V-kitt Polaris 850

Davajn

Välkänd medlem
19 dec 2012
1.987
266
83
Skellefteå
www.instagram.com
Tjosan!

Har i vintras bytt fram å tillbaka å provat det mesta inom variatorväg. Allt från det mest konventionella som "alla" kör med till det jag nu använder som är helt annorlunda.

Skulle det finnas intresserat folk till nästa säsong att prova några kit? Funderar nämligen på få några fler vikter gjorda och beställa efter Helix och fjädrar.

Jag gillar lite mer matapå än att fokusera allt på backshift och "varva tomt". Så har man en körstil där de går jädrigt sakta i skogarna så kanske detta inte är något för dig.

Kan avslöja lite...

Jag kör med polaris guld fjäder som har 100-275 i tryck och har ändå ett inslag på 4200-4300rpm med 70grams vikter. Samt ett extremt mjukt inslag så den går mysköra med. Kräver dock shimsning av remspel på primären, som förövrigt är ett måste på alla...
Vid körning i skogen har org axys primärfjäder visat sig funka bra med 72grams vikter.

8400rpm vid 1200m höjd med setupen jag har i nu.
Har också lite högre remtryck i sekundären och lägre helixvinklar än gamla pro helixen.


Finns 72 och 74 grams vikter samt några för turbo.

Den borde i teorin och gamla erfarenheter ge mer värme än typ 56-42 .36 setups. Men mina mätningar har visat att den ligger jämnt eller lägre!

Gjorde en 35km råpulning igår där man aldrig låg under 7500-8500rpm.
När jag stanna så mätte jag upp 75-80c på remmen. Vilket får anses godkänt!

Någon som skulle vilja prova?
 

Davajn

Välkänd medlem
19 dec 2012
1.987
266
83
Skellefteå
www.instagram.com
De är egentligen bara vikter och Helix för jag har tänkt göra något som funkar till org fjädrar. 120-320/155-222.
Men kanske måste ha lägre tryck i sekundären så får se!

Vill kunna erbjuda något som är prisvärt och inte överprisat. Beror lite hur många som är intresserade så jag vet hur många kit jag ska beställa efter.
 
Reactions: neden

FOX rider

Välkänd medlem
10 okt 2006
1.426
9
38
46
Ludvika
Låter intressant, har dock en tied jag tänkt prova att köra med. Men det är ont om tid för att hålla på och testa sig fram till något som funkar, så det är nog lika bra att köpa nått färdigt.
Eller har du nån setup med tied som funkar?
 

Pitabroed

Välkänd medlem
7 nov 2005
3.248
71
48
Övik
Kan vara intressant, alltid kul att prova lite olika :)
Ang. vikterna, en mer hältung serie 10 eller vad spånar du på?
 

Davajn

Välkänd medlem
19 dec 2012
1.987
266
83
Skellefteå
www.instagram.com
Låter intressant, har dock en tied jag tänkt prova att köra med. Men det är ont om tid för att hålla på och testa sig fram till något som funkar, så det är nog lika bra att köpa nått färdigt.
Eller har du nån setup med tied som funkar?
Man brukar ju säga runt +14 i helixvinklar för en Team kontra TSS04. Så det går väl koka ihop något!

Du har förresten inte haft problem med att dom nöter i sidokåpan?
Min erfarenhet är att sekundären alltid måste ut en bit för komma i bra linjering. Och då blir det nästan ännu värre med en tied.

Kan vara intressant, alltid kul att prova lite olika :)
Ang. vikterna, en mer hältung serie 10 eller vad spånar du på?
Ska göra ett videoklipp och visa skillnader på dom kontra lite kända vikter.
Men nej, den är inte en hältung 10 serie. Den har en profil som är lite tuckad och gör att den känns lätt fastän dom är tunga. Fördelen är att dom klämmer hårt på remmen från mellanregistret till toppen skulle jag säga!
Kör du en 10-74 i en maskin med typ säg en 58-44 lr 56-42 helix så kommer den kännas väldigt seg upp i varven. Det gör inte en 74grams vikt av denna typen göra.

Dom som brukar läsa på snowest har nog säkert inte missat variatorgurun TRS/Tonys trådar. Det är hans grejer jag kör med och provat här. Samt har vi provat ändra lite utifrån dom förhållanden vi har. Tror jag har en mail konversation på nästan 100 mail fram och tillbaka med Tony 😁
Så lite jobb/testning ligger bakom det!
Finns fortfarande lite jobb kvar att hitta balansen mellan upp och nerväxling. Men tror jag är väldigt nära sweatspoten just nu.

Det som är så vansinnigt tacksamt med denna motorn är att det verkar fasiken inte spela roll vilka rpm du lastar den på. Min rumpdyno säger att den går minst lika bra på 8200 som på 84-8500rpm. Så det är en väääääldigt tacksam skoter att tuna in variatorerna på.
Kan också vara att "scandi" mappen är bra, för bra kanske...

Jag kommer nog köra till midsommar om snön håller i Merkenes och Riksgränsen. Så om någon har planerat en resa till dom områdena så är det bara försöka sammanstråla med mig och prova maskin min.

Finns dock en risk att turbon sitter på strax.
 

Pitabroed

Välkänd medlem
7 nov 2005
3.248
71
48
Övik
Kul! :) Själv tycker jag dock att det klämmer på bra i mellan/hög registret, däremot på låga är det lite tomvarvning kvar trots schimsat kors. Men spännande med så låga helixvinklar, och med så brant startvinkel i förhållande till slutvinkel så hjälper det garanterat till att få snurr från början. Antar det är helixen han specar eller åtminstone nåt i närheten?

Du kanske har koll på vad en 216 rem har för bredd i verkligheten när den är ny? Enligt spec. är det 37,1mm, men iom att den jag har mäter typ 36,1 efter 4 mil led så börjar jag fundera på om remmen är feltillverkad på nåt vis.
Ultimax remmen jag har mäter 36,4 efter typ 30 mil, dom uppger 36,5 ny på den. Men den får jag så konstiga ryck med strax efter tillslag (typ 2 växlad primär)

Primären är så tight schimsat det går med org rem enl. ÅF, så jag börjar gissa att org remmen jag har blir helt off i schimsningen så det slirar knepigt, samt med ultimaxen blir det lite närmare men inte tillräckligt :)
 

Davajn

Välkänd medlem
19 dec 2012
1.987
266
83
Skellefteå
www.instagram.com
Helt klart så går dom faktiskt helt ok org. Inge snack om. Men jag tycker inte riktigt livslängden på remmarna har varit topp notch om jag ska va ärlig. Så mycket av mitt fokus har legat på det.

Kan ta ä mäta en beggad rem och en ny.

Har alltid haft en hatkärlek till ultimaxen. Den har så helt annorlunda karaktär mot för polaris remmarna. Den är otroligt mjuk i gummit och greppar bra. Varav man tappar varv med den. Går ju dock justera till.
Det jag däremot tycker mig uppleva är att remmarna håller sämre om man har bra flyt i åkningen. Samt verkar dom tåla höga remtryck sämre.

En Polaris rem ger förvarning om att den håller på gå. Ultimaxen exploderar direkt.
Har flera polarisremmar som man genom åren fransat lite. Men om man stannar, skär bort tråden och eldar bort överflöd. Då har man kunna köra försiktigt en stund för att få det att nöta till sig. För att sedan fortsätta åkningen.
Dock med lite "prestandaförlust"

En rem som inte ger en förvarning när den går har jag lite svårt att lita på. Jag skulle aldrig kunna köra med en sådan rem på en brant klättring som har stora konsekvenser.
 

FOX rider

Välkänd medlem
10 okt 2006
1.426
9
38
46
Ludvika
Man brukar ju säga runt +14 i helixvinklar för en Team kontra TSS04. Så det går väl koka ihop något!

Du har förresten inte haft problem med att dom nöter i sidokåpan?
Min erfarenhet är att sekundären alltid måste ut en bit för komma i bra linjering. Och då blir det nästan ännu värre med en
Har inte kört så mycket med den, höll på och laborera lite med 800an i vinter, sen blev det ett impulsköp av 850n i slutet av februari. Efter det har den legat... Är som sagt intresserad av ditt kitt. Tieden kan man ju sälja.
 

Davajn

Välkänd medlem
19 dec 2012
1.987
266
83
Skellefteå
www.instagram.com
Ny 216 rem mäter 36.3/36.4. 80mil på en rem å den mäter 36/36.1

Men den är lite klurig å mäta då toppen är väldigt utfasad. Så de försvinner nog lite direkt första milen.
Man känner de markant på remmen när man drar fingret efter sidan.
 
Reactions: Pitabroed

Pitabroed

Välkänd medlem
7 nov 2005
3.248
71
48
Övik
Tack för det! :) då får jag nog ta och schimsa om korset själv för att få till det som jag vill.
Tro hur dom mäter remmarna till 37,1 😕
 

Davajn

Välkänd medlem
19 dec 2012
1.987
266
83
Skellefteå
www.instagram.com
Hej

Jag hade väldigt gärna sagt att jag hade tagit hem lite kitt. Men det har i all stress av annat helt enkelt lagts åt sidan. Skoterintresset mitt har fått tagit en väldigt stor törn av min arbetsbelastning på sistone.

Skäms när jag säger det att det mesta har stått still sedan i våras då man parkerade skotern...

Tyvärr ser det inte heller lovande ut för denna säsong gällande någon körning :(