Vad bör jag ge för denna skoter?

inzaight

Aktiv medlem
28 feb 2010
80
0
6
luleå
Tjena, har sett en skoter på blocket som ser rätt så fräsch ut på bilderna. Det är en AC zr 900 2003'a, har aldrig haft en skoter förut så jag har inte erfarenhet av pris och dyl. Vad bör jag ge för skotern?

Tacksam för svar.
 

Mack

Välkänd medlem
20 jul 2007
260
0
16
Sundsvall
Men varför en 900 om du aldrig haft skoter förut??? Skick, skick och skick sätter priset. 900:an är till för att köras hårt med, kör man hårt går saker sönder/blir snett och vint. Denna typ av skoter skall besiktas tillsammans med någon som är duktig på skotrar. Säkert en jätterolig maskin för den skotervane som vill ha en maskin som ska gå fort rakt fram. Som första maskin om du är utan erfarenhet skulle jag säga att detta är fel maskin för dig. Bara lite tankar från mig.
 

snowmobile5

Välkänd medlem
30 dec 2009
230
0
16
Umeå
Tjena, har sett en skoter på blocket som ser rätt så fräsch ut på bilderna. Det är en AC zr 900 2003'a, har aldrig haft en skoter förut så jag har inte erfarenhet av pris och dyl. Vad bör jag ge för skotern?

Tacksam för svar.

Som Mack skrev så är det väl inte direkt någon nybörjarmaskin, men du kan ju lika gärna ha kört någon annans.

Om fallet är så att du knappt har kört skoter förut så tycker jag du ska köpa dig en Enduro 500 00-01 och framåt, vars nu prisklassen faller sig in.

Det är en kanonskoter som drar lite bensin, bra drag och pålitlig. Kika på dom vettja :)

Mvh
 

inzaight

Aktiv medlem
28 feb 2010
80
0
6
luleå
Alltså jag har kört skoter förut, hyrt nästan varje påsk en skoter. Men jag vill ha en egen så jag slipper hyra:) Skrev lite luddigt i tråden. Ursäktar för det.

Mvh
 

Mack

Välkänd medlem
20 jul 2007
260
0
16
Sundsvall
Tycker ändå att Zr 900 känns fel för dig. Börja med att köpa en 600 cc maskin. Det räcker för alla som inte håller på med extremåkning. För samma pengar som en 900 borde du få en fin Lynx enduro, ski-doo mxz eller polaris edge om det nu är en kort maskin du är ute efter. Beror väldigt mycket på hur mycket pengar du är beredd att lägga ut. Men e maskin från 03-04 har generellt bättre körställning än en maskin från 00-01. Finns ingen anledning att köra 900. Har själv kört några 800 cc maskiner och nu gått tillbaka till 600. Aldrig kört 500. Men som sagt tycker att 600 räcker riktigt långt. Kolla runt lite på forumet om för och nackdelar med dessa maskiner (finns för och nackdelar med alla). Men framför allt stressa inte iväg och köp första bästa. Ta dig tid att åka och prova, känna, klämma osv. 900 känns fränt på papper men man ska köra den också.
 

Jeens_

Välkänd medlem
4 nov 2007
1.136
2
38
Luleå
Alltså förstår inte varför en som inte kört så mycket inte skulle ha en 800+cc skoter. Så fort man är i fjällen och kör uppför branter osv så är det ju en jäkla skillnad i framkomlighet mellan en 600 och en 800. Visst är man yngre och liten kanske en 600 är bättre just för att man kanske inte har fysiken. Men annars tycker jag han likväl kan kolla på en 800. Då slipper man ju bli less direkt och tänka "varför köpte jag inte en 800 ändå"

Och man kan ju även köra lika lugnt med en 800 som en 600, de reglerar man ju med sin tumme.

Men de är ju bara vad jag tycker och vi alla tycker ju olika :)
 

Jaockala

Välkänd medlem
28 nov 2009
658
0
16
Saken är ju att en 800 är både dyrare i drift, mkt tätare motorrenoveringar, rembyten etc etc hela skotern slits fortare, lite dyrare försäkring, därför är det en fördel med 600 som är lite billigare både i inköp och ekonomiskt
 

Jeens_

Välkänd medlem
4 nov 2007
1.136
2
38
Luleå
Jo på den fronten är det ju så givetvis men att en 800 är endast för "extremåkare" som någon nämnde tidigare håller jag inte med om.

Men visst är dom dyrare i drift, helt klart!