V-max 700SX/600XTC Vs. XLT SP -96

Olov Johansson

Välkänd medlem
31 dec 1999
158
0
6
40
Umeå
www.ninelives.se
XTC modellerna har en klar fördel mot t.ex. Yamaha V-max SX i den högre boggien som inte gör att fotstegen hänger upp sig på snön lika lätt.
Om den sedan är bättre än XLT SP vet jag inte.
Någon som provat båda modellerna ?
 

PolePosition

Välkänd medlem
31 dec 1999
1.055
0
36
37
Umeå
V-Max SX hänger visserligen upp sig på fotstegen samt under buken eftersom framvagnen är låg. Men de är smidiga och känns små vilket gör att man kan köra de utanför leden "sådär" då de är hyffsat lätta att bryta i. Fast kämpigt blir det ändå. XLT SP med X-12-boggien som -96: an har har jag inte kört. De ska visst vara omöjliga i snön, vilket jag kan förstå. Attackvinkeln är ju lika flack som en skyskrapa..
 

RWR

Medlem
1 aug 2004
42
0
1
Sundsvall
xlt

konstigt vad alla gnäller på xlt med x-12 boggie jag hadde en sådan förra vintern och vist jag kom inte lika långt upp i branterna som min kompis som åker edge 600 men om han kom en eller två meter till är ju utav ringa betydelse tycker jag vad det gäller v-max så tänker jag inte utala mej då jag ej kört någon och börja jiddra med att en kompis kompis hadde en som jag hörde gick..............
Snälla håll er till det ni vet med säkerhet inte det ni hört eller tror så blir det bättre i slutänden;)

MVH Robert
 

PolePosition

Välkänd medlem
31 dec 1999
1.055
0
36
37
Umeå
Vem har jiddrat om vad någon kompis sagt? Inte jag, inte Olov och naturligtvis inte OrrenXLT heller.

Jag uttalade mig inte om XLT: n då jag inte kört den modellen, sägnen går dock om att de inte är speciellt heta i djupsnö vilket också Orren själv skrev i sitt inlägg. (Jag gissar vilt att han äger en sådan pga. sitt nick)

Åter till ämnet..
 

OrrenXLT

Välkänd medlem
1 jan 2000
404
0
16
Råneå Sverige
XLTn har en tendens att skotta sig "under" snön istället för att kliva upp på snön.. därför måste man alltid bryta o burka runt för att mattan ska kliva upp på snön.. Att XLTn är en katastrof i lössnö är iaf att ta i.. I "normalt" snödjup funkar dom hyfsat så länge man kan svänga... Jag har inte provat en "låg" skoter tex en SX i lössnö så jag har som ingen aning om hur dom beter sig... De jag befarar är att dom lättare hänger upp sig på fotstöden när man burkar,, Det är iofs inte så ofta man burkar så djupt så det blir ett problem kanske..???

Är inte SXen väldigt framtung.? märks det mycke när man kör..?