Vad är det som skorrar och skrapar när man lägger i backen?

N.Blomqvist

Aktiv medlem
3 okt 2014
83
0
6
Härnösand
Jag verkar ha något knas med backen på min RS Venture TF -11.

När jag lägger i backen så funkar det oftast först, men släpper man gasen och stannar, och sedan gasar igen så skrapar och skorrar det bara men skotern rör sig inte.
Då måste man köra framåt och sedan lägga i backen igen.

Det känns som om det är för stort motstånd, som tex. barmark, uppförsbacke, etc. så är det något med backväxeln som kuggar över och inte orkar driva.

Var ska jag börja felsöka? :eek:hwell:
 

JiBe

Välkänd medlem
2 feb 2008
816
1
16
Kåge
Feljusterat stag till backen!
Skulle nog inte använda backen i onödan innan det var åtgärdat om jag var du. Backdreven i lådan är inte helt gratis...

Lägg växeln i "forward", justera på staget som går lodrätt i bakkant på lådan.
Lossa bara muttrarna, en är höger och en är vänstergängad, vrid bara på staget så att det blir så långt som möjligt, du kommer att känna att det "tar stopp". Vrid tillbaka det 1/4-1/2 varv och dra åt muttrarna.
Provkör och se så att det funkar. Om man har vridit staget för långt så kan backen ligga i fast än man har spaken i forward efter man har backat. Då är det bara att finjustera genom att vrida tillbaka staget lite så att det blir kortare...
 

N.Blomqvist

Aktiv medlem
3 okt 2014
83
0
6
Härnösand
Feljusterat stag till backen!
Skulle nog inte använda backen i onödan innan det var åtgärdat om jag var du. Backdreven i lådan är inte helt gratis...

Lägg växeln i "forward", justera på staget som går lodrätt i bakkant på lådan.
Lossa bara muttrarna, en är höger och en är vänstergängad, vrid bara på staget så att det blir så långt som möjligt, du kommer att känna att det "tar stopp". Vrid tillbaka det 1/4-1/2 varv och dra åt muttrarna.
Provkör och se så att det funkar. Om man har vridit staget för långt så kan backen ligga i fast än man har spaken i forward efter man har backat. Då är det bara att finjustera genom att vrida tillbaka staget lite så att det blir kortare...
Tack! :)
Provade detta nyss.
Fick det att funka bra genom att justera som du skrev.

Efter en provkörning med flera fram och back så blev det dock lika dant igen. :(
Nu står den inkörd i garaget och kommer att måste bogseras ut.
Trött på skiten nu.
Dessutom slamrar den i variatorn. Är det normalt?
 

Ionizer

Medlem
9 apr 2012
12
0
1
Övik
Jag hadde problem med att få i backen på min RX-1 och när jag kollade på länkaget så var det ett ganska stort glapp mellan själva växelspaken och armen som sitter strax under. Armen har ett fyrkantigt hål och axeln är fyrkantig men den var sliten. Det resulterade i att man tappade "slaglängd" och det spelade ingen roll hur hårt man drog åt muttern som håller ihop delarna. jag löste det med en svetspunkt och sen dess har backen fungerat perfekt.
 

N.Blomqvist

Aktiv medlem
3 okt 2014
83
0
6
Härnösand
Rev kåpan in till backdreven, och dom var i bra skick.
Kollade alla bultarna i läckaget till backen.
Alla var så slitna att det glappade.
Nya friska bultar, så nu funkar backen kanon på min med. :)
Passade även på att serva hela maskinen med ny olja + filter, smörja alla nipplar, renovera variation, och byta lagret på drivaxeln.
Så nu jävlar, nu kör vi!