat oljesmörjning är att den nya oljan inte är mer trögflytande i kyla ja även värme. Med mer trögflytande olja får motorn mindre olja och på nya maskiner får de redan ytterst lite olja så de är viktigt att tänka på. Säkraste test är att frysa in både brp oljan och den tilltänkta oljan och sedan hälla ut dem samtidigt och se om de rinner lika lätt vid ex - 18-20c.
Som du hör blir de svårt att hitta en lika billig olja som inte sabbar något! De går tyvärr inte lita på där de står e-tec godkänd olja för när man läser om dem så är de både trögare flyt och högre flamtemp. De kan sluta med totalhaveri eller halverad livslängd på motorn.
 

emiil

Välkänd medlem
18 mar 2010
139
0
16
Ljusdal
De är lurigt med E-tec man måste hitta en olja som inte kläggar igen spridaren i toppen för den sitter mer utsatt för sot vs alla andra tvåtaktare! De gäller hitta en lika rengörande olja och liknande flamtemp så den absolut inte sotar! BRP oljan har extremt låg flamtemp (runt 70c) just pga minsta möjliga sot i toppen. En sak till som gäller alla maskiner med separat oljesmörjning är att den nya oljan inte är mer trögflytande i kyla ja även värme. Med mer trögflytande olja får motorn mindre olja och på nya maskiner får de redan ytterst lite olja så de är viktigt att tänka på. Säkraste test är att frysa in både brp oljan och den tilltänkta oljan och sedan hälla ut dem samtidigt och se om de rinner lika lätt vid ex - 18-20c.
Som du hör blir de svårt att hitta en lika billig olja som inte sabbar något! De går tyvärr inte lita på där de står e-tec godkänd olja för när man läser om dem så är de både trögare flyt och högre flamtemp. De kan sluta med totalhaveri!!!
Tack för svar! ja då förstår jag!
Denna är den jag kollat på A9 2-Taktsolja Helsyntetisk
https://www.sledstore.se/2-taktsolja-helsyntetisk-a9-snowmobile-1l?gclid=CjwKCAiAluLvBRASEiwAAbX3Gajbp1zyiAh0o-FlU6s-00oXchAmlXY-LUw4SsVg9IpUXHKF5t-uXhoCPrAQAvD_BwE&gclsrc=aw.ds#?p
verkar rimlig och uppfylla dessa krav men känns onödigt om det är osäkert och kan ställa till det.
Vad tror du? någon annan som kört på denna?
 

suregom

Välkänd medlem
14 jul 2009
1.193
69
48
Skellefteå
Tycker det är helt vansinne att folk köper xps, apv, ves å allt vad tillverkarnas oljor heter, under garantitiden kan jag förstå det men efter det så nä, aldrig i livet att jag betalar 3ggr pengarna för samma skit.
När tog du isär en motor sist boost och konstaterade att den gått på fel helsyntetsolja?
 

emiil

Välkänd medlem
18 mar 2010
139
0
16
Ljusdal
Lite så jag känner med! Men man vill ju vara säker om man ska köra nån annan olja så därför jag kollar runt om hur andra gör som kanske provat sig fram. Vad kör du på för olja? Och vad har du för maskin?
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.634
798
113
Kramfors
Tycker det är helt vansinne att folk köper xps, apv, ves å allt vad tillverkarnas oljor heter, under garantitiden kan jag förstå det men efter det så nä, aldrig i livet att jag betalar 3ggr pengarna för samma skit.
När tog du isär en motor sist boost och konstaterade att den gått på fel helsyntetsolja?
De går inte konstatera om en olja knäckt ett ramlager eller om de va sot som satt igen spridaren så motorn skar. Förr i tiden på 90 talet till 2000 talet gav oljepumpar rikligt med olja så då kom man undan med trög olja men nu ju nyare maskin man har desto farligare är det med trögare olja de får så oerhört lite olja nu. E-tec 850 som ex och fler tillverkare har ju dessutom börjat med eldriven oljepump och då blir de ännu mindre olja om den är för trög, elmotorn saktar ner varvtalet av sirapolja. En mekanisk driven oljepump är bättre om man råkat köpa segare olja. De skiljer inte lite i tröghet mellan olika oljer de är gigantisk skillnad allt från Dieselliknade till nästan fett. Motorer rasar ju i mer utsträckning nu än på 90 talet och de kan bero på folk som kör fel olja som ett ex. Men om jag skulle tordas byta olja på en E-tec 850 så skulle jag leta en olja med flampunkt 70 till max 80c dock inte en utombordarolja för de ligger däromkring! Och sedan skulle jag köpa bara en liter och jämföra hur de rinner vs brp oljan. Rinner den lättare är de ok då får motorn mer olja men är den segare ………...…..aj aj no no
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.634
798
113
Kramfors
Den oljan ts frågar om är ett bra ex på en olja man "måste undvika" på en E-tec pga 140c flampunkt. BRP oljan har runt 70c bara och de är den lägsta flamp jag någonsin sett på en skoterolja helsyntetisk och de är av en bra anledning de rek den.,Oljan förbränns mer totalt redan vid lugnare körning = mindre sot på Spridaren. Sedan vet man inte hur trög den är för de står bara flyttemp 40-c och?
 
Reactions: Bola och mas

JAAG

Välkänd medlem
1 jan 2000
4.465
378
83
Malå/Adak
När sist träffade ni på en E-tec 800 eller 850 som drar lite olja?

Alla de jag råkat ut för har då varit tämligen törstiga.... Min -11 Freeride drog allt mellan 4 och 6%, -13 Boondocker 800 4-5% och nuvarande -19 BD 850 verkar då minsann ta olja så den klarar sig den med....


Sen så när det gäller oljeköp i största allmänhet, om man nu letar alternativ till märkesoljorna, ska man inte köpa den från någon butik som har något överhuvudtaget att göra med Skotrar/crosscyklar/båtar eller annan fritidsverksamhet. Kolla istället hos Swedol/Laitis eller någon annan verktygsnasare, eller ännu hellre någon mindre lokal butik/skogsmaskinsservicefirma/verkstad som även säljer olja.

Jag brukar handla OK/Q8 oljor på 20L-dunk hos vår lokala skogsmaskinsdoktor. Sist jag köpte deras syntetiska tvåtaktsolja RS Extreme betalade jag mindre för 20L än man betalar för en kartong XPS, (jag kör i och för sig XPS i skotern nu).
Nu sist köpte jag 20L ok/q8 helsyntet longlifeolja enkomt för min Volvo D5=1050kr, tidigare 20L koncentrerad glykol 5-600kr, 20L mineral motorolja 700kr, ja ni fattar. (priser med moms)
Så, ska ni inte ha originaletiketter på oljan, sök er utanför skoterhobbyn och handla =)
 

Henrikssons

Välkänd medlem
17 feb 2013
264
103
43
Vittangi
Eftersom många, jag inkluderad, har fått med 4 år garanti på skotern (Freeride 850 2018 har jag) när man köpte den så är man ju mer eller mindre fast med BRP:s olja då under fyra års tid om man vill vara säker på att alla garantier ska gälla. Efter den tiden så är man antagligen sugen på att köpa ny skoter och då blir man ytterligare fast med tillverkarens rekommenderade olja under garantitiden. Håller med om att efter garantitiden så kan man ju försöka hitta billigare alternativ, men med de långa garantierna som BRP erbjudit så blir det svårt att ens ta sig utanför garantitiden innan man bytt skoter. För mig åtminstone.
 

JAAG

Välkänd medlem
1 jan 2000
4.465
378
83
Malå/Adak
Dom får enligt lag inte kräva att du kör på deras olja, men dom får sätta kvalitetskrav. Vad då tillverkarna gör är att skriva dessa kvalitetskrav såpass luddiga att det blir svårt att hitta alternativ.
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.634
798
113
Kramfors
Ang att en e-tec kan dra 4-5% olja beror på att oljepumpen inte hinner justera ner oljemängden då man pumpgasar i djup snö oljepumpen justerar sig efter de största gasutslaget och ligger kvar där någ sek så den hinner inte ställa ner sig mellan gaspådragen elpumpen är mappad så segt av någ anl. Kör man däremot jämn gas på led eller sjö får den minimalt med olja och på tomg får den nästan 0 med olja. Faktum är att många BRP vattenskotrar får absolut 0 med olja på tomgång de räknar med att motorn klarar det.
En olja som är svinbillig på 20l är ok/Q8 sprint den kostar ca 50kr l på swedol. Den har låg flampunkt liknande brp oljan men jag vet inte hur den sotar eller hur seg den är i kyla vs brp oljan? Annars har ju brp oljan blivit rel billig 100kr l är ju inte så farligt, vi här i Sverige är på tok för snåla vad gäller tvåtaktsolja (jag inräknat) för läser man på USA forum så kör otroligt många 200+kr litern oljan och de maskinerna håller otroligt bra också.
 

Gabbe1

Välkänd medlem
6 nov 2011
1.601
21
38
Ö-vik
Fast BRP har ju på senare år faktiskt börjat skriva ut, svart på vitt, vilka kvalitetskrav alternativa tvåtaktsoljor måste klara om man vill köra på annat än XPS.
-JASO FD
-SAE J1536 Grade 4

JASO FD är inga konstigheter, det uppfyller väldigt många oljor, men det andra kravet är lurigare. Det är ett krav som visar hur lättflytande oljan är och Grade 4 avser flytbarheten vid temperaturen -40.
Det är mycket ovanligt att oljetillverkare anger vilken grade oljan uppfyller enligt SAE J1536. Men faktum är att XPS är väldigt lättflytande i sträng kyla, jag har själv jämfört den med andra helsyntetiska skoteroljor i frysbox och sett att XPS är mer lättflytande.

Det är smart av BRP att skriva ut dessa kvalitetskrav eftersom nästan ingen annan olja (möjligen med undantag av VES Gold) klart och tydligt anger att dessa krav uppfylls. BRP har alltså hittat ett sätt att tala om vilka kvalitetskrav som ställs på oljan (vilket BRP tidigare fick skit för att de inte gjorde) men samtidigt diskvalificera i stort sett alla alternativa oljor.

Sen är det även så som JAAG skriver ovan att BRP inte får tvinga sina kunder att köra på XPS, och BRP kan heller inte neka reklamationer (enligt Amerikansk lag) om kunden kört på annan olja än XPS. Därför "tvingas" BRP ställa in oljepumparna så att de ger onödigt mycket olja, bara för att gardera sig mot att motorn får tillräcklig smörjning även med annan olja som kanske är tjockare/sämre än XPS. (Källan för mitt påstående i senaste meningen är från Dootalk där en företrädare för BRP förklarade, deras ibland höga, oljeförbrukning på detta sätt)

Angående flampunkt så har BRP inget skrivet krav vad jag känner till.
 
Reactions: suregom

A.Holm

Välkänd medlem
8 feb 2007
2.783
55
48
Grängesberg
E-tec 850 som ex och fler tillverkare har ju dessutom börjat med eldriven oljepump och då blir de ännu mindre olja om den är för trög, elmotorn saktar ner varvtalet av sirapolja. En mekanisk driven oljepump är bättre om man råkat köpa segare olja.
Det är ingen elpump som segar ner sig och roterar saktare, vart har du fått det ifrån?

Det är en kolvpump med solenoid.
4st kolvar, 1st till varje smörjställe.
Den pumpar en viss mängd olja per pumpslag, samma mängd oavsett viskositet, i princip. Så länge den klarar att suga in olja till pumpelementen vill säga.
Skulle även tro att dom har en återkoppling, så att ECU:n får en tillbakasignal så att den vet att pumpen har slutfört det efterfrågade pumpslaget.
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.084
886
113
Stora Blåsjön
Det är ingen elpump som segar ner sig och roterar saktare, vart har du fått det ifrån?

Det är en kolvpump med solenoid.
4st kolvar, 1st till varje smörjställe.
Den pumpar en viss mängd olja per pumpslag, samma mängd oavsett viskositet, i princip. Så länge den klarar att suga in olja till pumpelementen vill säga.
Skulle även tro att dom har en återkoppling, så att ECU:n får en tillbakasignal så att den vet att pumpen har slutfört det efterfrågade pumpslaget.
Precis det är ingen centrifugalpump... hörs väldigt väl att det är en solenoidpump när man kör luftningsprogrammet.
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.634
798
113
Kramfors
Oj solenoidpump de lät ännu farligare med tjockare olja! De kan i värsta fall bli att den inte ens kan suga in full mängd olja i pumpkammaren om den är för seg och de måste va värre än en vanlig elpump? På en Peugeot jäntan hade va de elpump och den provade jag lös den varvade helt klart olika mycket ber på vilken visco olja man testade De va väldigt enkelt att se att den pumpade bet mindre olja om man sopade i tjockare olja och de har satt sig hårt på näthinnan. Även en helt vevaxeldriven pump ger mindre ju tjockare man olja man häller i injektormunstyckena är ju svintröga att pumpa olja igenom. Men de va ju bra BRP släppt spec på vilken olja som duger men jag förstår att de är svårt hitta en billigare olja som klarar specen. Jag menar 100kr litern för brp är svårslaget med rätt spec.
 

eing9911

Välkänd medlem
8 dec 2008
1.373
166
63
Offerdal, Jämtland
Ang att en e-tec kan dra 4-5% olja beror på att oljepumpen inte hinner justera ner oljemängden då man pumpgasar i djup snö oljepumpen justerar sig efter de största gasutslaget och ligger kvar där någ sek så den hinner inte ställa ner sig mellan gaspådragen elpumpen är mappad så segt av någ anl.
Stämmer inte helt riktigt om man ska tro vad Oktan sa till mig när jag hade problem med min T3:a. Den hade en oljeförbrukning på närmare 10% så man höll ju på att dö av alla avgaser samt att man blev ju ekonomiskt ruinerad.
Förklaringen jag fick av Oktan var att varje gång gasen går ner till noll, dvs varje omtag när man pumpgasar och man ger gas igen så ger pumpen 100% en kort stund och reglerar sen in till vad den faktiskt behöver så om man ger faan i att släppa gasen helt så lär den dra mindre eller att man lär sig att inte pumpgasa så inåthelsike...jag pumpgasar:rolleyes:

Jag kan lägga till att jag körde nästan hela säsongen ifjol med min 850 på Lukoil. Den är lika blaskig som XPS men den luktar annorlunda men tyvärr upplevde jag att den drog ännu mer så jag vet inte om det blev direkt billigare trots att oljan är mycket billigare än XPS.
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.634
798
113
Kramfors
Stämmer inte helt riktigt om man ska tro vad Oktan sa till mig när jag hade problem med min T3:a. Den hade en oljeförbrukning på närmare 10% så man höll ju på att dö av alla avgaser samt att man blev ju ekonomiskt ruinerad.
Förklaringen jag fick av Oktan var att varje gång gasen går ner till noll, dvs varje omtag när man pumpgasar och man ger gas igen så ger pumpen 100% en kort stund och reglerar sen in till vad den faktiskt behöver så om man ger faan i att släppa gasen helt så lär den dra mindre eller att man lär sig att inte pumpgasa så inåthelsike...jag pumpgasar:rolleyes:

Jag kan lägga till att jag körde nästan hela säsongen ifjol med min 850 på Lukoil. Den är lika blaskig som XPS men den luktar annorlunda men tyvärr upplevde jag att den drog ännu mer så jag vet inte om det blev direkt billigare trots att oljan är mycket billigare än XPS.
Holy shit 10% oljeförbrukning då måste den va felställd eller så är du den värsta pumpgasare on this planet.:) Ok de är så illa att pumpen ger fullt redan vid mindre gaspådrag den vers har jag inte hört men de är säkert så dumt. Men vad bra att Lukoil är lika flyktig som brp för den är ju billigare men om den drar mer olja med den så blir de ev inte billigare än brp oljan.
 

eing9911

Välkänd medlem
8 dec 2008
1.373
166
63
Offerdal, Jämtland
Det var nog en kombo av båda. Fick inget gehör av BRP och sen sålde jag skotern men den drog betydligt mer än vår andra summit med samma motor så något fel var det helt klart. Den drog minst dubbelt så mycket olja på samma åkturer.
 

Karlstad

Rookie sledder
15 nov 2017
234
51
28
Karlstad
Borde inte en mer trögflytande olja ligga kvar längre i motorn, dvs förbrännas saktare, än en lättflytande?
Om så är fallet så kanske det inte gör så mycket om blandningen blir någon tiondel lägre?
 

Hestra

Välkänd medlem
14 apr 2017
157
27
28
Jag kör med den oljan du länkade till. Jag har kört ca 3 år och ca 30-35 liter av den i min 800 E-tec som snurrat strax över 1000 mil.
Sambon gnäller på att det luktar väldigt mycket avgaser från den in i Nila pulkan, det kan stämma?

Kör på säger Jag. Jag köpte in ca 50Liter olja av den modellen så har kring 15 liter kvar, ska köra upp den sen blir det OKQ8 Sprint som polarna kört med sen 2012 i deras e-tecks