Vad är skillnaden imellan lynx och skidoo?

MallaN

Välkänd medlem
1 okt 2009
522
2
18
Gävle
Vet av goda källor att karlsson___ aldrig kört en skoter med pps boggi :) R-motion är dålig kopia av pps! Kan någon svara mig på varför vissa skotercross åkare i Skidoos stall har pps boggi i sina skidoos?
Dålig kopia av PPS? Antingen har du aldrig sett en PPS boggie eller så har du aldrig sett en Rmotion boggie. Jämför geometrin på en PPS med en Rmotion så kommer du se att de är inte ens närheten på lika i geometrin. T.ex. så är PPS boggien OKOPPLAD medans Rmotion är KOPPLAD.

R

räsern

Ok kolla fjädrings vägarna i båda boggisarna :) no hard feelings ;)

Neko

Välkänd medlem
5 jun 2011
458
2
18
Ok kolla fjädrings vägarna i båda boggisarna :) no hard feelings ;)
Så om min Sno Pro hade haft samma fjädringsväg som på våran gamla TNT, är då Arctic boggien en dålig kopia på Ski-Doo'n? Låter lite långsökt :)

Det här tycker jag är en intressant tråd, har faktiskt undrat mycket över vad den egentliga skillnaden är! Det jag hört är ju PPS boggien som det slåss mycket om här i tråden verkar det som, sen har jag sett att Lynx har en helt annan framvagn.

R

räsern

Jo men du måste se på en pps för att förstå vad jag menar, i r-motion är den vinkeln på ena fjädern som skiljer. Sen har pps och r-motion inte många andra likheter vad jag vet

melmaq

Välkänd medlem
1 jan 2000
2.916
1
38
www.lynxtalk.se
och med detta uttalande
räsern
vad jag vet
så vet vi att du inte vet skillnaden, punkt.

Det fundamentala med Rmotion boggien är dess (för brp) nya sätt att arbeta, räsern säger att de bara är en vinkel på en fjäder som skiljer. Att man poängterar detta är ju inte så fel, att man inte fattar hur stor upphängningen och infästningspunkterna på fjädern gör, kanske inte alla gör.

att bagatellisera över geometri i fjädringssystem, är lätt, det ser ju inte så konstigt ut.
Dämpare fram, dämpare bak, längre slaglängd här klart. denna är bättre klart.

Är man insatt i hur avancerad denna geometri egentligen är i deras nya boggie så är de lätt att urskilja på ett forum vilken som svamlar och vilka som inte gör de.

Angående fjädringsvägarna så har Rmotion 394 och PPS har 390, vare de du ville poängtera räsern?

PPS fjädringen är awesome, ingen kan säga något annat. Men den är inte ny, och nya grejer är på väg. inte så konstigt.
Rmotion är boggin som Polaris hävdar inte kan byggas, utan att göra en konstruktion som den vi ser i deras Rush, dvs. fullt ut progressiv.

Som sagt, pps är grym, men de finns ny saker nu.

[video=youtube;wmNYrV1zN9w]http://www.youtube.com/watch?v=wmNYrV1zN9w[/video]

De största skillnaderna på skidoo och lynx är just deras framvagn och boggie, förstärkningar finns till bägge om man vill ha de. För väldigt många passar en Boondocker lika bra som en Freeride. Lynx har inte samma bredd i sortimentet helt enkelt som skidoo, då de bla inte erbjuder någon inriktad lössnömaskin. Att säga att den ena är vekare än den andra, att den ena väger mer än den andra, de e bara personliga preferenser som avgör de skillnaderna. Förstärkningar finns att köpa, elstarter finns att köpa.
Vill du inte lägga ut pengar på detta efter inköpstillfället, så sätt dig och kolla vilka på sprängskisser vilka modeller som har vilka förstärkningar innan du köper, ifall de e så viktigt.

R

räsern

ok just nu ligger dom på samma pris kurs om vi kollar på 600. Motbevisa mina argument istället

snodddas

Välkänd medlem
23 jan 2010
1.846
4
16
Lappland
ok just nu ligger dom på samma pris kurs om vi kollar på 600. Motbevisa mina argument istället
Ski-doo Expedition SE E-TEC 600 149900:- Lynx Adventure Grand tourer E-TEC 600 136900:- Exakt samma maskin nå tycker jag Ski-doon är dyrare eller??

k-len

Välkänd medlem
12 jul 2005
8.891
38
48
36
mellansel
www.skoterlon.nu
Vad har du haft för argument då? Tycker hälften av dina inlägg här handlar om att PPS boggien är bäst. Punkt.

Än sålänge är det dåligt med konkret info på vad det är för skillnader, och du verkar inte veta vilka skillnader det är.

R

räsern

Det finns nya 600 som ligger på samma kurs men nu när en börjat hoppa på en slutar ju inte folk direkt :) Pps är bästaste bästaste i världen ELLER?. Anledning att den nämns är för att ni ifrågasatt ungefär allt jag skriver, har försökt få er tuffingar på forumet att hålla er till topic

edvinsjolund

Välkänd medlem
8 jan 2006
5.598
4
36
41
Roknäs
Det finns nya 600 som ligger på samma kurs men nu när en börjat hoppa på en slutar ju inte folk direkt :) Pps är bästaste bästaste i världen ELLER?. Anledning att den nämns är för att ni ifrågasatt ungefär allt jag skriver, har försökt få er tuffingar på forumet att hålla er till topic
Ta det inte så hårt, försök att bara ta in det nya du får läsa.
Ibland får man ge upp och gå vidare.

Gillarsnö

Välkänd medlem
27 jan 2010
578
1
16
Hudiksvall
Jag har jämfört mycket mellan xr-s 800 och rave 800 och de ja kommit fram till är bla priset, skidoo 152tusen och 305 matta med 32 kammar kyb36 dämpare, racing reglage till backen och rMotion boggi. Lynx 147tusen, har gamla pps boggi fast med 330(327)lång matta och 38mm kammar och kyb40 båda bakre dämpare, mjukare sidokåpor annan lampdelare fram och klarglas bak chassie förstärkning vid bakre a-armsinfästning mer påkostat reglage till lyser å back men en högre tjänstevikt på Lynxen. Lika motorer och variatorer. Men ja kan inte säga vilken som är den bättre och ja skulle kunnat köpt vilken av dom som hellst men tillfälligheter gjorde att de blev lynxen för mig. :)

Last edited:

k-len

Välkänd medlem
12 jul 2005
8.891
38
48
36
mellansel
www.skoterlon.nu
Jag har jämfört mycket mellan xr-s 800 och rave 800 och de ja kommit fram till är bla priset första 152tusen och 305 matta med 32 kammar kyb36 dämpare, racing reglage till backen och rMotion boggi. Lynx har gamla pps boggi fast med 330(327)lång matta och 38mm kammar och kyb40 båda bakre dämpare, mjukare sidokåpor annan lampdelare fram och klarglas bak chassie förstärkning vid bakre a-armsinfästning mer påkostat reglage till lyser å back men en högre tjänstevikt på Lynxen. Lika motorer och variatorer. Men ja kan inte säga vilken som är den bättre och ja skulle kunnat köpt vilken av dom som hellst men tillfälligheter gjorde att de blev lynxen för mig. :)
Mycket bra svar med info som hör till tråden. Tack för matnyttig info:)

Swikberg

Välkänd medlem
3 okt 2008
762
0
16
söråker
en fördel med skidoo är just att dämpare är enkla att justera för den som är lite ovan.

dock kan ja tycka att de är ett jävligt dumt ställe och sätta justeringen på varför inte sätta dom på tunneln istället för fotstegen?

sedan lite som känslan är att skidoo kommer med något som lynx tar efter året efter. iof kanske till viss fördel med då mycke hinner testas ut lite på ski doo modellerna innan.

dämparna beger ja mig inte in i en diskussion då dessa alltid är högst personliga men oftast klarar man sig länge och väl på org dämpare men olika chimsningar är ju att föredra beroende på körstil. som i min lynx även fast maskinen var i princip ny så vill ja ändå ha hårdare dämpning så vart chimsa på lite hårdare och vips fick ja en helt ny skoter som sväljer allt. men skulle svensson komma och ta den för en grilltur så skulle han grina ihjäl sig för att den skulle va stum i varje grop.