Vad för ansiktskydd/facemask och skotermössa kör ni med ?

Oldspice

Aktiv medlem
5 jan 2013
54
0
6
Kiruna
Hej

Jag tänkte köpa ett ansiktskydd och en skotermössa för skoterkörning.

Jag tycker Scott face heater hood och scott wind warrior verkar ganska nice.

Har ni nån erfarenhet av dom ? tack ! =)

fsamuelsson

Välkänd medlem
15 nov 2010
668
0
16
Jörn
ja känns lite som att bli kvävd, köpte mig en scott utan perforerad mun men med öppning för näsan, får lite småpanik av den så fort man får lite puls och andning, Har en helt vanlig "baklava" luva tycker den funkar mycket bättre

fippen

Välkänd medlem
29 aug 2011
310
0
16
finland
ja känns lite som att bli kvävd, köpte mig en scott utan perforerad mun men med öppning för näsan, får lite småpanik av den så fort man får lite puls och andning, Har en helt vanlig "baklava" luva tycker den funkar mycket bättre
har exakt samma åsikt, provade en gång. aldrig mer! dessutom började mina glasögon imma av den också!

Oldspice

Aktiv medlem
5 jan 2013
54
0
6
Kiruna
Ni som ''kvävs'' av att köra med Scott warrior/face heater, har ni använt vid puderkörning eller gubbkörning efter led ? Jag tänkte väl mest använda den under smällkalla vintern när jag transporterar mig till stugan efter led. Sen när det blir varmare tänkte jag använda nått lättare när man ska ut i djupsnön osv.

fsamuelsson

Välkänd medlem
15 nov 2010
668
0
16
Jörn
både ock så länge man bara fis kör och inte gör något ansträngande så går det väll an men så fort du börjar köra lite mera aktivt då är det som någon jävla water boarding tortyr i Abu Ghurayb fängelset. så jag har den nerpackad i ryggan och tar endast fram den när den andra "biltema" för 49 spänn typ har blivit blöt, Fördelen med baklava modellen är att den kan du ju dra upp ovanför munnen om du vill och tycker det är kallt. Scott luvan är mer "figursydd" så den är grymt oskön att försöka dra ner.

Jonte96.

Välkänd medlem
23 nov 2010
1.498
1
16
Vilhelmina, Åre
Själv kör bara i en "buff" då dom funkar absolut bäst.
Men det måste ju va nått fel på passformen med glasögon och hjälm om du fryser så pass mycket.
Kan kör i -20 utan att känna ett vinddrag i ansiktet och blir det ännu kallare så tejpar jag bara igen hålen längst fram på hjälmen:)

Sir Alop

Välkänd medlem
30 sept 2011
1.078
0
16
Jag kör scott wind warrior då det är kallt och då man börjar köra för dagen och på transportsträckor,när man kört lite aktivt så är man varm och då åker den i fickan för när man leker går det inte ha huva på sig.
Det är helt omöjligt att frysa med windwarrior!

Sen skulle det aldrig falla mig in att köra med mössa,hjälm is tha shit!
Finns bara fördelar med hjälm:
-Skydd mot hårda smällar vid olycka
-Skydd mot kvistar
-Skydd mot vind/snö/kyla
-Snyggare än visa sitt eget tryne! :heh:

widetrak

Välkänd medlem
12 nov 2007
1.141
10
38
Kovland
Scott wind warrior funkar bra när det är riktigt kallt men bara så länge man inte kör aktivt och börjar pusta. En kompis har just klippt bort rutan med det tunnare tyget över munnen pga av kvävningskänslan och det blev bättre.

Oldspice

Aktiv medlem
5 jan 2013
54
0
6
Kiruna
Går alltså att köra med Scott Windwarrior utan hjälm, utan att frysa om det 20-25 minus celcius ? Eller måste man köra med Scott Face heater för att uppnå det? =P

t_o_m_b_a

Välkänd medlem
31 dec 2006
184
0
16
Finland
Klipp några små hål framför munnen på Windwarriorn, så fungerar den mycket bättre utan att man börjar frysa!

W

wettrob

Sinisalo har kvalité som vanligt, har funkat hur bra som helst.
Det lilla jag stör mig på är att när man andas så blir det blött och sedan fryser det direkt man tar av den från huvudet.
Men det kanske det är på alla?

krillnecks

Välkänd medlem
20 nov 2007
2.519
21
38
piteå
www.nogg.se
har också scott warrior masken jag klippte också hål för munnen blev mycket bättre då men inte perfekt har bara den då det är riktigt kallt annars kör jag med buff :)

Beretta

Välkänd medlem
11 okt 2006
5.519
33
48
Klippt hål i alla mina Scottluvor.

Riktigt kalla dagar drar jag halsbuffen utanpå Scottluvan nerifrån.

Funkar kanonbra.