Vad betyder modell beteckningarna?

Jimmu

Välkänd medlem
27 dec 2009
144
0
6
Hagfors
Hej!
Letar skoter just nu, och det lutar mot att det blir en Ski-doo.

Nu undrar jag vad alla beteckningar står för.

HO
XRS
RS
E-tec
TNT
R
Powertek
RER
X
SS
SDI

Kunde vara lite roligt om man kunde samla alla modell beteckningar i en och samma tråd, finns säker många ajg glömt, men det är bara att fylla på.
 

Marcs

Välkänd medlem
23 dec 2006
1.344
0
36
34
HO = High Output
X-RS = Lite snällare än RSn.
RS = Gjord för bana från fabrik.
E-tec = Nya insprutarmotorn, 600an kom -09 och 800an -11
TNT = Lite billigare, sämre dämpare b.la.
R = 800R (Nya 800an förutom E-tec), ska tydligen vara på 150 hk.
Powertek = 800 motor (Mer vet jag inte)
RER = Elback.
X = Är väl extrapaket (?)
SS = Sitter en 600 motor i 500SS (Antagligen för billigare försäkring)
SDI = "Halvinsprut"

Rätta mig gärna ifall jag har fel!

Mvh Marcs
 

bcool

Välkänd medlem
20 mar 2008
5.277
5
38
Luleå
Powertek = en motor som är ganska lik 800R, men i grund och botten är en helt annan motorserie än 800R. Powertek tillhör Rotax Serie III.
 

AnimaL

Välkänd medlem
18 apr 2005
1.020
2
16
50
Umeå - Yttersjö
tnt och 500SS har 593motorn dvs. kortslagiga 600cc motorn med förgasare 105hp typ , ruskigt fin o driftsäker maskin med låg soppaförbrukning och försäkring.
 

Jimmu

Välkänd medlem
27 dec 2009
144
0
6
Hagfors
Tack för svaren!
Om man inte har ambitioner till att tävla på bana är RS inget bra val då? Den saknar väl vissa funktioner? (Har för mig separat oljetank och bensinmätsre bl.a.?) Något mera?

Vad har en X-RS som inte en RS har?
 

Marcs

Välkänd medlem
23 dec 2006
1.344
0
36
34
Tack för svaren!
Om man inte har ambitioner till att tävla på bana är RS inget bra val då? Den saknar väl vissa funktioner? (Har för mig separat oljetank och bensinmätsre bl.a.?) Något mera?

Vad har en X-RS som inte en RS har?
Japp, på RSn lär du blanda olja själv och det finns ingen tankmätare. RSen verkar vara känslig på bestyckningen, kanske bara jag som märkt av det.. Dock går den stenhårt när den går klockrent!
Rejält nerdrevad från fabrik. Liten tank, brukar vara utbytt till den stora på dom flesta dock.

X-RS = Separat oljetank, tankmätare.
Snällare motor än RSen, inte lika känslig på bestyckning.
Lite snällare fjädring runt om.
X-RS fanns i 600 och 800an från -07. Även 600a med SDI motorn kom -07. -10 kom E-tec till 600an och -11 till 800an.

RS = Renodlad banmaskin
X-RS = Snäppet under RS, perfekt allround maskin. 800an går stenhårt.

Samma dämpare som resterande maskiner i MXZ-serien, men visst dom kanske är sämre än RS/X-RS och X-paketet.
Okej! Då har man lärt sig något nytt! :)

Mvh Marcus
 
Last edited: