Vad använder Länsstyrelsen snöskoter till?

Startgas1

Aktiv medlem
7 okt 2009
84
5
8
Hittade denna på KVD. Lite överraskad över att Länsstyrelsen har ägt den.

Vad använder de snöskotrar till som kräver och motiverar en så dyr, törstig och vass/extrem skoter?

Har länsstyrelsen befogenhet att jaga skoteråkare i furbudsområden?

Sticker lite i ögonen att den dessutom är köpt (och antagligen använd) i Sveriges snöskoterovänligaste(?) kommun, Åre.

Undrar vad de satt för orealistiskt reservationspris..

300733007430075
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.626
797
113
Kramfors
De måste va lekfordon för varför skulle de har värsta sortens lössnömaskin annars. De här måste vi forska i för de va minst sagt underligt.
 

eing9911

Välkänd medlem
8 dec 2008
1.372
166
63
Offerdal, Jämtland
Ja de patrullerar vår fjällvärld. Naturbevakarna använder skoter i sin tjänst och vad de gör vet jag inte men nog kan det finnas behov för en summit. Jag har själv ägt en fd länsstyrelseskoter, en ranger 49 och den var väl använd om man säger så... men den blev ganska billig i inköp. Det kan nog vara ett rimligt reservationspris men däremot har jag varit med och budat på maskiner som mer eller mindre är fullständiga repobjekt och folk lägger bud som nästan ligger i nivå med blocketpris på en maskin i bra skick men det kan man ju inte klandra ägarna för...
 

eing9911

Välkänd medlem
8 dec 2008
1.372
166
63
Offerdal, Jämtland
När jag köpte rangern hade de en drös summitar på samma auktion. Jag skulle säga att vissa avlägsna ställen som de behöver besöka nog kräver något mer lättkört än ranger och commander.
 
Reactions: Sneeuwscooter

Startgas1

Aktiv medlem
7 okt 2009
84
5
8
Fast de borde ju kunna ta sig fram till alla ställen de behöver på en Tundra 600efi för halva priset mot en Summit 850.
 

eing9911

Välkänd medlem
8 dec 2008
1.372
166
63
Offerdal, Jämtland
Som sagt jag vet ju inte exakt vad de gör men om vi antar att de faktiskt måste göra ett jobb på en fjälltopp (rädda en järv, klappa en kungsörn, mäta snödjupet på en fjälltopp eller något annat konstigt...) hur ska de lösa det med en tundra. Kan ju även vara så att det var den skotern som fanns tillgänglig när det skulle köpas in en. Behovet finns säkert annars hade den nog inte köpts in.
 
Reactions: Sneeuwscooter

Trigger

Välkänd medlem
6 feb 2013
185
15
18
Piteå
Länsstyrelsen övervakar förbudsområden, så om någon är och klättrar
och beter sig som en idiot på något jävligt ställe i ett förbudsområde
ska dom då sicksacka sig fram till platsen med en Tundra bara för att se dom bränna iväg
utan en chans att följa efter?
Vore som att polisen skulle bedriva biljakter eller annan brådskande utryckning med en Fiat Punto
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.082
885
113
Stora Blåsjön
Fast de borde ju kunna ta sig fram till alla ställen de behöver på en Tundra 600efi för halva priset mot en Summit 850.
De har flera tundror också men det handlar om arbetsmiljö. men en tundra tar sig verkligen inte fram lika bra som en summit.
 

Startgas1

Aktiv medlem
7 okt 2009
84
5
8
Haha, jo ni har såklart rätt att en Summit kan vara lämpligare i vissa fall.
Men jag undrar hur många tillfällen de verkligen använder dess potential.
 

Tengil

Välkänd medlem
23 mar 2005
823
48
28
Dvärsätt, Jämtland
Inget ovanligt, har sett flera summitar på kvd genom åren som ägts av Länsstyrelsen i Jämtland. Som sagt så lär det vara naturbevakarnas skotrar, finns mycket förbudsområden att hålla koll på..
 
Reactions: Sneeuwscooter