vad är det för kabel som sitter på förgasaren???????

COUNTACH

Välkänd medlem
25 apr 2007
103
0
16
råneå
går en kabel till varje förgasare på min thundercat 1000 -99 på sidan om förgasarna och ser ut som någon givare.har den nått att göra med vid gashäng att den ska bryta tändning eller nått? dom är utdragna på min skoter men undrar vad dom är till för? ska dom vara utdragna eller inte? eller spelar det ingen roll?
 

Jimmy

Välkänd medlem
13 okt 2006
3.212
0
36
43
Kiruna
Jag har inte heller riktigt förstått de där men det är någon magnetiskt switch tror jag de var. Var å frågade hos min ÅF på den tiden jag körde t-cat :)
 

Bjarven50

Välkänd medlem
6 jan 2005
196
0
16
Bodträskfors
Dom är till för att slå från tändningen om gasen frysit fast eller liknande och man brukar "kortsluta" dom med varann och sen rycka lös dom från gasarna när dom börjar krångla (vilket dom nästan alltid gör)
 

AC_zr

Välkänd medlem
2 sept 2008
1.074
0
16
vilhelmina
sorry om jag låna tråden lite

men hur vet dom där kablarna när gasen frusit eller om man kör en fullgas repa
 

Mikael_N

Välkänd medlem
12 aug 2004
4.403
4
38
55
Kalix, Sweden
www.kartman.se
sorry om jag låna tråden lite

men hur vet dom där kablarna när gasen frusit eller om man kör en fullgas repa

Sitter även en givare i gashandtaget som känner av om du verkligen håller full mutter med tummen eller om det bara är gasarna som gör det.

Yammas lösning, men jag antar att det är liknande på Cat.
 

AC_zr

Välkänd medlem
2 sept 2008
1.074
0
16
vilhelmina
okej för jag hade några kablar som gick till gasarna på min zr som var urkopplade så jag koppla in dom igen men de hände inget :S
 

jocke_91

Välkänd medlem
12 feb 2008
499
0
16
Nyland
hänggas brytaren bruka ju sitta uppe i tummgasen. kan de inte va elektrisk förgasarvärmare då? ja vet att på många skotrar så äre förgasarvärmare fast med kylarvatttnet.
 

camata

Välkänd medlem
25 okt 2005
3.870
9
38
Arctics system fungerar så att när den känner av att man har släppt gasen men de fortsätter att gasa själv så bryter den tändningen så den går ner på tomgång igen.
Som kuriosa kan vi väl även diskutera EFIns funktion med gashängsskydd.
Om jag inte misstar mig helt så sitter det en mikrobrytare mot pinnen som tumgasen roterar runt, och när den brytaren påverkas så att den känner att tumgasen är släppt/slapp men att TPSen känner att spjällen är öppna (="wiren spänd) så bryter den ned till tomgång/stopp.
I princip, ja?
 

COUNTACH

Välkänd medlem
25 apr 2007
103
0
16
råneå
Som kuriosa kan vi väl även diskutera EFIns funktion med gashängsskydd.
Om jag inte misstar mig helt så sitter det en mikrobrytare mot pinnen som tumgasen roterar runt, och när den brytaren påverkas så att den känner att tumgasen är släppt/slapp men att TPSen känner att spjällen är öppna (="wiren spänd) så bryter den ned till tomgång/stopp.
I princip, ja?

okej! så med andra ord så kan man ha den urkopplad, gör ingen skillad förutom om gasen haker sig? :hello:
 

camata

Välkänd medlem
25 okt 2005
3.870
9
38
okej! så med andra ord så kan man ha den urkopplad, gör ingen skillad förutom om gasen haker sig? :hello:
Beroende på om den påverkade brytaren är öppen eller stängd.
Men i vilket fall så är det ju inte värre än att jumpra kontakten om den inte går igång när den bara är urdragen.
 

Trollet23

Välkänd medlem
1 mar 2009
1.816
1
16
Skellefteå
Som kuriosa kan vi väl även diskutera EFIns funktion med gashängsskydd.
Om jag inte misstar mig helt så sitter det en mikrobrytare mot pinnen som tumgasen roterar runt, och när den brytaren påverkas så att den känner att tumgasen är släppt/slapp men att TPSen känner att spjällen är öppna (="wiren spänd) så bryter den ned till tomgång/stopp.
I princip, ja?

På min ZRT 800 strulade den där givaren i handtaget men den bröt tändningen helt. Byglades bort och därefter inga fel.
(Möjligt att det där var hemmafixat av förra ägaren dock)