Vad är denna on/off kran på en Sx viper mm -03?

Niklaspe

Prospect sledder
14 feb 2018
2
0
1
PITEÅ
Servade vipan och såg denna kran som står på OFF ledningen kommer från kylvätskebehållaren och efter kranen går den i en ledning genom alla förgasarna. Den har alltid varit på OFF men funderade på om den skall va på ON och vad funktionen egentligen är då jag kört 500 mil på OFF.

Tacksam för svar.
 

Attachments

A.Holm

Välkänd medlem
8 feb 2007
2.783
55
48
Grängesberg
Det är förvärmning av förgasarna.
Vid viss kall väderlek så kan det bildas is i förgasarhalsen så att trotteln fastnar, med gashäng som resultat.
Leder man då ner varmt kylvatten till förgasaren slipper man det.
 
Reactions: Niklaspe

Niklaspe

Prospect sledder
14 feb 2018
2
0
1
PITEÅ
Tackartackar, skotern går bara på två cylindrar, har kollat tändstiften och de tänder. Då antar jag det är soppa. Skall plocka lös förgasarna och rengöra, hoppas det är de.

Men har alltid funderat att inför varje vinter så går det ej att dra igång skotern. Utan måste alltid hälla ned lite soppa direkt i cylindrarna ett par gånger för att den skall gå igång. Är det att det bildas beläggning i förgasarna då skotern står still under sommarmånaderna som gör att det blir så?
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.634
798
113
Kramfors
Förgasarna dunstar ur helt när de står någon månad. På många förgsarasmaskiner duger det att blås i tanken så de blir lite övetryck så fylls flotörhusen på ca 30-60 sekunder. De duger att blåsa övertryck med käften. Vissa bränslepumpar går de inte blåsa igenom . Rotax brp pumpar från ca 01-funkar de inte på men jag tycks minnas de funkar på yamaha men är lite osäker på det.
 
Reactions: Niklaspe