V-max SX 700, går endast på lågvarv. Vad kan felet vara?

Motorbreath

Välkänd medlem
19 mar 2006
346
0
16
0923
Är spekulant på en SX 700 -97, ringde och snackade med killen som har den, motorn är nyligen ihopsatt efter kolv- och packningsbyte.

Nu till problemet, killen säger att den går på tomgång och svarar bra på lite pumpgas men den går absolut inte på högre varv. Det klipper helt. Han har inte undersökt problemet.

Han erbjöd mig per telefon att gå ner 3000kr i pris (han är en bekant till mig som nyss köpt en ny skoter) om jag tar den som den är nu och fixar felet själv.

Vad kan problemet vara? Något dyrt att fixa?
 

Mikael_N

Välkänd medlem
12 aug 2004
4.403
4
38
55
Kalix, Sweden
www.kartman.se
Ett hett tips är att gå igenom gasarna och se så allt är korrekt. Att nål är på rätt ställe, kolla mainjets så de sitter som de skall och inte är igensatta.

Det kan iofs ha något med tändningen att göra, testa byt stift.

Tror inte det är soppapumpen. Du kan ju kolla komp och sånt när du lika håller på.

Hur ser stiften ut om du stänger av den direkt då den dör vid högre varv? Blöta, torra eller?
 

Motorbreath

Välkänd medlem
19 mar 2006
346
0
16
0923
Ett hett tips är att gå igenom gasarna och se så allt är korrekt. Att nål är på rätt ställe, kolla mainjets så de sitter som de skall och inte är igensatta.

Det kan iofs ha något med tändningen att göra, testa byt stift.

Tror inte det är soppapumpen. Du kan ju kolla komp och sånt när du lika håller på.

Hur ser stiften ut om du stänger av den direkt då den dör vid högre varv? Blöta, torra eller?

Jag tänkte att jag gör så här att jag inte börjar gräva och leta efter felet när jag kollar på skotern, utan bara kollar så allt är schysst i övrigt.

Försöker pruta lite mer och letar upp och fixar felet när jag köpt den. Det är ju inte så att det kan kosta ens så mycket som han redan prutat om man gör felsökningen själv.
Förstår att han som säljer vill sälja som den är då han köpt ny skoter och inte vill lägga pengar på den gamla.

Finns inte så mycket som kan göra så att det klipper helt i en sån här motor vad jag hört och jag har fått lite tips på vad det kan vara. Ska kolla gasarna som du säger.

Kan man inte utesluta stift om den går på låga varv?
Och nåt stöldskydd finns väl inte på de som är såpass gamla?

Han säger att det är sprillans nya kolvar pga att ringarna for på dom gamla så kompen borde vara bra.
 

Motorbreath

Välkänd medlem
19 mar 2006
346
0
16
0923
Kolvarna säger han är bytta pga att den gick varm i våras och helt tappade komp, men den nöp aldrig, utan gick riktigt dåligt, han trodde att ringarna farit. Skriver det här ifall det kan ha någon betydelse för att den gör som den gör nu. Men det tvivlar jag på.
 

Mikael_N

Välkänd medlem
12 aug 2004
4.403
4
38
55
Kalix, Sweden
www.kartman.se
Den har ingen skum elektronik som kan spöka, dock så har den TORS vilket kan ställa till med lite dumheter om gasvajern är dåligt justerad.

För att koppla bort TORS så drar du isär de 2 kablarna som går till gasaren och byglar ihop dem som kommer från styret med varandra.

Stiften kan vara dåliga, jag har varit med om stift som funkar på tomgång och lägre varv men då man braapar på lite så dör maskinen helt. Har även vart med om stift som gnistar då man testar dem, men som vägrar ge gnista då de sitter i toppen och får lite komp + soppa.

Kolla kompen för säkerhets skull, far ringarna så kan andra saker hända.
 

Motorbreath

Välkänd medlem
19 mar 2006
346
0
16
0923
Den har ingen skum elektronik som kan spöka, dock så har den TORS vilket kan ställa till med lite dumheter om gasvajern är dåligt justerad.

För att koppla bort TORS så drar du isär de 2 kablarna som går till gasaren och byglar ihop dem som kommer från styret med varandra.

Stiften kan vara dåliga, jag har varit med om stift som funkar på tomgång och lägre varv men då man braapar på lite så dör maskinen helt. Har även vart med om stift som gnistar då man testar dem, men som vägrar ge gnista då de sitter i toppen och får lite komp + soppa.

Kolla kompen för säkerhets skull, far ringarna så kan andra saker hända.

Har köpt skotern nu, har hunnit undersöka lite grann, TORS kablarna är byglade såsom du beskrev.

Det sjuka var att när vi tog ner skotern från släpet gick den bättre än när vi provade den innan köp. Men inte som den ska, men den går över 3000 varv nu, men det kommer avgasknallar stup i kvarten och så går den allmänt orent.

Den var tydligen bestyckad för körning i fjällen så det kan ju ligga bakom motorgången.

Vad är korrekt bestyckning tillsammans med AAEN trippelpipor?

Tänkte titta in på snöskoter och mc imorrn och fråga dem, de brukar ha rätt bra koll.

Var svårt att kolla om kolvarvna verkligen var bytta men packningarna såg nya ut så jag litar på att kolvarna också är bytta som han sa.

F.ö. så hade jag lös stiften och kollade på dem och det såg ordentligt blöta ut. Brukar man inte bestycka ner när man ska köra i fjällen?
 

Mikael_N

Välkänd medlem
12 aug 2004
4.403
4
38
55
Kalix, Sweden
www.kartman.se
Man kan bestycka ner om man kör i fjällen, men de flesta orkar inte göra det utan står ut med att den går lite fett.

Kolla igenom gasarna, så luftskruven är ok, mainjet korrekt.

Flödar den över vid gaspådrag? (man ser om det rinner soppa ur överfyllningsslangarna).

Kolla för säkerhets skull så att pumpen inte läker soppa via vakuumslangen.

Samt, som jag sa tidigare, kolla komp.
 

Motorbreath

Välkänd medlem
19 mar 2006
346
0
16
0923
Man kan bestycka ner om man kör i fjällen, men de flesta orkar inte göra det utan står ut med att den går lite fett.

Kolla igenom gasarna, så luftskruven är ok, mainjet korrekt.

Flödar den över vid gaspådrag? (man ser om det rinner soppa ur överfyllningsslangarna).

Kolla för säkerhets skull så att pumpen inte läker soppa via vakuumslangen.

Samt, som jag sa tidigare, kolla komp.

Han sa då att han bestyckat ner den. Men iofs hade vi bara igång den en liten stund stillastående så det är möjligt att de därför det var fett.

Hur ska luftskruven stå?

Ska kolla det övriga du skrev.

Kan det vara givaren som sitter i toppen? En polares Polaris gick lika dåligt och med en ny sådan gick den bra.
 
Last edited:

M_persson

Välkänd medlem
15 dec 2004
182
0
6
39
K-holm
Min gick lite mysko när jag just hade köpt den. Med avgasknallar och varvovillighet. Det var skit i några munstycken i förgasarna. Lite pill o plocka med då det är 3 som sitter ihop. Men det var det värt för nu går den som den ska. Men kan du inte själv så får man ta hjälp :) Vilket kan löna sig om oturen skulle vara framme.
 

M_persson

Välkänd medlem
15 dec 2004
182
0
6
39
K-holm
Jag var tvungen att ta en nål o gröpa ur skit ur ett munstycke. Det gick inte att blåsa rent. Ok, det om trimmat o bestyckning kände jag inte till.