v-max4 800

Yamaha_vmax

Välkänd medlem
1 jan 2000
568
0
16
Dom drar en heldel soppa:( Men då när du far ut på sjön och ska tävla över sjön som är ca 2km med dina polare då jävlar kan jag lova att dom hänger inte med...Dom är ganska så framtung...dom där 4cyl kan ha en hel del invärkan...men det är klart en fin skoter
 

Tobbe_H

Medlem
1 jan 2000
16
0
1
Luleå Sverige
När v-max4 800 kom så sades det att det var den snabbaste skotern som gick att få för pengar. Dock visade det sig att den blev frånåkt av arctic cat wildcat 700 och skoterförsäljarna fick då en massa ilskna kunder på halsen. Denna skoter är alltså inte riktigt så snabb som man kanske kunnat vänta sig. Du kör nog ifrån 600:eek:r med den, men moderna 700:eek:r och 800:eek:r blir det nog lite svårt att rå på skulle jag tro. Tung som ett as är skotern varje fall, vilket gör att den kan vara lite bänglig att ha att göra med. Något att köra med i lössnö är det definitivt inte.
 

laearoh99

Medlem
1 jan 2000
8
0
1
vilhelmina sverige
v-max går inte så bra i snön... :(

Dessutom är namnet "stridsvagnen" välbekant för dessa maskiner.. undrar varför?? :))

W-cat 700 tar om det mesta, även nyare maskiner, dessutom är dom helt enkelt... roliga =)
 

Freerider1

Semi PRO sledder
1 jan 2000
55
0
0
Vmax-4 är en underskattad maskin!!! Den fick ganska dåligt rykte när den introducerades 1992 (750), dels pga problem med variatorerna. Ett fel som delvis är åtgärdat på nyare maskiner. Att den är tung råder ingen tvekan om. Detta är dock något som jag personligen inte tycker spelar någon större roll om man anväder den till det den är tänkt: Lakeracing!!
Jag skulle vilja sammanfatta det så här:
Har man tänkt åka standard, så finns det mångsidigare maskiner att köpa. Men gillar man att justera, kalibrera och kanske trimma lite, så har den en enorm potential!! Det ska till en ganska potent maskin för att hänga på en väljusterad 800 4:a! Betänk då också att den bara har 800 kubik! Många cylindrar = enorm trimningspotential!
Titta bara på Mike Knapp, som formligen har dominerat asfaltracingen i USA under flera år på sin gamla 4:a.

PS: Att en Wildcat 700 skulle vara en bättre maskin än en Vmax 4:a... tja, den åsikten får stå för er! Att A-C lyckades bygge en sån järnhäst av en 2-cylindrig motor, det är något som åtminstone jag inte imponeras av..
(Opinions are like a$$holes, everybody has got one, and they all stink..) =)
 

mangus

Ny medlem
1 jan 2000
2
0
1
Sveg Sverige
jag måste försvara denna skoter. det va första året v-max4:an kom som den fick spö av en wildcat, då med 750 cc och dålig variatorkalibrering, å jag håller helt med freerider om skoterns tänkta ändamål och trimningspotentialen. men att den är dålig i snö kan jag intyga om att den är bättre än dagen yamisar, tack vare TSS-framvagnen och den släta buken.
 

PolePosition

Välkänd medlem
31 dec 1999
1.055
0
36
37
Umeå
Nu när ni är inne på gamla V-Max undrar jag lite om den lite nyare blåa 500:an från runt 96-96 med TSS:en. Funkar den bra på led och i snön och är den ett bra köp för låt sig 26 tusen kronor
 
J

Jona$

[Uppdaterat: Senast editerat den 05-Jul-03 kl 03:25 AM (CET)]har en xt600 -96 väldigt rapp tack vare bla annat flatsideförgasarna , går hur bra somhelst i snön (om man kan köra), men är framtung och har klen förmåga till att fungera som "hoppskoter"
 

Christer

Välkänd medlem
1 jan 2000
444
0
16
En polare till mig har en vmax4:a, den går iallafall bra, kör ju ifrån dagens standard 2-cyl 700:eek:r iallafall, vet ej vilken årsmodell, men den är svart med rosa och kromade dekaler om det underlättar.
 

sxr700tt

Välkänd medlem
1 jan 2000
128
0
16
Arvidsjaur
[Uppdaterat: Senast editerat den 29-Jul-03 kl 06:42 AM (CET)]Satsa på en -97 V-Max4 om du har möjlighet, den har den nya ProAction-boggin med 292mm fjädringsväg och alla barnsjukdomar åtgärdade. Och SÅ himla tunga är de inte, man måste ju jämföra med de andra märkenas muskelmaskiner. Både MachZ och XCR800 är t.ex. tyngre än en V-Max4!
(Yamaha's TSS-maskiner kräver att man LÄR SIG KÖRA DEM innan de fungerar bra, vid en kort provtur kommer de att kännas konstiga om man kör en 'normal' IFS-maskin til vardags. bara en liten notering...)

---------------------
Celeritas Vitae Est
---------------------
 

Mad

Medlem
1 jan 2000
14
0
1
Jag läste då ett test i tidningen snöskoter från -92 och där var Vmax-4:an snabbare i aceleration än två olika Wildcat 700 både med och utan EFI...
 

T5

Medlem
1 jan 2000
42
0
1
Piteå Sverige
Jag axade ifrån en v-max 4´a 800 + toppfart i våras med min mxz700(orginal) i våras, men vet inte om det var nåt fel på den(förlängd röd sak med låga kammar)?dubbel dyna var det då.
Axade ifrån en mach1´a + toppfart med hans superlätta tjej på.45-50kg (fel på variatorn sa han eller nått sånt!?) Men roligt var det!!:7 167km/h med GPS å taskigt före!
Gammla skotrar blir äldre, så är det!