vad är det för motor i en

stormen_

Aktiv medlem
20 nov 2011
68
0
6
Iggesund
Jag undrar vad det är för motor i min Arctic Cat eltigre 530 EXT -89 alltså vad den heter. Om det är en spirit eller en rotax?
 

Mr Racing

Välkänd medlem
5 mar 2011
260
0
16
Den kallades Spirit , men är en Suzuki .

Googla lite på Arctic Cat Spirit ,,, så kommer du få en hel del historik ang Arctic Cat.
Man får ju inte länka här till andra sidor , annars hadde du fått en bra länk här

:ciao:
 

Tobbe...

Välkänd medlem
2 jan 2006
3.164
5
38
Västernorrland
Den kallades Spirit , men är en Suzuki .
Den motorn har väl aldig benämnts som Spirit?
Dom gick väl över till Suzuki -86 el om det var -87, och såvitt jag vet lämnades det namnet åt historieböckerna då?

Edit:
För övrigt är ju 530 motorn en kanonmotor-relativt snål, stark och driftsäker, även om det kanske börjar vara lite si och så med den saken såhär tjugo plus år senare.
Minns att vi jämförde en 530 med en WC 650 när dom var ny, och även om Vildkatten gick bättre så var det inte alls så stor skillnad dom imellan.
 

Mr Racing

Välkänd medlem
5 mar 2011
260
0
16
Tanken då frågan kom , då han jämför Spirit och rotax , är motorn utbytt kanske där ? , en rotax 503 fläkt och en Spirit 500 är rätt lik om man inte är så säker på motorer eller ? .
Eller vad tänkte du Stormen , om inte annat skall det ju stå klart och tydligt på motorn vad det är

Annars är det ju som sägs en Suzuki orginal i den
 

stormen_

Aktiv medlem
20 nov 2011
68
0
6
Iggesund
det sitter orginal motor i den Och jag jämför inte,. MEN har inga toppar till den så det är därför jag villa veta vad den heta. har inga bilder på motorn men kan fixa det senare ikväll. Och även om nån har toppar liggandes så HOJTA!