V-kitt Polaris 850

neden

Välkänd medlem
1 sept 2015
153
32
28
Timrå
Tråkigt att höra. Men det är inget att skämmas över! Ibland får man prioritera viktigare saker här i livet. Tack för att du säger som det är! 👍

Är förhoppningen att ta fram ett kit i mån av tid eller ligger det på på is helt?

För min del är det absolut ingen brådska. Tänker sätta i org grejerna i variatorerna och testa nya mappen ordentligt. Sen ska sambon börja köra lite i vinter och då vill jag hon ska ha en lite snällare maskin i början.

Men jag skulle vilja testa Tonys/dina grejer och nya linjeringsverktyget. Det låter och ser intressant ut!
 

FOX rider

Välkänd medlem
10 okt 2006
1.426
9
38
46
Ludvika
Angående linjeringsvektyget, man uppnår samma resultat med de mått som Tony publicerat på Snowest antar jag?
Detta inlägg har även saxats in I Polaris 2019 tråden av Asker för övrigt.
Min sekundär ska ut 4,5mm enligt den teorin. Bara att skaffa brickor för att shimsa..
 
Reactions: neden

robin-_-

Välkänd medlem
22 nov 2004
853
5
18
36
Ursäkta om jag drar upp gammal tråd men vill inte skapa en ny.

Vad för vikter kör ni med? Gillar inte SLPs variant med nitar, bökigt.
 

widetrak

Välkänd medlem
12 nov 2007
1.141
10
38
Kovland
Ursäkta om jag drar upp gammal tråd men vill inte skapa en ny.

Vad för vikter kör ni med? Gillar inte SLPs variant med nitar, bökigt.
Jag kom över begagnade SLP magnum force vikter. Man skruvar in lösa vikter från hälen utan att demontera något öht. Sjukt smidigt. Har dock inte haft tillfälle att prova något så kan varken säga bu eller bä. Förhoppningsvis blir det skarpt test i Jorm i helgen.

Efterlyste erfarenheter av dessa i en annan tråd nyligen men ingen respons än så länge. De kanske är rätt ovanliga..?

 
Reactions: A.Holm

stene

Aktiv medlem
15 jan 2010
89
1
8
Kul! :) Själv tycker jag dock att det klämmer på bra i mellan/hög registret, däremot på låga är det lite tomvarvning kvar trots schimsat kors. Men spännande med så låga helixvinklar, och med så brant startvinkel i förhållande till slutvinkel så hjälper det garanterat till att få snurr från början. Antar det är helixen han specar eller åtminstone nåt i närheten?

Du kanske har koll på vad en 216 rem har för bredd i verkligheten när den är ny? Enligt spec. är det 37,1mm, men iom att den jag har mäter typ 36,1 efter 4 mil led så börjar jag fundera på om remmen är feltillverkad på nåt vis.
Ultimax remmen jag har mäter 36,4 efter typ 30 mil, dom uppger 36,5 ny på den. Men den får jag så konstiga ryck med strax efter tillslag (typ 2 växlad primär)

Primären är så tight schimsat det går med org rem enl. ÅF, så jag börjar gissa att org remmen jag har blir helt off i schimsningen så det slirar knepigt, samt med ultimaxen blir det lite närmare men inte tillräckligt :)
Shimsade min till strax under 0.4mm med ny 183 rem. Upplever lite av fenomenet du beskriver. Kör epi vikter som är som serie 10. Fick du också högre tillslag? Jag fick förklarat att vid riktigt tajt remspel hamnar viktens tyngdpunkt väldigt nära viktpinnen. Det blir lixom ingen hävarm kvar som trycker vikten utåt. Därför krävs högre varv för inslag och dåligt tryck just efter ingrepp. Det låter rimligt när man tänker på det...
Är ju dock lite svårt hitta exakt det remspel man vill ha och ändå behålla den inbördes orienteringen på skivorna. Kanske sätter till 0.5 och balanserar om istället. Eller ska man tro att det blir bra efter mer mil på remmen? (Har gått 7 snälla mil)
 

Pitabroed

Välkänd medlem
7 nov 2005
3.248
71
48
Övik
Shimsade min till strax under 0.4mm med ny 183 rem. Upplever lite av fenomenet du beskriver. Kör epi vikter som är som serie 10. Fick du också högre tillslag? Jag fick förklarat att vid riktigt tajt remspel hamnar viktens tyngdpunkt väldigt nära viktpinnen. Det blir lixom ingen hävarm kvar som trycker vikten utåt. Därför krävs högre varv för inslag och dåligt tryck just efter ingrepp. Det låter rimligt när man tänker på det...
Är ju dock lite svårt hitta exakt det remspel man vill ha och ändå behålla den inbördes orienteringen på skivorna. Kanske sätter till 0.5 och balanserar om istället. Eller ska man tro att det blir bra efter mer mil på remmen? (Har gått 7 snälla mil)
Kan inte säga hur just den operationen märktes på min iom att jag bytte fjädrar, vikter och helix samtidigt :)
Just nu håller jag på att försöka få den att orka hålla varv med ultimax rem, har sprängt 2 originalremmar på ca 100 mil så måste börja tänka om och ge dom betydligt billigare ultimax remmarna en chans :)
 

stene

Aktiv medlem
15 jan 2010
89
1
8
Kan inte säga hur just den operationen märktes på min iom att jag bytte fjädrar, vikter och helix samtidigt :)
Just nu håller jag på att försöka få den att orka hålla varv med ultimax rem, har sprängt 2 originalremmar på ca 100 mil så måste börja tänka om och ge dom betydligt billigare ultimax remmarna en chans :)

Det lät ju knepigt att dom håller så dåligt? Har du kollat om du har kast på vev eller skivor?

Blir tillslaget bättre när remmen nött in sig mer? Kan det vara så att tajt remspel ger mycket slir i början, med värme som följd. Och detta knäcker remmen i förtid?

Vad kör du för vikter?
 

Pitabroed

Välkänd medlem
7 nov 2005
3.248
71
48
Övik
Variatorn har kastat en del på tomgång, men det verkar vara borta nu efter sista mappuppdateringen. Så troligtvis var det pga oren gång på lågvarv.

Men näe jag tror inte att sliret på lågvarv är mitt problem, för jag kör så sällan på låga varv :) däremot linjeringen verkar ju inte vara optimal, så där finns det nog att hämta. Flyttade ut sekundären 4,5mm så att remmen ligger rakare men har kört för lite än för att göra nån bra utvärdering.

Har du original helix? Iom att den är helt rak så bidrar den till lite tomvarvning på lägre last.

Nu senast hade jag 10-68 vikter, svart/lila i sekundär. Den orkar inte varva riktigt och jag behöver mer backshift, så ska prova med en svart/vit istället.
Originalrem då gick det att köra med 10-70 vikter förutom på högre höjder
 

stene

Aktiv medlem
15 jan 2010
89
1
8
Jag hade en REV en gång som hade oförklarlig aptit på remmar. Då plocka jag lös variatorn och satte upp den i en svarv och kollade med klocka. Minns inte hur mycket den kastade men fick iaf en ny på garantin. Kan ju vara värt att kolla.
På den var det rätt tydligt på fasta skivan att remmen inte gjort lika avtryck varvet runt.

Jag kör iofs 800 men känns rätt likt i setup. EPI 10-70, almond, svart-lila och typ 56-42.
Detta är ett kit så helixen är hemlig, men har försökt mäta och den hamnar väldigt nära 56/42 som jag oxå har liggande.

Detta är ju en rätt vedertagen combo men tycker oxå det går lite varmt. Provade oxå shimsa ut sek typ 3mm men vet inte om jag känner nån större skillnad på tempen. Väntar dock på TRS linjeringsverktyget som torde dyka upp snart. Litar inte så mycket på att utgå ifrån baksidan på primären, och har inte riktigt tid att analysera remmen efter varje körning 😅