Vad är det här?

Jonas Jonsson

Välkänd medlem
28 okt 2012
416
1
16
28
Bräcke
Hej!
Denna bit hittades mellan kolven och topplocket på en Summit 800 X -02 men jag vet inte vart den kommer ifrån. Vi trodde först att det kom från kolvbultslagret, men har räknat och alla 28 nålar är där.
Är det någon som har en aning om var den kommer ifrån? :)

800PSR

Välkänd medlem
28 feb 2009
1.476
2
16
Vikmanshyttan
Svårt att säga när man inte vet storleken. är den lika som dom i kolvbultslagret? Kanske någon har bytt tidigare och tappat ner den i vevhuset.
Kovringsstiftet?

monno

Välkänd medlem
16 okt 2010
3.634
101
63
Örnsköldsvik
Ta en bild när den ligger brevid något man vet storleken på, typ tändstickask, snusdosa m.m. så är det lättare och fatta vad det kan tänkas vara =)

800PSR

Välkänd medlem
28 feb 2009
1.476
2
16
Vikmanshyttan
Självklart ska du byta båda.
Snopro kolvarna har blivit riktigt bra och prisvärda på senare år, även wiseco men dom är dyrare och du måste vara ännu nogrannare med varmkörning.

dieselknugen

Välkänd medlem
21 okt 2009
564
0
16
Hemma
Kör nog på snopro.
Sen så måste jag byta bort det lösa nållagret :)

neeeejjjj!!!! köp inte snopro är bara skit!! köp org kolvar kostar lite mer men 1000% bättre , vill du köra 20 mil sen byta kolv igen så rek jag snopro,

byta nål lager är bra å göra byt båda. men alla nål lager sitter lösa på pinbulten

sen ska man vara noga med varmkörning med alla oavsett kolv.

kolvar hittar du på rinab.nu billigt å snabb lev

glöm inte å köpa nya packningar också =)

snötoken

Välkänd medlem
2 mar 2012
1.163
114
63
Jag har monterat snopro kolvar i tre maskiner och har då aldrig haft problem med dem.

Original är väl oftast bäst, men snopro är helt klart ett bra budget val.

800PSR

Välkänd medlem
28 feb 2009
1.476
2
16
Vikmanshyttan
neeeejjjj!!!! köp inte snopro är bara skit!! köp org kolvar kostar lite mer men 1000% bättre , vill du köra 20 mil sen byta kolv igen så rek jag snopro,

byta nål lager är bra å göra byt båda. men alla nål lager sitter lösa på pinbulten

sen ska man vara noga med varmkörning med alla oavsett kolv.
kolvar hittar du på rinab.nu billigt å snabb lev

glöm inte å köpa nya packningar också =)

Som sagt Sno Pro har haft problem, men sedan ett par år tillbaka är dom riktigt bra och rekomenderas av erfarna Rotaxtrimmare/handlare. körde själv med dom i min 800R och funkade klockrent. Klart bättre toleranser än originalkolvarna. Wiseco är smidda kolvar och kräver avsevärt mer varmkörning av motorn. smidda kolvar har ett större kolvspel innan dom blir varma.