Vad bör kompen vara på en f6 efi 04?

stenman500

Välkänd medlem
20 okt 2009
174
1
6
Örnsköldsvik
Som rubriken lyder.. Vad bör kompen ligga på för att klassas som bra? Kompen är 7,5 kilo på båda cylindrarna (utan pipa och kall motor). Går i eventuella köpes tankar och är fundersam över kompen som han har angivit.
 

ProSled

Välkänd medlem
19 dec 2008
2.226
1
36
Jag skulle nog bytt kolvarna om jag köpte den..
Allt över 8kg är okej imo
 

stenman500

Välkänd medlem
20 okt 2009
174
1
6
Örnsköldsvik
Jag skulle nog bytt kolvarna om jag köpte den..
Allt över 8kg är okej imo

Men ökar kompet mkt med pipan på? Spelar det någon roll om den är varm eller kall? Tänkte om det är skillnad när man har pipan på så kanske det blir ett bra komp? Eller är jag helt ute och cyklar?
 

Andersson

Välkänd medlem
31 jan 2007
1.338
1
16
Kiruna
Förstår inte varför pipan skulle öka kompen?
Och oftast blir det lägre komp vid varm motor då allt expanderat. 7.5kg är inte ok på en sådan motor tycker jag, då F7 motorn min ligger på 9.5kg å den har ändå gått 500mil.
 

stenman500

Välkänd medlem
20 okt 2009
174
1
6
Örnsköldsvik
Förstår inte varför pipan skulle öka kompen?
Och oftast blir det lägre komp vid varm motor då allt expanderat. 7.5kg är inte ok på en sådan motor tycker jag, då F7 motorn min ligger på 9.5kg å den har ändå gått 500mil.
Inser nu att jag tänkte lite fel. Okej, Aa det låter inte så bra med 7.5kg..
 

odysse

Välkänd medlem
17 jan 2008
3.531
3
38
luleå
om kompen är jämn så det med största sannolikhet inga fel , öppna pipan å lys in , om kolven gått långt byter man den (inte för att få upp kompen utan för att den är sliten/utmattad) , om kolven ser dålig ut byter jag den oavsett vad ngn kompmätare skulle visa , om allt ser bra ut har motorn rätt komp och effekt ....
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.639
802
113
Kramfors
Fråga hur många och hur snabba drag han gjorde för att få ut 7,5. Drar man sakta och bara 1 gång eller 2 så får man bedrövligt lågt komp. Jag drar minst 5 exakt lika snabba drag.

Den kan också vara porthöjd och då får man lågt komp på mätaren. Om den visar 7,5 med frächa cylindrar o kolvar/ringar och 5 snabba drag då är den hutlöst porthöjd (för mycket) och jag skulle passa mig!