Vad är detta?

backmouse

Välkänd medlem
24 feb 2011
192
40
28
V-ås
Tappade en liten skruv under motorn. Ner med plock magnet å rota runt...och fick upp detta istället!!
Maskin: Sabercat 700 LX -05

Länk till bilden..
Vad tusan är detta?

Tycker det ser ut som något fäste/stopp. Men vad jag kan se är motorfästen samt linjerings fäster mellan primär/sekundär på plats.
Kan inte hitta något som matchar i verkstads handboken.

Någon som har en ide?
//Henke
 

EJakobsen

Välkänd medlem
4 apr 2012
880
2
18
Hassela
Rent spontant tycker jag det ser ur som en del av en "avdragare", en sån som man genom att dra hastigt i en klump över en stång med en krok på drar loss tex packboxar och dyl.
Typ denna:


Men som sagt bilden är mycket liten så de kan mycket väl vara vad som helst :)

Mvh Erland
 

jonke

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.247
5
38
Kramfors
Jag gissa på motorkudde som man spänner motorn. Kommer inte på vad man kallar det för.
 

ika

Välkänd medlem
1 jan 2012
1.238
2
38
Luleå
Jag gissa på motorkudde som man spänner motorn. Kommer inte på vad man kallar det för.
Typ vridstoppet menar du? Det hade han ju kollat att det satt på plats.
Men det ser ju onekligen ut som nån sorts spänngrej. Inte på nån vajer då som den ska sitta?
 

AlexA

Välkänd medlem
25 jan 2011
1.356
0
16
Vad jag ser av bilden är jag rätt säker på att det ej kommer från skotern.. Min gissning går mer mot ejakobsens håll..
 

backmouse

Välkänd medlem
24 feb 2011
192
40
28
V-ås
Skall fixa bättre bilder. Märkligt då bilden är perfekt på Picasa, men här en miniatyr.

Ingen avdragare/runk. Det är ett gummistopp i änden på ett aluminium rör med invändig gänga. Precis som ett justerbart stöd av något slag.
Liknar som sagt moment stoppet, men är annorlunda och originalet sitter korrekt på plats.

Återkommer när min IT avdelning i hjärnan, förstår varför bilderna blir små :eek:hwell:
 

AlexA

Välkänd medlem
25 jan 2011
1.356
0
16
Jaha, enligt min iphone-skärm så ser det absolut inte ut att kunna vara motorstödet men då har du nog svaret på din egen fråga..
Antingen har originalet lossnat och tidigare ägare har ersatt det, eller så har tidigare ägare monterat ett extra stöd som lossnat..
 

backmouse

Välkänd medlem
24 feb 2011
192
40
28
V-ås
Borde ha bättre bilder nu.
Denna pryl visste jag inte var den skulle sitta, då den skvalpade omkring nere på bukplasten.


Ser ut som någon form av moment stopp/linjerings justering. Men manualen talar bara om denna på PTO sidan. Som sagt så sitter den på plats korrekt.


Lite letade på sprängskisser visade denna del som liknar det jag hittade.


Efter lite letande hittade jag ett tomt bult håll på mag sidan nedanför EFI.
Så här skall den sitta.


Kan ju förklar strul med slirande, hoppande rem när det går tungt. Och kärvande primär variator pga rem damm.
Har definitivt inte varit monterad så länge jag har haft skotra. För inte kan väl jag ha missat det.:eyebrows:
Jag har bara gjort fel en gång..då var det ett misstag!
Återstår att montera och testa...på rimfrosten :mad2:

Tack för alla svar.
//Henke
 

camata

Välkänd medlem
25 okt 2005
3.870
9
38
Är jag icke trovärdig i mitt tidigare svar?

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2
 

KalleT

Välkänd medlem
8 nov 2008
2.350
3
38
Frösön/Rönnöfors/Offerdal
det är ett momentstopp som ska hindra motorn att vrida sig,om orginalet sitter där så lä ju nån annan ägare trott att han kört bort det å monterat ett nytt stopp,
de tror jag iallafall