V-MAX 500 xtc

Poudi

Medlem
9 apr 2009
30
0
1
Mora
Tjenamors!

Har en v-max 500 som rubriken lyder, den gick bra som fan förra vintern men nu på senare dagar har den börjat att gå lite konstigt. Den accelererar skitdåligt men går bra när den har kommit upp i lite högre varv. Toppfarten är inte heller detsamma som förut :/ Vad kan det vara för fel?
 

Poudi

Medlem
9 apr 2009
30
0
1
Mora
Det var så att choken frös fast i halvt läge i vintras och jag åkte ett tag utan att märka det innan den surade ner sig helt, men efter det så har den inte gått rent på låga varv. Går som sagt skitbra på högre varv och remmen ser bra ut.
 

XTX Turbo

Välkänd medlem
22 okt 2009
274
2
16
Det var så att choken frös fast i halvt läge i vintras och jag åkte ett tag utan att märka det innan den surade ner sig helt, men efter det så har den inte gått rent på låga varv. Går som sagt skitbra på högre varv och remmen ser bra ut.
Bara för att remmen ser bra ut behöver den inte vara bra....Dom blir smalare och smalare och då kliver remmen ner mer och mer på sekundären. Vilket betyder att utväxlingen ändras till det sämre vid axeleration. Remmen bör ligga ca 2 mm utanför sekundär variatorns skivor....Remmen skall vara mellan 32-35 mm bred....Under 32 byt remmen...Sätter man dit en ny rem brukar det skrika och gnissla i början , brukar gå till sig efter ett tag...Går det inte till sig får man ta bort eller sätta dit distans brickor.Mins inte vilket det var men skriker det så ska skivorna isär...
 

Poudi

Medlem
9 apr 2009
30
0
1
Mora
Ja det var mer än jag visste om remmar ;) Men jag tycker att det borde vara nå annat när den inte går rent liksom. Men jag har prövat nya stift så det är inte där problemet är iaf. Kan det vara något med nån munstyckes historia?
 

XTX Turbo

Välkänd medlem
22 okt 2009
274
2
16
Jaha den går inte rent...Inte ett rem problem...Rengör bägge förgasarna...Är det gammal bensin? Är det inge skit i förgasarna och soppan är bra och du har nya stift då måste felet vara i CDI boxen eller något skit glapp i T.O.R.S eller tändspolen..mm mm. Har du ingen polare med liknande skoter och provlåna prylar i mellan så kanske du hittar felet snabbare...
 

Poudi

Medlem
9 apr 2009
30
0
1
Mora
Ursäkta men vad är T.O.R.S ?? Jag är ingen supermekaniker direkt :) Har en polare som har en XT. Det är väl samma motorer i dem?
 

XTX Turbo

Välkänd medlem
22 okt 2009
274
2
16
Ursäkta men vad är T.O.R.S ?? Jag är ingen supermekaniker direkt :) Har en polare som har en XT. Det är väl samma motorer i dem?
T.O.R.S är säkerhets systemet som gör att man slipper nödlinan. Om gasen skulle frysa så börjar den gå hostigt och du kan kolla så att den funkar genom att trycka gas handtaget åt höger med vänster hand samtidigt som du gasar försiktigt med högerhanden.Lite svårt att förklara men gör du rätt går tänds det en röd lampa och det går inte att få upp varvet så att variatorn kopplar in...Och vist är det så att när du startar skotern blinkar det en röd lampa som det står T.O.R.S på.
Ja det går nog byt låna många prylar från XT`n
 
Last edited:

Poudi

Medlem
9 apr 2009
30
0
1
Mora
Nepp finns ingen lampa med någe T.O.R.S. Men jag undrar om det kan vara något med luftskruven eller något i den stilen. För den går ju så orent i början.