V-Max ( 1993 --> ) Boggie sänkning / Chassie höjning... ?

agge1

Medlem
15 apr 2006
34
0
1
Göteborg
Jag undrar om det finns nåt bra sätt att fixa till boogien på en yamaha v-max 600 st -95
Den är så låg och slapp i dämpningen.
Nu har jag dämparen på max men jag skulle vilja ha lite högre samt hårdare ändå.

tänkte även höja styret. några bra tips någon?

Är det någon som vet hur mycket det gör med trimpipor samt reeds på en sådan och hur man skall bestycka förgasarna i sådana fall.

Tacksam för svar.
 

Leif

Välkänd medlem
1 jan 2000
142
0
6
Börja med att byt dämpare. Har den suttit där sedan 1995 så behöver den bytas.
Det finns egentligen inga knep för att höja boggin. Eller som jag förstår det, du vill ha längre fjädringsväg. Då är det bara att byta boggi.
Men ska man bara få chassit högre upp, så går det att montera plåtar vid bakre infästningen och flytta infästningen längre ner under chassit.
Man bör dock inte flytta den främre infästningen. Då blir du utan skidtryck och skotern styr sämre.

Pipor och reeds:
Man ska givetvis montera större munstycken om man byter till en effektpipa. Men troligen inte mer än tre steg upp.
Min erfarenhet av detta på din twin 600 är inte en lösning på effektproblemet.
Du får kanske 5-9 hk mer och det kostar ca 10 000:-.
Montera en större motor istället. Priset är ungefär detsamma.
 

agge1

Medlem
15 apr 2006
34
0
1
Göteborg
dämpare yamaha v-max

Den har nog suttit där sen 95.
var skall jag hitta en bra dämpare? finns det nån bra affär som har mycket tillbehör mm till denna modell?
Hörde att det även fanns nåt som hette dropbrackets som man installerade för att höja boggien. Finns kanske att köpa färdiga sådana. Tänkte även köpa styrhöjare eftersom man slår i bena när man svänger.

Vad är det som gäller?
Är det wp eller öhlinare eller?

Såg att det satt någon sorts läderband som höll boggien.
Kan man förlänga detta så att den kommer högre upp eller får längre fjädringsväg.

// Agge
 

agge1

Medlem
15 apr 2006
34
0
1
Göteborg
finns det någon här som har lust att hjälpa till?

Tänkte bara att man kanske kunde få lite hjälp av alla som är här och snackar.
 

fusionären

Välkänd medlem
4 dec 2005
752
0
16
Billsta, Örnsköldsvik
Ska du förlänga fjädringsvägen så är det tyvärr bara boggibyte som gäller om du nu inte är duktig på att förlänga stagen i boggin.

Angående stötdämpare så finner du engans på duells.se och dom är i klass som öhlins fast billigare.

Droppbrackets är precis som du hört ett mycket bra alternativ till att höja markfrigången och det finns att köpa.
Vart? Sök på droppbrackets så hittar du säkert något företag.
 

Leif

Välkänd medlem
1 jan 2000
142
0
6
Agge.
Som jag skrev tidigare så är det boggibyte som gäller för att få längre fjädringsväg. DropBrackets är i ditt fall plåtarna som jag talade om. Men man vet inte om alla kan dessa facktermer. Så därför använder man mer jordnära uttryck.
Dessa är inte svåra att tillverka. En rondell och en svets samt en borrmaskin behövs förutom 14mm nyckel och en popnittång.
Lossa plåten som sitter där original, då har du en mall. Använd dubbel plåttjocklek. (3 mm) Har du inte tillgång till en plåtklipp så använder du rondellen för att skära ut en liknande plåtbit som är 1 dm längre i underkant (under chassi alltså.)
Skär till en plåtbit som liknar den under fotsteget.
Svetsa ihop plåtbitarna. Montera mot chassi och välj ut ett av hålen. Borra från utsidan genom det valda, gamla hålet och popnita fast. Sedan borrar du och popnitar i dom andra hålen.
Borra sedan det nya hålet för infästningen av boggin. 7 cm under det gamla hålet. Borra sedan ett nytt hål i chassit i främre infästningen. 3 cm under gamla infästningen. Montera bogggin. Hur enkelt som helst.

Den främre infästningen får inte flyttas mer än halva höjningen bak. Då tappar du helt styrförmågan.
På detta sätt får du högre markfrigång. Minskar risken för fastkörning.

Dämparna ska du byta innan du monterar boggin. Kolla med din lokala handlare om han har eftermarknadsdämpare. Från Duells, Skoterbutiken, Jofrab, Rinab. mfl.

Vad gäller bandet i boggin. Det är balataremmen. Den har i uppgift att hålla främre delen av boggin i en sådan vinkel att du har rätt skidtryck. Samt förhindra att boggiskenan inte hugger fast i mattans kammar.
(För att göra håresande skidlyft över ängarna. Brukar man släppa dessa remmar. Med riska för att boggiskenorna hugger fast i mattan. Samt total avsaknad av styrning. Skidlyft du vet)

Skicka ett mail med ditt telefonnummer så ringer jag.
MVH Leif Viklund/Snowmobile
 

Matte90

Medlem
15 mar 2007
48
0
1
Örnskölsdvik
V-Max modellerna ( 1993 --> ) Boggie sänkning / Chassie höjning... ?

Hej. Jag har en Yamaha V-Max 600 DX 95,a och jag har hört att den går bättre i hjupsnö om man fixar en boogie höjning och jag vore tacksam för tips och ev, ritning. Är det ingen som har höjt sin V-Max?

/ Matte
 
Last edited:

Matte90

Medlem
15 mar 2007
48
0
1
Örnskölsdvik
Sv: Höja boggien på yamaha v-max

Tjena. Jag har en lika dan skoter som du och tänker göra exakt samma saker. styret är för lågt det tar i knäna då man ska svänga och bakre boogien behöver en höjning den med:) men är det ingen här som har höjt sin V-Max? isf snälla dela med dig av din ritning:cool:

/matte
 

Matte90

Medlem
15 mar 2007
48
0
1
Örnskölsdvik
Boogie höjning V-Max, Behöver ritning

Tjena. Jag har en Yamaha V-Max 600 95,a och jag skulle vilja höja den i boogien är det ingen som har höjt sin V-Max som kan hjälpa mig? Tacksam för all hjälp.

/Matte
 

an_oger

Välkänd medlem
17 jan 2007
188
0
6
Sv: Boogie höjning V-Max 600 DX / Hjälp

använd befintliga trådar istälet för att skapa nya.... det är redan en aktiv om just deta ämne 2 trådar up annars så är sökfunktionen väldigt bra att lära sig då får du svar på nästan allt i ämnet.
 

Matte90

Medlem
15 mar 2007
48
0
1
Örnskölsdvik
Sv: Höja boggien på yamaha v-max

hittar den inte:(
Men är det ingen som har lite erfarenhet om V-Maxen och som har höjt bakre boogien som kan hjälpa oss? :cool:
 

Yamaha_Vmax600

Välkänd medlem
2 okt 2006
252
0
16
Luleå
Sv: Höja boggien på yamaha v-max

Håller på att byta boggie just nu i min -95:a men den är en kort maskin, kan fixa lite bilder senare när det är färdigt.

Du kan kolla här hur man ska göra: http://www.vmax4.com/tech2.htm

Om du ska har kvar original boggien så köp inte någon ***** sno pro eller kimpex dämpare, de håller ca 70 mil....efter 70 mil är de som en cykelpump.
 

Matte90

Medlem
15 mar 2007
48
0
1
Örnskölsdvik
Sv: Höja boggien på yamaha v-max

Ok men en sån budget har jag inte:rolleyes: Jag vill bara höja boogien och styret:cool: Men det verkar inte vara nån som vet hur:(
 

Matte90

Medlem
15 mar 2007
48
0
1
Örnskölsdvik
V-Max modellerna ( 1993 --> ) Boggie sänkning / Chassie höjning... ?

Tjena. Är det någon som vet? Vi är några stycken nu som vill veta:( Snälla om någon ens bara tror något så skriv:) Tacksam för svar och eventuellt ritning.

/Matte:cool:
 

stralle

Välkänd medlem
21 feb 2007
402
0
16
Piteå
Sv: Är det ingen som vet hur jag höjer min V-Max i boogien bak??

borde väl vara samma sak som på alla andra skotrar? :confused:

att man förlänger plåten i det bakre boggie fästet.
 
Last edited: