Vad är normal förbrukning på en 05 switchback.

Snötomten

Välkänd medlem
7 feb 2011
100
0
6
Fettmule
Har köpt en sådan och jag tycker den verkar vilja ha lite väl mycket.
Några nål/munstycke inställningar som går att göra om det behövs?
det är 800 modellen för övrigt och den är helt i orginal utförande.
 

olofmikael

Välkänd medlem
23 okt 2008
1.646
0
16
Strömsund
hur mycket är lite väl mycket?
min drar blandad körning ca 3-3,5 liter/mil,
vid långkörning med jämn gas kan ja ligga under 2,8 liter/mil,
vid bus och en massa gaspådrag så kan de dra iväg från 3,5 liter/mil och uppöver. :)
 

olofmikael

Välkänd medlem
23 okt 2008
1.646
0
16
Strömsund
hmm.. det är ju i runda slängar runt 4 liter/mil? appropå på bensinförbrukningen upplevde ja att min drog mer soppa i helgen när ja körde i princip sjö/led i 4,5 mil än när ja spårade i åtminstone 50 cm puder i ca 4 mil.. men eventuellt att du kollar över din bestyckning osv! :)
 
Last edited:

Snötomten

Välkänd medlem
7 feb 2011
100
0
6
Fettmule
Verkar stämma som du säger. Har testat och kört den nu så snällt det bara går efter led och tankade upp och kollade.
Då hade den dragit 2.3l/mil.
Buskörde sedan tillsammans med en polare.
Har sju mil på mätaren nu och ska busköra till macken i morgon och kolla vad det ger för resultat.
Enl mätaren så ligger den runt en kvarts tank kvar, men den verkar vara rätt så opålitlig.
 

olofmikael

Välkänd medlem
23 okt 2008
1.646
0
16
Strömsund
gasen styr förbrukningen?... :) och ja, mätaren har aldrig fallit mig i smaken, tankar när de börja bli några mil å då de ser ut att vara lite i tanken. lycka till och kör lugnt med buskörningen ;)
 

mattstar

Välkänd medlem
13 sept 2010
509
0
16
Östersund
Hmmm, min drar under 3 liter och då är det mycket lössnö och en del gasandes på led dvs. rätt blandat med andra ord:)
 

Snötomten

Välkänd medlem
7 feb 2011
100
0
6
Fettmule
Hann inte fara och tanka idag. Började smörja upp den och kolla fjädringen och det drog ut på tiden.
Den har varit inne på en Auktoriserad firma för service för 10 mil sedan.

Samtliga fettnipplar hade inte rörts.
5-6 pump innan man skymtade fett.
Moment stoppen satt 4mm för långt bak
Hastighetsmätarwiren låg mot start drevet.
Cyllinderfotmuttrar ej åtdragna.

Fy faen det går inte o lej folk till de enklaste saker.

Nu kommer jag banne mig gå igenom hela checklistan o kolla.

Återkommer med vad den dragit efter busköret i morgon hoppas jag.
 

mattstar

Välkänd medlem
13 sept 2010
509
0
16
Östersund
Faan va tråkigt att höra och vilka jävla pajaser;( Har kolla tmin nu igen angående bräsnle och ett mer bra rikmärke äe mellan 3 till 3.5 liter. Men körde den på 2.8 nyårshelgen och det var inte direkt lugn körning men kanske mest led iförsig ändå:)
Styrhöjare har jag om du inte har och är intresserad (3")

Mvh
 

Snötomten

Välkänd medlem
7 feb 2011
100
0
6
Fettmule
När den verkar vara tjalalala servad drog jag mig till minne detta ur en annan tråd.

Låter konstigt att den drar 6l milen samtidigt som den får för lite soppa när den ska startas, men håller med Kawaingo kolla kompan den kan ju vara duktigt slut, då stämmer det rätt bra med hur den uppför sig. Men glöm bara inte att variatorernas skick påverkar bränsleförbrukningen MYCKET. Min gamla rev pro 800 drog 10l /mil renoverade primären och kom ner på 3,5l /mil
Kanske ska ta en titt på den bara för o ha det gjort.

Jo jag har funderat på sådana. skickar ett pm
 

Snötomten

Välkänd medlem
7 feb 2011
100
0
6
Fettmule
Har tankat upp och slutnotan hamnade på 3 liter/mil
Har kört på led nu också i snitt fart runt 70 med enstaka 110 körningar över några sjöar.
då hade det bara gått 2.7 liter/mil.

Tja inte så illa för en 800 kubikare antar jag.