Vad är reeds ventiler

isyan.tamburaci

Välkänd medlem
10 okt 2009
134
0
6
Luleå
Hej,
jag undrar vad reedsventiler är och vad har de för funktion?

kollade runt på forumet men det står ingenstans.

Tacksam för svar.
 

Laaf

Välkänd medlem
25 jan 2010
344
0
16
Närpes, Finland
De öppnar då kolven går uppåt och tillåter luft och bränsleblandningen att sugas in i vevhuset, och då kolven vänder neråt stänger de, för då kolven går neråt så pressas luft och bränsleblandningen upp från vevhuset via kanalerna till cylindern. Helt enkelt en backslagsventil.
 

Freddefart

Aktiv medlem
8 sept 2009
68
0
6
Är det stor skilland att byta till "värre" reeds" typ V force ?. tillexampel. jag som har en helt orginal 700ves motor från 05. skulle jag märka någon skilland? Mår motorn bättre av att byta till värre grejor eller lika som org?
 

Wikstrom

Välkänd medlem
24 aug 2010
452
2
16
Boden
Du kan ju byta till värre reeds, typ v force eller boyesen, och de kanske kommer ge en viss skillnad, Men som i all trimning, vissa saker passar bättre ihop med andra, t.ex värre reeds tycker om att ha portad cylinder, en prtad cylinder passar bättre ihop med en bra eftermarknads pipa, man dra det här hur långt som helst, bara plånbolen som sätter stopp
 

Freddefart

Aktiv medlem
8 sept 2009
68
0
6
Jaa det är klart dum fråga av mig =/ Men tänkte bara man läser så mycket om att byta reeds ska vara så bra. Hade inte tänkt att få mere Hk i motorn utan snarare om det blir en helt ny karaktär på motorn?
 

isyan.tamburaci

Välkänd medlem
10 okt 2009
134
0
6
Luleå
Tack för svaren!
Då jag har kollat i motorn så, vet jag inte om jag har reedsventiler. FInns de på Yamaha XLV 540 -88 eller är det bara på nya maskiner dom finns på?
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.642
802
113
Kramfors
Du har reeds och man får en bet rappare kännsla med Boyesenblad som nog är dom enda som finns till din maskin. Man kan även porta upp korgarnas reedhål en aning för att få ut ännu mer mos ur Boyeserna. Den lär också dra en aning mindre soppa då dom gamla säkert är slut.
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.642
802
113
Kramfors
Om jag inte är fel ute så sitter det väl en rotax 640 motor med rotorslid i även mx modellerna? Jag har dålig koll på när den motorn ramlade in i mx. Mach1 maskinerna har ju denna motor 91 och det är ju världens effektivaste bränslemating till 2takt. Inga reeds i världen kan mäta sig med rotax rotorslid som satt i 640-670 motorena. Men dom blev för dyra att tillverka så dom har gått ut tyvärr.
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.089
887
113
Stora Blåsjön
Är det en vätskekyld från 91 och rotax så är det slidmatning. Finns ju lite olika slidskivor man kan leka med där :) som man kan ändra motorn karaktär rätt mycket med. Sen älskar slidmatade motorer stora förgasare så det är bara på med dubbla mikuni 44or.