Vad är dethär för variator? och vilken gäng är det på den?

rickee7

Välkänd medlem
26 sept 2009
127
1
18
Skellefteå
Jag måste bort med min variator på min citation 3500 -80, motorn är en rotax 277. Jag lyckas inte hitta någon som helst info om den. Egentligen det ändå jag vill veta är vilken bult jag behöver för att ta bort den, har tänkt använda "oljemetoden". Även vars jag kan köpa en sådan skulle underlätta. Undrar även hur hårt man ska skruva åt bulten sen. Om nån sitter och trycker på nån hemsida med sprängskiss eller annan bra information om citation 3500 så dela gärna med den då jag hittar nästan ingenting.

bilder på variatorn


 

ProSled

Välkänd medlem
19 dec 2008
2.226
1
36
Troligen någon originalvariator.
Om det inte är nån gängad variator kan du hälla olja i "hålet", och gängtape på bulten så låssnar det lättare än avdragare.. som hydraulik
 

rickee7

Välkänd medlem
26 sept 2009
127
1
18
Skellefteå
Som jag skrev är det exakt den tekniken jag har tänkt använda. Men man måste köpa en bult som passar i dom yttre gängorna, inte samma som variatorbulten sitter i, för dom håller fast veven. Har jag hört/läst i alla fall? Vet i alla fall att det finns 2 gängor en mindre längre in som den långa bulten sitter i och en större längst ut som inte används till något annat. Antar att det är den man måste använda. Och originalvariator tror jag också men det hjälper mig inte då jag inte hittar nån sprängskiss, eller något som kan hjälpa mig ta reda på vilken bult jag behöver. Finns det något sätt att mäta vilken gäng det är? Gissar att det inte är en vanlig M bult.
 

polarisindy400

Välkänd medlem
11 jan 2009
3.386
16
38
piteå
ja du kan inte ta bulten som sitter original och håller fast variatorn, du måste ha en som går i dom yttre gängorna på variatorn. men vet ej vad det är för variator och vad det är för gäng
 

rickee7

Välkänd medlem
26 sept 2009
127
1
18
Skellefteå
Precis som jag trodde. Frågan är bara hur jag ska lyckas ta reda på vilken gäng det är, Om man skulle hitta någon avdragare som ska passa så får man veta gängen, men jag skulle bli ytterst förvånad om jag hittade någon som det stod att den ska passa min. Gängens mått (stoppade ner skjutmått och mätte) är cirkus 13-14mm. Är det möjligt att en vanlig M bult i rätt storlek kan funka? Men då måste man väl veta stigningen, hur tar man reda på den? prova sig fram?
 

bcool

Välkänd medlem
20 mar 2008
5.277
5
38
Luleå
Jag är 99,9% säker på att det är en tum-gäng, gissar på UNF 9/16"
Gamla ski-doo har knappast m-gäng.
 

rickee7

Välkänd medlem
26 sept 2009
127
1
18
Skellefteå
Precis som jag trodde men inte hoppades på. Dom är inte lättast att hitta sådana bultar, kanske finns på laitis, mekonomen eller liknande? men om jag hittar så kanske jag ska lita på din gissning och provar. Borde inte vara hela världen om den inte skulle passar borde inte vara så dyrt.
 

marino carlsson

Välkänd medlem
30 nov 2006
148
0
6
LYCKSELE
Ett tips är att ställa frågan eller söka i sökavdelningen på retroskoter.com forumet för veteranskotrar. De du inte får reda på där ang veteranskotrar behöver du inte veta.. Ett bra tips!