Vad för skoter får man mest skoter för pengarna?

Tobbis

Välkänd medlem
22 apr 2006
152
0
6
Sveriges mitt
Jag funderar på en skoter till vintern men vet inte vad man ska ha. Jag kollar på skotrar i 25000 kr klassen.
Men vad för skoter får man mest skoter för pengarna?
Jag ska ha den till att åka på leder men även leka och hoppa lite ibland oxå. Men som sagt så är det en första skoter så det blir nog mest ledåkning. Jag är lite inne på ski-doo eller yamaha men jag vet inte. Ski-doo verkar ha bättre komfort vad jag fattar det som. Jag tror jag ska ha en 500 eller en 600. 440 har jag varit lite sugen på men jag har hört att dom käkar kolvar.
 

Andersson

Välkänd medlem
31 jan 2007
1.338
1
16
Kiruna
jag skulle ha satsat på en Arctic cat zr600 98-01 mkt fina maskiner med grymt drag och relativt bra förbrukning. Rediga dämpare samt chassie som dom håller att hoppas med. Ligger kring 25-30k beroende på årsmodell.
 

Mordecaien

Välkänd medlem
28 jan 2006
376
0
16
Kramfors
Låt mig bara göra ett liiitet inhopp, en zr pallar inga större hopp utan förstärkningar de heller. Har sett ett par sneda boggies och tunnlar på dem också.

Och återigen då det kommer till val av skoter: försök prova så många som möjligt och se vilken du faller för.
 

Andersson

Välkänd medlem
31 jan 2007
1.338
1
16
Kiruna
Nu håller jag inte riktigt med här mordecaien jag har ingen direkt personlig erfarenhet av ZR. Men ett flertal av mina polare som jag alltid kör med kör just ZR och dom verkar då hålla för det mesta. Jag har varit med om en ZR som fått sprickor i chassie och boggie och jag vet av flera men det är av 02ans årsmodell då uppdatera dom boggie och chassie dock till det sämmre.
Enligt mig är ZR en grymt prisvärd maskin men lite förstärkningar skadar aldrig dock inte nödvändigt om du inte vildar så in i helvete eller kör på bana.
 

Vidgren

Välkänd medlem
15 sept 2006
7.352
40
48
46
Piteå
Även om den inte är världens populäraste skoter?! så måste jag ändå säga att Formula 3 Ski-doo måste vara en av de mest prisvärda... Du hittar nästan ingen som kostar mer än 20000 och många som ligger nere på 14..

Jämför man med andra skotrar i samma prisklass så är det typ:
Phazer-88, indy 500 -90 osv..

Prisvärt!
 

Srv_540

Välkänd medlem
1 jan 2000
432
0
16
34
Enduro 500: tål vad som hellst driftsäkra rotax bra dämpare JÄVLIGT SOPPA SNÅL!!! omöjlig å få över 2 liter milen!! Eller V-max 500 xtc går som en go kart efter led å går fort som fan för å va en 500 ca 150 enligt gps! Fin dämpnig men då är den sämre i lössnö men de beror ju på vilken kör stil du ha.. Men jag kan varmt rekomendera dej nån av dom två:)


Mvh
Jonas
 

Nestander

Välkänd medlem
17 jan 2007
1.364
0
16
Enduro 500: tål vad som hellst driftsäkra rotax bra dämpare JÄVLIGT SOPPA SNÅL!!! omöjlig å få över 2 liter milen!! Eller V-max 500 xtc går som en go kart efter led å går fort som fan för å va en 500 ca 150 enligt gps! Fin dämpnig men då är den sämre i lössnö men de beror ju på vilken kör stil du ha.. Men jag kan varmt rekomendera dej nån av dom två:)


Mvh
Jonas
Vilken årsmod av enduron rekomenderas?
 

_night_stalker_

Välkänd medlem
17 jan 2007
4.334
1
36
Strömsund / Straejmie
Jag tycker att du ska satsa på en Powder Special 700 men eftersom du vill ha en 5-600cc så bör du nog satsa på 500 modellen eftersom 600 modellen bara fanns -98 å därför e dom ganska dyra jämfört med 500 å 700 modellerna. Powder Special är en zr fast med längre matta.
 

2stroke

Välkänd medlem
31 dec 1999
4.445
2
38
Norrbotten
www.lynxtalk.se
LYNX

Jag funderar på en skoter till vintern men vet inte vad man ska ha.
Jag kollar på skotrar i 25000 kr klassen.
Men vad för skoter får man mest skoter för pengarna ?
Jag ska ha den till att åka på leder men även leka och hoppa lite ibland oxå.
Men som sagt så är det en första skoter så det blir nog mest ledåkning. Jag är lite inne på ski-doo eller yamaha men jag vet inte.
Ski-doo verkar ha bättre komfort vad jag fattar det som.
Jag tror jag ska ha en 500 eller en 600.
440 har jag varit lite sugen på men jag har hört att dom käkar kolvar.
Någon av LYNX så kallade G-Type modeller ( 1997 - 2000 ) !
Du får väldigt mycket maskin för pengarna så att säga.
Många många tycker att de är fula, men det är väl inte med utseendet DU kör ;)
Köp en 500 eller 583 och du lär inte bli missnöjd :) .


.
 

Marcs

Välkänd medlem
23 dec 2006
1.344
0
36
33
Jag ska som sagt också köpa mig en skoter i sommar, i ungefär samma pris.. Så jag tänkte på en ZR 580 eller ZR 600 EFI -01..

Beror på hur mycket pengar jag får ihop ^^

Är det något ni rekomenderar? :)


Jag låntar tråden lite, tacktack..... ;)
 

skoternörden

Välkänd medlem
9 okt 2006
260
0
16
Haparanda
Har en sx 600 -97, en fin skoter efter is och led men sämre än sämst i lössnö pga att den är så låg. Fin dämpning med öhlinare i fronten och så sitter det plastskidor istället för plåtisarna, flyter på bättre + att jag laggt styrhöjare+cross styre för skönare körning ståendes. Har endast kört ett fåtalmil efter isen men enligt mig en toppenskoter för en så billig slant. Ligger mellan 19-24 ooo kr
 

vizzla

Aktiv medlem
9 jan 2008
66
0
6
Kiruna
Beror ju egentligen på hur mycket pengar du har att lägga på maskinen....
Men 1999 & 2000 är betydligt mer utvecklade än 1997 & 1998 :eek:

Så jag skulle nog lägga mina stålar på en 1999 eller 2000

:)

.
jag skulle lagt stålarna på 1998an eftersom jag tycker det är en bra maskin...tålig,, bra att hoppa med,,, bra efter led... fungerar ändå hyffsatt i puder.. billigare än 99-00